klebefix Skrevet Juli 30, 2006 Share Skrevet Juli 30, 2006 Løvenskioldbanen ja..man har med seg hund så de kan vende seg til lyden fra haglene... utover det tror jeg det mest er for å vise frem at man faktisk har en hund og der tilhørende bil-bur sammen med resten av ekvipasjen... man her på Bimmers som jakter eller ? jaa på damer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Juli 30, 2006 Share Skrevet Juli 30, 2006 er ikke den jegerprøven rimelig simpel? mest en formalitet? har drept en skjære med luftgevær i min barndom,men det teller kanskje ikke som jakt? ga ikke noen god følelse å drepe et dyr heller. Tja, man må kunne identifisere småvilt og fugler, samt kunne en del tekniske spørsmål om våpen og jakt generelt. Lover og regler også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 30, 2006 Share Skrevet Juli 30, 2006 tja..det har vært skutt traktorer og biler,jakthunder,kuer og et par jegere (senest ifjor det da to skøyt hverandre samtidig og ene omkom) så jeg smiler litt når man prater om jaktprøven. lad,sikt og fyr..ikke spes vanskelig. og går det på bensin/diesel eller to bein,eller sier mø eller bjeffer så ikke skyt. der har du jegerprøven kort fortalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juli 30, 2006 Share Skrevet Juli 30, 2006 tja..det har vært skutt traktorer og biler,jakthunder,kuer og et par jegere (senest ifjor det da to skøyt hverandre samtidig og ene omkom) så jeg smiler litt når man prater om jaktprøven.lad,sikt og fyr..ikke spes vanskelig. og går det på bensin/diesel eller to bein,eller sier mø eller bjeffer så ikke skyt. der har du jegerprøven kort fortalt pluss at man må vite mye om fugler.... aaalt for mye.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Vil nesten påstå at denne tråden har spora litt av...begynte med Volvo sitt firhjulstrekksystem, og no diskuterer folk kor omfattande jegerprøven er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Syns jakt er for pingler jeg.Hva er kult med å skyte et dyr som ikke har den minste sjangs til å forsvare seg.Skulle likt å se de "kule" jegærn`e ta tak rundt nakken på en elg å bryte den i bakken gitt.Og hvor lang i maska hadde de ikke blitt hvis elgen også stilte opp med gevær?Da hadde det vært litt macho å jakte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Syns jakt er for pingler jeg.Hva er kult med å skyte et dyr som ikke har den minste sjangs til å forsvare seg.Skulle likt å se de "kule" jegærn`e ta tak rundt nakken på en elg å bryte den i bakken gitt.Og hvor lang i maska hadde de ikke blitt hvis elgen også stilte opp med gevær?Da hadde det vært litt macho å jakte. jakt er for ekte mannfolk.. jakte med pil og bue er spennende ( men det er ikke lov i noreg, tror jeg) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Syns jakt er for pingler jeg.Hva er kult med å skyte et dyr som ikke har den minste sjangs til å forsvare seg.Skulle likt å se de "kule" jegærn`e ta tak rundt nakken på en elg å bryte den i bakken gitt.Og hvor lang i maska hadde de ikke blitt hvis elgen også stilte opp med gevær?Da hadde det vært litt macho å jakte. Med andre ord er du vegetarianer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Syns jakt er for pingler jeg.Hva er kult med å skyte et dyr som ikke har den minste sjangs til å forsvare seg.Skulle likt å se de "kule" jegærn`e ta tak rundt nakken på en elg å bryte den i bakken gitt.Og hvor lang i maska hadde de ikke blitt hvis elgen også stilte opp med gevær?Da hadde det vært litt macho å jakte. Med andre ord er du vegetarianer? Trenger ikke jakte på kua. Heller ikke gris eller okse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 1, 2006 Forfatter Share Skrevet August 1, 2006 jakt er for ekte mannfolk.. jakte med pil og bue er spennende ( men det er ikke lov i noreg, tror jeg) Jakt er vel heller for de som ikke allerede er ekte mannfolk, de som hele tiden må bevise at de er mannfolk. På nivå med å kjøpe en Ferrari eller Hummer fordi man har liten tissefant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 jakt er for ekte mannfolk.. jakte med pil og bue er spennende ( men det er ikke lov i noreg, tror jeg) Jakt er vel heller for de som ikke allerede er ekte mannfolk, de som hele tiden må bevise at de er mannfolk. På nivå med å kjøpe en Ferrari eller Hummer fordi man har liten tissefant. WORD Gunnar WORD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 jakt er for ekte mannfolk.. jakte med pil og bue er spennende ( men det er ikke lov i noreg, tror jeg) Jakt er vel heller for de som ikke allerede er ekte mannfolk, de som hele tiden må bevise at de er mannfolk. På nivå med å kjøpe en Ferrari eller Hummer fordi man har liten tissefant. Veldig bra sagt! (Hører jeg en undertone av ungdomsbegrepet "eid" her mon tro... ) Forstår at folk vil ut i det fri og se på vår vakre natur, samt føle gleden ved å ha "fanget" noe selv. Men å si at jakt er for "ekte" mannfolk går jeg ikke med på. Definer "ekte mannfolk" for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Jakt er vel heller for de som ikke allerede er ekte mannfolk, de som hele tiden må bevise at de er mannfolk. På nivå med å kjøpe en Ferrari eller Hummer fordi man har liten tissefant. Jeg har jakta nå i 14 år, på bever, fugl, elg og bjørn. Jakt for meg er en friluftsopplevelse samt for matauke. Elgjakta i fjor sørget for en halv elg i frysen (som ble partert på kjøkkenbordet hjemme) som har sørget for hustandens kjøttbehov så godt som hele året. Og det kjøttet er garantert fritt for salmonella, trikiner, E-Coli osv. Norsk og svensk viltforvaltning er meget streng og baserer seg på at man skal holde bestanden av de ulike artene på et nivå hvor de har en bærekraftig utvikling (nok dyr til reproduksjon uten fare for innavl) samtidig som bestanden skal desimeres for at det skal være nok føde og gode beiteområder til de som skal leve. Man vil derfor ha f.eks. 300 friske og sunne elger i et gitt område istedenfor 400 som alle må sulte fordi det ikke er nok mat og plass til alle. Og hvis ikke jegerne hadde desimert bestanden av de ulike dyrene, så hadde man nok sett langt flere dyretragedier, spesiellt i dårlige år hvor mat-tilgangen for dyrene blir redusert. Jeg har stor nok pikk til at jeg kjører akkurat det kjøretøyet jeg har lyst til (om det så er en gammel Golf I fra -83 eller 330'n), og jeg jakter akkurat så mye som jeg har lyst til uten at det gir meg mer eller mindre status. Og dessuten så jakter kvinnfolket også, de siste par årene også på elg, og sist jeg sjekka så hadde hun ingen liten tissefant hun føler hun må kompensere for! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Damer trenger ikke stor p**k..Ikke som en del av sin egen kropp ihvertfall.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Jeg har jakta nå i 14 år, på bever, fugl, elg og bjørn. Jakt for meg er en friluftsopplevelse samt for matauke. Elgjakta i fjor sørget for en halv elg i frysen (som ble partert på kjøkkenbordet hjemme) som har sørget for hustandens kjøttbehov så godt som hele året. Og det kjøttet er garantert fritt for salmonella, trikiner, E-Coli osv. Norsk og svensk viltforvaltning er meget streng og baserer seg på at man skal holde bestanden av de ulike artene på et nivå hvor de har en bærekraftig utvikling (nok dyr til reproduksjon uten fare for innavl) samtidig som bestanden skal desimeres for at det skal være nok føde og gode beiteområder til de som skal leve. Man vil derfor ha f.eks. 300 friske og sunne elger i et gitt område istedenfor 400 som alle må sulte fordi det ikke er nok mat og plass til alle. Og hvis ikke jegerne hadde desimert bestanden av de ulike dyrene, så hadde man nok sett langt flere dyretragedier, spesiellt i dårlige år hvor mat-tilgangen for dyrene blir redusert. Jeg har stor nok pikk til at jeg kjører akkurat det kjøretøyet jeg har lyst til (om det så er en gammel Golf I fra -83 eller 330'n), og jeg jakter akkurat så mye som jeg har lyst til uten at det gir meg mer eller mindre status. Og dessuten så jakter kvinnfolket også, de siste par årene også på elg, og sist jeg sjekka så hadde hun ingen liten tissefant hun føler hun må kompensere for! Klar tale fra deg, men hva skjer hvis vi alle skulle svikte Rimi & Co. og satse på jakt og matauk istedenfor ?... Jeg liker elgkjøtt, men tenk om alle skulle spise elgkarbonader til middag hver tirsdag. Jeg kjenner slakteren på Ringebu (gamle Haug samt etterfølgere) og han fortalte meg at det meste av elgkjøttet aldri kommer på markedet fordi kjøttet omsettes privat. Det er helt fint for deg kanskje, men ikke for oss andre som under alle omstendigheter skal betale full pris inkl. avgifter for kjøttet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå