Fredrik Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Simen: Jeg har ikke så veldig mye erfaring med G-Wagen, men jeg har lest meg til at det er en såkalt Type 461 modell som regnes for å være den beste og mest slitesterke modellen... fremfor f.eks Type 463. Forskjellen er minimal bruk av elektronikk og en 2,9 liter femsylindret 602-serie motor uten turbo, common-rail og annet nymotens teknikk... som de også kan skru på i f.eks Afrika. Den originale Mercedes-Benz Geländewagen var en fin bil som jeg første gang kjørte i 1983. Jeg har forøvrig hatt to Land Rovere... en Serie 3 88" 2,3 (1980) - "Danish army specific" og en Serie 3 109" 2,6 (1977) - "Safari specific". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Hummer H1 har 3 differ Stemmer den har tre differ. H1 har også TorSen på senterdiffen og LSD (er det vel) på bakaksling... Den nyeste nå H1 Alpha levers med TorSen III og Torqtrac 4 som er et antispinnsystem. Dvs både TorSen og LSD men ingen sperrer... Den lan levers med Eateon ELockers som ekstrautstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 har bare kjørt gelelenderwagen utgaven til forsvaret jeg da,og derav feltvognfølelsen. ikke noe overflødig som kunne gå istykker der,men ei heller noe som kunne glede en bilglad sjel. men når jeg ser hvordan nordmenn bla tar igang på glatt føre med flatt jern og bråslipp av clutch,eller har høy fart inn i den islagte svingen for så å bremse midt i så ser jeg behovet for å ha AWD,ESP,LSD,MBD og alle de andre bokstavene som man kan få.. det er for å beskytte folk flest fra dems dårlige kjøreferdigheter. at det antagelig vil koste en formue å vedlikeholde de systemene vil kanskje få ned levealderen på bilene og det er jo bra(?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Simen: Jeg har ikke så veldig mye erfaring med G-Wagen, men jeg har lest meg til at det er en såkalt Type 461 modell som regnes for å være den beste og mest slitesterke modellen... fremfor f.eks Type 463. Forskjellen er minimal bruk av elektronikk og en 2,9 liter femsylindret 602-serie motor uten turbo, common-rail og annet nymotens teknikk... som de også kan skru på i f.eks Afrika. Den originale Mercedes-Benz Geländewagen var en fin bil som jeg første gang kjørte i 1983.Jeg har forøvrig hatt to Land Rovere... en Serie 3 88" 2,3 (1980) - "Danish army specific" og en Serie 3 109" 2,6 (1977) - "Safari specific". Humm, dette kan jeg noe om... 460 kom på markedet i 1978 og ble den gang laget av GFG GeländeFahrzeugeGeschellshaft. Mercedes overtk store deler av eierskapet i fabrikken på starten av 80 tallet, men i dag er det igjen på frie hender, og jobber med lisensproduksjon av G og en masse andre biler (Toyota Verso, Saab Cab etc etc ec) Alle G er håndbygget og de er virkelig kvalitetsbiler. Det er fra starten til i dag produsert noe som 186 000 biler totalt. i 1990 kom en facelift på G den ble endret ganske betydelig og vi fikk modellen 463 som skulle konkurrere med Range Rover og modellen 461 som skulle konkurere med Land Rover, 461 er egentlig en forlengelse av 460 dette er samme bil i bunn og grunn, men nå fikk de nye motorer etc etc. Mercedes kastet de dårlige Getrag kassene og puttet inn egne kasser, de kastet ut de gammle og trege motorene og puttet inn større og sprekere motorer. i 1993 kom første AMG motor i en G det var en 500GE så etter hvert kom det enda fler 5 liters V8 motorer og i dag er det den mest solgte motoren i G. Generelt kan man si at i dag er det slik at 463 er luksusbilen mens 461 er terrengbilen. 461 er enkelt bygd og den er råere og mer brutal, mens 463 er blitt en luksus bil med masasjeseter, ESP, etc etc . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Tom Sheppard er en britisk guru når det gjelder hard-core single ekspedisjoner i Sahara... han har også skrevet den temmelig populære boken "Vehicle-dependent Expedition Guide". Da Michael Palin filmet TV-serien "Sahara with Michael Palin"... som forøvrig også har gått på NRK... møtte han en single Tom Sheppard midt i Algerie. Tom Sheppard kjører helt bevisst en Mercedes-Benz G-Wagen Type 461... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GeRo Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Det fenomenet med Volvoen er ikke unormalt med dagens SUV'er og personbiler med såkalt 4x4. Litt bedre er Audi sitt Quattro system(spesielt de eldre utgavene) og Subaru sitt er også ganske bra. Når jeg begynte med elgjakt så fant jeg ut at senket BMW ikke var tingen på skogsveger og terreng så jeg kjøpte en Lada Niva. Den har skikkelig 4x4 med høy og lav + sperre,liten og lett(1100kg) korte overheng og brukbar fleks. Dog må det sies at kvaliteten er dårlig, motoren svak og rusten tar de fort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Jeg tror mange nettopp gjør den feilen å direkte sammenligne SUV´er og skikkelige 4x4 biler. Range Rover, Land Rover Discovery III, Nissan Patrol, Hummer etc. er ekte 4x4 med en skikkelig akselvandring og minst 3 differ + reduksjonsgearkasse. Alle som har kikket litt på f.eks en Range Rover bli kjørt off-road av en erfaren sjåfør vet at den bilen kommer seg frem nesten hvor det skal være. Jeg gjennomførte forøvrig på slutten av 80-tallet det såkalte "Trandum Trophy" løpet med den korte 88" (Land Rover Serie 3) jeg hadde på dette tidspunktet. En av øvelsene var å fire bilen ned et 5-6 meter høyt stup...intet problem...3 stk. Land Rovere (2 med winch) og et tre med en solid stamme gjorde vei i vellinga. Jeg har vist dette bildet før, men en god ting kan ikke vises for ofte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Hummer etc. er ekte 4x4 http://videos.streetfire.net/video/2A80 ... B6F2D2.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Hummer etc. er ekte 4x4 http://videos.streetfire.net/video/2A80 ... B6F2D2.htm Stort sett kun H2 der, og eg vil i grunn sei at det ikkje er "ekte" Hummer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Hummer etc. er ekte 4x4 http://videos.streetfire.net/video/2A80 ... B6F2D2.htm Det med knekte akslinger og stag er faktisk noe jeg etterhvert har begynt å forbinde Hummer med Men seriøst, jeg tror at 99% av kjøperne av Hummer aldri har rattet slik bil tidligere. Den er kjøpt som std penisforlenger, og så har det framtvunget seg at de må jo prøv den å.... Slenger seg utpå, og driter seg ut. Det samme gjelder også G, Norges mest brukte terrengbil (den grønne enkle). "Alle" prater om hvor dårlig disse er i terrenget, men så er det jo bare 18-19 åringer som sitter å ratter dette som spedbarn også da. Har selv kjørt disse meget, og kjører de fortsatt årlig , men jeg synes faktisk disse bilene klatrer bra under de forutsettninger man er tildelt. Tenker da spesielt på dekk og kraft. Den gatebilen som har overbevist meg mest var en Lancruiser80 hevet 4", 3 fulle hydrauliske sperrer og en Diesel på nærmere 500Nm. At dette store droget skulle parkere alt som var der av både G, LR, Blazere mm var rett imponerende. Kan bare tenke meg hvordan den korte utgaven likt utsyrt ville vært, og skjønner godt hvorfor ArticTruck m.fl sverger til denne bilen. Kompis av meg som hadde denne bilen, og han var ikke direkte erfaren på området, noe som gjør det enda mere imponerende synes jeg. Skjønner at du har forkjærlighet til G, men å kalle en fult utstyrt LR, RR eller en Hummer for bortimot håpløs synes jeg er feil. Høres ut som at du kjører en del, og jeg tror derfor at du ville kjørt fra meg med en LR selv om jeg rattet din G. Denne står forresten til salgs her hjemme, så pen ut. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=6825150&sid=11aU4ASqtn566293&pos=10&tot=64 Hva utgave dette er har jeg ikke peil på, men dyr er den Av standard biler er det jo ett merke som er utropt til panzerbil nr.1 av de som setter sine liv i at dette må fungere, og det er Lancruiser. Man kan spørre de yrkesmillitære bl.a, og nesten 100% ville svart at Lancruisern er førstevalget som tåler "alt". Dette er da en 30-40 års vært i krigen erfaring som ville ligget bak. G og LR har LANGT ifra den samme status i de grener, selv idag. En som svarte meg på denne måten: Skal du ha ut en LC, stikk på depoet, skal du ha G eller LR still deg i kø ved verkstedet, eller best av alt, skaff deg en Zisu. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 kanskje kjøpe noe med belter hvis man absolutt skal fram der ingen andre har vært før..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 26, 2006 Share Skrevet Juli 26, 2006 He he NATO har bestemt at alle deres tropper skal ha minst en G nettop på grunn av dens driftssikkerhet, men en G koster det samme som to eller var det tre LandCruisere så det er nok også der noe av årsaken til at de er så store ligger. Egentlig skulle G ut av produksjon i fjor, men pga den enorme ordren fra NATO ble det besluttet at også den sivile utgaven skal selges i en god del år fremover. Viste dere foresten at verdens største enkeltforhandler av G er Autocenteret Fjellstad her i Norge? Jeg håper ikke jeg har gitt inntrykk av at jeg mener de andre bilene er noe dritt, skulle gjerne hatt en Hummer jeg den er så tøff, men da hadde det nok vært mest som penisforlenger og ikke nødvendigvis som et terrengkjøretøy.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2006 Hehe.. jeg oppfattet det nå ihvertall som du mente alle de andre var ubrukelige. Men det tenkte jeg nå mitt om, så det var bra du ikke mente det. Samboern og jeg har behov for minst en bil med bakkeklaring og god fremkommelighet, så vi har lenge tenkt på en Freelander Open Air (jada, vet de har hatt mye problemer), men det heller nok mer mot en Grand Cherokee etterhvert pga. de pinglete motorene i Freelanderene. Tror uansett begge de to klarer seg helt greit i terrenget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Juli 26, 2006 Share Skrevet Juli 26, 2006 Hehe.. jeg oppfattet det nå ihvertall som du mente alle de andre var ubrukelige. Men det tenkte jeg nå mitt om, så det var bra du ikke mente det. Samboern og jeg har behov for minst en bil med bakkeklaring og god fremkommelighet, så vi har lenge tenkt på en Freelander Open Air (jada, vet de har hatt mye problemer), men det heller nok mer mot en Grand Cherokee etterhvert pga. de pinglete motorene i Freelanderene. Tror uansett begge de to klarer seg helt greit i terrenget. Freelander har hatt mye problemer men du vurderer en grand cherokee... Gunnar, da er du like langt. Cherokee er ikke det spøtt bedre enn freelander kvalitetsmessig. Dessuten så er deleprisene på jeepen enda høyere.. Så en kvittering på en 97 2.5TD som hadde måttet bytte bunnpanne her en dag(selvforskyld, men dog) Bare bunnpanne og pakning kostet 9.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 26, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 26, 2006 Heller ikke mot Grand Cherokee av driftsmessige grunner, men rett og slett fordi de kan trekke hva det skulle være. De har LOV til å trekke 3600kg, og 5.2-literen har jo 215 gamp, så den klarer nok trekke en del mer enn den usle 1.8-literen i Freelanderen.. som dessuten "kun" har lov til å trekke 1800 eller 2000kg.. husker ikke nøyaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå