Gå til innhold

Hvorfor har ikke BMW rettstilt motor?


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor har BMW 30 graders helling på motorene?(tror det er 30 grader)

Hva er ulempen ved å rettstille de? Evnt. fordelene?

Det er ingen direkte teknisk årsak til at BMW og andre bilprodusenter monterer motorene i vinkel, men forklaringen er ganske enkelt at man på denne måten kan ha en lavere front (panser) på bilen iom at motoren fyller mindre i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skråstille motorer gir jo fordeler som lavere tyngdepunkt, og ved at BMW har hele motoren under støtdempertårnene blir bilen mer stabil, og hjulgeometrien påvirkes ikke like mye av svinger som ved høyere tyngdepunkt.

Subaru drar jo fordeler av dette med lavt tyngdepunkt pga boksermotoren, mens andre heller skråstiller den motoren som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skråstille motorer gir jo fordeler som lavere tyngdepunkt, og ved at BMW har hele motoren under støtdempertårnene blir bilen mer stabil, og hjulgeometrien påvirkes ikke like mye av svinger som ved høyere tyngdepunkt.

Subaru drar jo fordeler av dette med lavt tyngdepunkt pga boksermotoren, mens andre heller skråstiller den motoren som er der.

Din forklaring kan jo oppfattes som en/flere tekniske fordeler mhp. å skråstille motoren... så jeg må nok revurdere mitt innlegg litt med dette... :wink: ... Jeg vet at Porsche skråstilte motoren i modellen 924 og den kom på markedet allerede i 1975, men var denne bilen den første med en skråstilt motor ?... :?

78_924_800.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg ikke tenke meg, mange biler har skråstilt motor, tilogmed Volvo 240 har det (ikke B20, men fra B21 )

Jeg vet at det ble mer og mer et tema ettersom man ønsket lavere og laver front så du har gode poeng her, det er bare det at det også fikk amnge andre konsekvenser, med blant annet bedre stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel å waterstille, ikke rettstille. Motorene til BMW er jo allerede rettstilt med girkassen bakover. Mener nå jeg da..

En bekjent av meg waterstilte en motor og måtte tilpasse en god del, men det fungerte til slutt. Girkasseadapter, custom bånnpanne og egne motorfester ++. Har holdt ei god stund ,enda med 400hk og turbo.

Gir meget jo gunstig plass til kompressorhus/grenør og evt skikkelig innsug. Har lurt litt på samme problemstillinga selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, egentlig. Er mest for utseende. Men på enkelte biler er det jo så trangt mellom vangene at det er vanskelig å få til noe vettugt konstruksjon på grenrør/innsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den første bilen med skråstilt motor var Mercedes gold ving bilen med måke vinge dører

Du er inne på noe der... det satte hjernecellene i sving og jeg kom til å tenke på en tidligere tråd der jeg skriver om en 1955 Mercedes-Benz 300SLR "Uhlenhaut" Coupe. Denne modellen har faktisk en rekkeåtter på 2982 cm3 som er skråstilt ikke mindre enn 45 grader... :D

1955_Mercedes_300_SLR_coupe_f3q.JPG

300SLR07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel å waterstille, ikke rettstille. Motorene til BMW er jo allerede rettstilt med girkassen bakover. Mener nå jeg da..

En bekjent av meg waterstilte en motor og måtte tilpasse en god del, men det fungerte til slutt. Girkasseadapter, custom bånnpanne og egne motorfester ++. Har holdt ei god stund ,enda med 400hk og turbo.

Gir meget jo gunstig plass til kompressorhus/grenør og evt skikkelig innsug. Har lurt litt på samme problemstillinga selv.

waterstille? Som i vannrett? høres sløvt ut..På norsk sier vi rettstille... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

waterstille? Som i vannrett? høres sløvt ut..På norsk sier vi rettstille... :wink:

Hehe.. Er med på tankegangen din. Men uansett så er begrepet rettstillt og tverrstillt motor basert på motor plassert i lengderetning og på trers i motorrommet. Waterstille hørtes ut som noen har tatt ordet "water" fra verktøyet med samme navn. Men for all del, det kan jo være bare meg som ikke har hørt uttrykket før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...