Fredrik Skrevet Juli 26, 2006 Share Skrevet Juli 26, 2006 Heller ikke mot Grand Cherokee av driftsmessige grunner, men rett og slett fordi de kan trekke hva det skulle være. De har LOV til å trekke 3600kg, og 5.2-literen har jo 215 gamp, så den klarer nok trekke en del mer enn den usle 1.8-literen i Freelanderen.. som dessuten "kun" har lov til å trekke 1800 eller 2000kg.. husker ikke nøyaktig. Så er du klar for en pent brukt Land Rover Discovery Td5 av den gamle typen (altså ikke den nye Type III)... den kan lovlig trekke 3,5 tonn med automatgear... samtidig som image, kvalitet og kanskje din selvfølelse er milvis bedre enn når det gjelder både Jeep og LR Freelander... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juli 26, 2006 Share Skrevet Juli 26, 2006 He he NATO har bestemt at alle deres tropper skal ha minst en G nettop på grunn av dens driftssikkerhet, men en G koster det samme som to eller var det tre LandCruisere så det er nok også der noe av årsaken til at de er så store ligger.Egentlig skulle G ut av produksjon i fjor, men pga den enorme ordren fra NATO ble det besluttet at også den sivile utgaven skal selges i en god del år fremover. Viste dere foresten at verdens største enkeltforhandler av G er Autocenteret Fjellstad her i Norge? Jeg håper ikke jeg har gitt inntrykk av at jeg mener de andre bilene er noe dritt, skulle gjerne hatt en Hummer jeg den er så tøff, men da hadde det nok vært mest som penisforlenger og ikke nødvendigvis som et terrengkjøretøy.... Er nok jeg som ikke er helt oppdatert. Viste heller ikke at G`en var så dyr. En LandCruiser 100 uten tilleggsutstyr koster jo idag her hjemme langt over millionen, så at en G koster 2,5-3,5 mill viste jeg faktisk ikke. Kan også være at vi prater om forskjellige biler. Med G, så mener du Mercedes Glendewagen, ikke sant? De millitære G`er og LanCruisere jeg har sett kan jo ikke koste så forskjellig, eller.....? De jeg har sett trillet i Libanon, eks Jugoslavia, Afganistan mm, og er riktignok høyere utsyrt enn de Norske med bl.a lett pansring, sperrer osv, men de ser ellers helt lik ut de Norske? PS! Skjønte at du ikke rakket de andre helt ned, men det var bare noe formulering som ga slike inntrykk. Forventet bare en oppklaring Hadde selv en 3dørs Rav4 nylig. Denne var utstyrt med gode mud-terrain dekk, 100% sperre på midten, og brems bak. Den dro på "tre" av hjulene uansett med sperren innkoblet, dette kombinert med hjul i hvert hjørne og kort akselavstand synes jeg ga meget valutta for pengene som SUV. Kan ikke tenke meg annen SUV enn den korte Vitaraen idag som kunnet hamlet opp med den. Problemet var null lavgir og slapp klutsj. Den klatret til klutsjen stod og spant. Far hadde på den tid en Honda CRV, og der har man samme problemet som med Volvo AWD m.fl. De har ikke ekte 4WD engang. Resultat var en bil som stod og spant på ett hjul, samt at den var meget uforutsigbar på glatt føre. Det som forundret meg var at Range Rover, på slutten av 90 tallet tror jeg, forlot dette trauste systemet, og gikk over til ett såkalt "logisk" system som de så fint kalte det selv. Men den erfaring de har på slike systemer, synes jeg det er enda merkeligere. Skal man fram, er det trekk på flest mulig hjul på samme tid som teller, ikke bare det hjulet som til enhvertid har best grep. Da har man selv redusert grep til framkommelighet med (i teorien) 75%. Men så e ikke æ noen kløpper på dette heller, synes bare det er gøy, og litt fysikk får jo alle gjennom grunnskolen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 26, 2006 Share Skrevet Juli 26, 2006 He he en fullutrustet Land Cruiser personbil ligger vel på 1,2-1,3 i Norge med avgifter, en fullutrustet G 55AMG kompressor ligger vel på godt over 2 mill som personbil i Norge mener jeg å huske, ikke at jeg vet om noen som er tatt inn da.. De aller fleste G er tatt som lastebiler for å spare avgifter. i 1994 ble Geländewagen i 463 utgave erstattet av G-klasse, 461 utgaven ble hetende Geländewagen, i dag er det bare G men benevnelsen Geländewagen blir ofte brukt om 461. Pris på G 55 AMG kompressor 126255,- Euro betyr 1 028 296,- NOK +25%MVA = 1 285 370,- NOK Så kommer personbilavgifter på dette, omlat 985 000,- Så vi snakker rett over to millioner for denne bilen.. Husk på at både Discovery og Freelander er laget for den jevne bilist, de trenger ikke sperrer og slikt, det er strre fare for at de kjører seg bort i alt av spaker enn at de får nytte av det. Defender som jo er deres ultimate terrengbil ble jeg veldig skuffet over at ikke hadde sperre på for og bakaksel, men den hadde heldigvis sperre på senter da.. Når det er sagt så er det mange som er råere enn meg i terrenget, men jeg har jo erfart at alt går med fart.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 27, 2006 Share Skrevet Juli 27, 2006 de militære versjonene er vel heller ganske så ribba 240 el 290 diesler og ingen AMG? de pansrede utgavene likeså. har bare såvidt kjørt en pansret G som stod klargjort for Afganistan og den hadde ikke greid å dra skinnet av pølsa engang. men hvordan kan volvo og de andre kalle det AWD el 4WD når det ikke trekker på alle fire alikevel når det trengs? rein bløff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Diesel power Skrevet Juli 27, 2006 Share Skrevet Juli 27, 2006 men jeg har jo erfart at alt går med fart.... Det har æ sitti på, og erfart også. Dette med en U-reg HiLux bygget for anledningen. var som å kjøre i en vegg da vi traff bakken, så steilet vi nesten rundt og skjøt fart opp bakken/i luften. Dritgøy, men hardt for både kropp og syken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 27, 2006 Share Skrevet Juli 27, 2006 De militære versjonene er ofte trege ja, Afganistan har vel noen pansrede 290 utgaver, det er på spesialbestilling MB leverer i utgangspunktet bare 500 som pansret. kjørte litt for hardt tror jeg så må være litt snill med den nå i vinter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2006 Så er du klar for en pent brukt Land Rover Discovery Td5 av den gamle typen (altså ikke den nye Type III)... den kan lovlig trekke 3,5 tonn med automatgear... samtidig som image, kvalitet og kanskje din selvfølelse er milvis bedre enn når det gjelder både Jeep og LR Freelander... TD5en ligger nok 100 lapper for høyt i pris, selv for '99-00 modeller. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke på noen som helst måte synes det er en pen bil. Freelander open air er jo knalltøff, og Grand Cherokee er også penere, på tross av at den kom mange år tidligere (men kun 'Cherokee' er ikke pen!). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 TD5en ligger nok 100 lapper for høyt i pris, selv for '99-00 modeller. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke på noen som helst måte synes det er en pen bil. Freelander open air er jo knalltøff, og Grand Cherokee er også penere, på tross av at den kom mange år tidligere (men kun 'Cherokee' er ikke pen!). Hva med en pent brukt Land Rover Defender 110 på grønne skilter ? ... den er relativt billig og den kan også trekke 3,5 tonn... tøffere blir det ikke med 4x4... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juli 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2006 Tøft er nå en ting, pent en helt annen. Og det er samme prisklasse på den som på Discovery TD5. Får en Jeep Grand Cherokee som ser ti ganger bedre ut med skinn og 5.2-liters V8 til godt under halve prisen. Riktig nok 4-5 år eldre, men da er også mange av de nær gratis omregistrering til personbil. Freelanderen er jo i en annen klasse motor og størrelsesmessig, men den får man også under 100k for '00-modell. Uansett blir det nok ikke noe bytte med det helt første, men det er under kontinuerlig vurdering. Vi trenger noe som kan trekke litt, men prøver vel å klare oss med Sportagen så lenge vi kan pga. eventuell flytting til andre siden av den store dammen. Lite vits å bytte biler nå om vi snart må selge de igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 hvordan er forbruket på de 5.2 literne? og holdbarheten,feil? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 hvordan er forbruket på de 5.2 literne? og holdbarheten,feil? I følge svenske AMS ligger det gjennomsnitlige forbruket ved blandet kjøring på mellom 1,4 og 2,0 liter pr. mil. Det er dessverre også ganske mange feil på denne modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 TD5en ligger nok 100 lapper for høyt i pris, selv for '99-00 modeller. I tillegg må jeg innrømme at jeg ikke på noen som helst måte synes det er en pen bil. Freelander open air er jo knalltøff, og Grand Cherokee er også penere, på tross av at den kom mange år tidligere (men kun 'Cherokee' er ikke pen!). Hva med en pent brukt Land Rover Defender 110 på grønne skilter ? ... den er relativt billig og den kan også trekke 3,5 tonn... tøffere blir det ikke med 4x4... Herlige biler det der... da jeg var på safari i Afrika kjørte vi slike og de setter seg ALDRI fast ( med riktige dekk ) Far hadde en slik bil da han bodde i Kenya for mange år siden.. Orange med vinsj og greier.. Har mange morsome lysbilder av den bilen ute i naturen... virkelig helt vanvittig hvor de kommer seg frem, og spesielt med snorkel.. et morsomt bilde av bilen når den skulle krysse en elv som viste seg å være (nesten) litt for dyp.. bilen står med slagside og vann til langt over panser.. hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 Mine to gamle Land Rovere (Serie 3)... spesielt den korte "danske" savner jeg den dag i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 akkurat slik bil var det ! (den øverste der) Land Rover / Range Rover er flotte biler det.. Eneste jeg ikke liker er at de nye modellene er litt for treige... selv om Range Rover Sport'en jeg prøvde med dieselmotoren var helt grei taler 0-100 tiden for seg selv.. men denne Bowler Wildcat'en er blir noe helt annet.. Noen som husker Richard Hammond testet denne bilen første gang ( med TVR V8'ern) og uttalte " I AM AN DRIVING GOD" tøffere bil finner man ikke... og for en lyd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 28, 2006 Share Skrevet Juli 28, 2006 kanskje like greit at det ikke er flust av dem på/utenfor veien? defender er verken pen eller noen sprinter,men det var vel ikke det de var ute etter når den ble laget. kvadratisk,høy bakkeklaring,korte overheng og så enkel og solid mekanik som mulig. elektriske seter og vinduer passer vel dårlig hvis du har tenkt deg ut i elva med bilen..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå