Gå til innhold

Volvo "AWD"...

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Syns jakt er for pingler jeg.Hva er kult med å skyte et dyr som ikke har den minste sjangs til å forsvare seg.Skulle likt å se de "kule" jegærn`e ta tak rundt nakken på en elg å bryte den i bakken gitt.Og hvor lang i maska hadde de ikke blitt hvis elgen også stilte opp med gevær?Da hadde det vært litt macho å jakte.

Med andre ord er du vegetarianer?

Trenger ikke jakte på kua.

Heller ikke gris eller okse.

Nei, men verken ku, gris, okse, sau, kylling eller noko anna dyr har vel fint lite å forsvare seg med når dei kjem på slakteriet? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klar tale fra deg, men hva skjer hvis vi alle skulle svikte Rimi & Co. og satse på jakt og matauk istedenfor ?... Jeg liker elgkjøtt, men tenk om alle skulle spise elgkarbonader til middag hver tirsdag. Jeg kjenner slakteren på Ringebu (gamle Haug samt etterfølgere) og han fortalte meg at det meste av elgkjøttet aldri kommer på markedet fordi kjøttet omsettes privat. Det er helt fint for deg kanskje, men ikke for oss andre som under alle omstendigheter skal betale full pris inkl. avgifter for kjøttet... :evil:

Vel, det er allerede kvoter på antall dyr som kan felles, og de vil nok ikke endre seg pga økt antall jegere.

Jeg jakter faktisk primært pga maten, men det er en veldig fin bieffekt at jeg får en flott naturopplevelse ut av det hele, selv om jeg ikke feller noe vilt den dagen.

Å jakte bare for gleden av å skyte et dyr synes jeg blir helt feil. Jeg skyter kun det jeg og mine aller nærmeste trenger i løpet av et år, ikke mer. Alt kjøtt vi får i jaktlaget under elgjakta blir solgt til "kostpris" til medlemmene av laget (billigere kg-pris enn dårligste kjøttdeig i butikken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er allerede kvoter på antall dyr som kan felles, og de vil nok ikke endre seg pga økt antall jegere.

Jeg jakter faktisk primært pga maten, men det er en veldig fin bieffekt at jeg får en flott naturopplevelse ut av det hele, selv om jeg ikke feller noe vilt den dagen.

Å jakte bare for gleden av å skyte et dyr synes jeg blir helt feil. Jeg skyter kun det jeg og mine aller nærmeste trenger i løpet av et år, ikke mer. Alt kjøtt vi får i jaktlaget under elgjakta blir solgt til "kostpris" til medlemmene av laget (billigere kg-pris enn dårligste kjøttdeig i butikken).

Kvotene er der for å beskytte en bærekraftig bestand av f.eks elg. Min la oss tenke oss at jakt plutselig ble veldig populært og at det i løpet av få år ble 150000 flere jegere... da ville det ikke være gjennomsnitlig 2-4 jegere pr. elg, men kanskje 10-12 jegere pr. elg. Det blir ikke mange karbonadene pr. jeger ut av det for å si det forsiktig. Ergo er jakt i dag for de få og privigilerte... eller spesielt interesserte om du vil. Interessen for naturopplevelser deler vi, men forskjelsbehandlingen (ikke minst prismessig) når det gjelder alminnelig og på alle måter naturlig kjøtt har jeg problemer med å forstå... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotene er der for å beskytte en bærekraftig bestand av f.eks elg. Min la oss tenke oss at jakt plutselig ble veldig populært og at det i løpet av få år ble 150000 flere jegere... da ville det ikke være gjennomsnitlig 2-4 jegere pr. elg, men kanskje 10-12 jegere pr. elg. Det blir ikke mange karbonadene pr. jeger ut av det for å si det forsiktig. Ergo er jakt i dag for de få og privigilerte... eller spesielt interesserte om du vil. Interessen for naturopplevelser deler vi, men forskjelsbehandlingen (ikke minst prismessig) når det gjelder alminnelig og på alle måter naturlig kjøtt har jeg problemer med å forstå... :?

Vel, jakt er åpent for alle med jegerprøven og som kan greie å skaffe seg jaktkort hos en grunneier eller statsallmenning. Så pr idag er det for spesiellt interesserte.

Prisen kommer vel også litt av at vi feller dyret selv, slakter det, parterer det, transporterer det og pakker det. Også unngår vi moms hvis det er under en hvis mengde kg (og masse papirarbeid siden vi jakter på svensk side av grensa). Det tar et par kvelder å dele opp en hel elg for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Kjetil tok åtet. ;)

Folk som føler for å jakte må bare det, men jeg kan ikke si det på noen som helst måte vekker noe interesse hos meg. Det hadde sikkert vært spennende om man først var med på det (skyting er gøy), men jeg har egentlig ikke noe ønske om å bli fascinert av det. Friluftsoppevelser kan man få uten å drive slike destruktive aktiviterer samtidig.

Dessuten er det ikke noe som er mer ødeleggende for oss andre enn å høre skudd både tett og ofte når man er ute i fjellet/naturen, for min del bare utenfor døra, både på hytta og her hjemme. Det jaktes en del rett rundt her, og det er ikke noe jeg finner spesielt hyggelig, og de 3-4 personene som driver med dette "ødelegger" for ganske mange flere. Sykkeltur i skogen (sykler gjerne dyretråkkene) er liksom ikke noe man føler så veldig for i sånne tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne tråden har sporet av litt=) Her er mitt ville bidrag for å prøve å styre den på rett kjøl igjen :wink:

Ser ut som "quattro" fortsatt har et lite overtak på "xDrive" og "Volvos AWD" når det gjelder å ta seg frem. Klart, dekk har en del å si her...

http://video.google.com/videoplay?docid=9171485126892796503&q=quattro

Den der er drittøff, litt synd at Patrolen har så lite motor.

Audi vinner pga TorSen og et bra antispinnsystem, men hva skjedde med BMW'en er det ikke en fast forbindelse i X-drive systemet med en clutch?

Den er ikke sterk nok?

Humm, skulle ønske det var med noen fra MB der jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporet noe av her, men jeg må slenge meg på.

Opp gjennom årene har jeg møtt mange motstandere av jakt, av disse har 99% vært av den moderne urbane by typen eller vegeterianer. Vet ikke hvor dere kommer fra, men vil nok tro at de fleste heller tilbringer tiden på byen framfor skauen. 5 plikt turer i året eller hyttepalass i Nordmarka eller på Geilo gir deg ikke automatisk status som friluftmenneske 8)

Har hele livet tilbragt masse tid i fjell og skog. Jeg jakter stor og småvilt, fisker, går turer, sommer og vinter. Det jeg ikke liker ved jakt og fiske er såkalt trofèjakt/fiske. På dette området henger jeg meg på motstanderne.

Matauk og avkskyting er derimot noe som både er meget nødvendig og gir meg opplevelser som rene turer ikke kan tilby. Det er spennede og man kommer så i de grader i kontakt med dyr, og en slik enkelt opplevelse tror jeg ville "omvendt" de fleste av kritikerne.

Min største opplevelse var da en ung hannbjørn ville ha rypene som hang på ytterteltet vårt mens vi sov.

Ifjor stod jeg 5-6meter fra en fjorårs elgku, uten at denne oppdaget meg. (Jeg jaktet da etter en Hjort, så det ble med opplevelsen)

For noen få år siden gikk hunden bananas, og etter noe leting fant jeg helt ferske spor etter Jerv, vi satte oss på en høyde og etter noe tid så vi Jerven få hundre meter fra oss. Slike opplevelser er umulig å beskrive med ord, da det gir så sterke inntrykk. Man føler virkelig at man lever.

Noen kalte dette macho"idrett". Jeg vil ikke påstå at mitt søskenbarn er særlig macho, hun er 16år, det er ikke forlenget penis det handler om for brorparten av oss. Desverre finnes det utskudd her, som i alle andre miljø, også her inne :wink:

Det tvilerne ikke ser, er følgeskadene man ville fått uten avskyting. Trøndelag merker ett av dette litt i år. Sverige har ikke drevet avskyting av nok Bjørn, Trøndelag har masse storvilt og husdyr i det fri. Dette skaper nå konflikter. Jeg mener ikke nødvendigvis at man skal redusere stammen av bjørn eller ulv her hjemme, men dette er bare peanutts sammenlignet med den rovdyrstammen som ville etablert seg her hjemme uten avskyting av storvilt. Og disse ville også søkt bynære områder der dere bor, og da kommer urbane frykten for det dyriske fram. Dette er manet fram av folk som kun kjenner ulven fra historien om Rødhette.

Bare så det er klart, jeg ønsker rovdyrene velkommen, da jeg mener de har rett på og en naturlig tilhørlighet her hjemme.

100% distansering fra naturen kommer tidsnok. Vi var i utganspunktet ikke tiltenkt en rolle kun bak bymurene, men siden den tid tydeligvis er nært forestående, synes jeg motstanderne kan tillate ett menneske å få være menneske en liten stund til.

Vilt lever fritt, som det har gjort i alle år. Skuddet kommer helt uforvarende, og dyret dør på den mest tenkelig humane måte, i motsettning til det oppforà greiene dere finner i frysedisken på REMA1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jakt er en fantastisk naturopplevelse! jeg unner alle som ikke har vært på jakt å ta jegerprøven og komme seg ut i naturen...

vanvittig spennende å vite at det kan ligge fugl rett rundt "hjørnet" og plutselig møte på en hel flokk (ryper, f.eks) som flyr opp.

den totale stillhet brytes av masse lyder fra fuglene som flakser, og man vet at man må skynte seg med å hive opp hagla, få av sikringen i en fei og avfyre!

jeg har gått på fuglejakt i Norge, både med og uten hund, men det aller morsomste var fasan-jakt i Scotland, hvor fuglene var satt ut, og det var virkelig mange av dem.

Noen ser på glasset som halv-fult, andre ser på det som halv-tomt... jeg syns ikke jakting er destruktivt, men heller konstruktivt.. virkelig en givende opplevelse.. needless to say... jeg er på jakt flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for ansvarlig jakt... bare så det er nevnt... :D ... Det jeg imidlertid har problemer med å akseptere er fordelingen av kjøttet. Det er ikke slik at noen eier bestemte elger, men derimot eier noen rettigheter til å skyte en bestemt mengde dyr innenfor et bestemt område. Slik jeg ser det er ville dyr; som kan spises, et felles gode som i en større grad burde komme alle til gode... ikke kun skogeiere, bønder, slektninger og folk som har betalt dyrt for å komme med på et jaktlag. Det er ikke ofte at de har elgkjøtt på Rimi i Oslo (knapt nok rensdyrkjøtt og hvis de har rensdyrkjøtt er det som regel frasortert småkjøtt)... så i praksis har folk i byene en liten mulighet for å delta i den såkalte matauken. Alternativt kan folk i byene kjøpe elgkjøtt i en delikatesseforretning til blodpriser... eller som nevnt være med på jakten selv. Det er imidlertid mange som ikke kan jakte selv og hvorfor skal disse ikke få være med på gildet ? ... spesielt når man tenker på at prisen på elgkjøttet bestemmes av mengden elgkjøtt på markedet. Når vi så vet at kun en mindre del av kjøttet når frem til markedet fordi div. folk og jegere mener seg berettiget til deres andel før vi andre kommer til fatet... er det jeg ikke ser poenget lenger. Kanskje er løsningen en bedre regulering a la vinkooperativene i Frankrike... der bonden leverer inn druene til pressing, får penger for det og har en rett til en bestemt andel av den ferdige vinen. Dette sikrer iallefall at flere får del i vinen til like priser... og helt sikkert til mer fair priser. Slik det er nå (vedr. elgkjøttet i Norge) har ingen skogeiere, jegere m.fl egentlig insentiver for å få kjøttet frem til markedet... og hvis de har insentiver for å få kjøttet frem til markedet er det til div. restauranter som betaler nesten hva det skal være for å komme til fatet før oss andre. Dette er en klassisk oppskrift på et lukket marked som folk kun støtter hvis de selv er en del av det samme marked.

Vi skal forøvrig selvfølgelig ha livskraftige samfunn i alle deler av Norge... og jeg liker derfor absolut ikke tendensen i enkelte miljøer (les: Bonde og småbrukerlaget m.fl) der undertonene er oss og de andre... altså i et forsøk på å skape et større skille mellom by og land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel Power, du kan prøve å generalisere så mye du vil på sånt, men du kan ikke annet enn å feile. For min del så bor jeg i skauen, og har elg, hjort, rådyr, rev, hare, grevling og det meste annet rett rundt dørene. Kjører man tidlig/sent til og fra her så er man ganske sikker på å få se et par rådyr hoppe bortover. Senest i vinter hadde vi en svær elgokse 50 meter oppi veien her, og rekorden er vel en hare og to rever samtidig. Jeg forstår ikke at det skal bli noen større opplevelse av å plaffe de ned.

For all del, jeg er ingen stor jaktmotstander (gir egentlig blanke i det, folk må stort sett få drive med det de vil :)), jeg liker bare ikke å ha skudd rett rundt dørene her. Selv om det er mye dyr her, så bor vi langt i fra midt på vidda. Det bor 3000 folk innenfor 5 minutters omkrets, og det er masse turgåing her. Bikkjer og unger leker rundt her. Jakt oppi vidda er noe annet.

At bestandene må holdes nede høres allikevel litt ut som en dårlig unnskyldning. Ting har da fungert i ganske mange år, og fungerer fortsatt helt fint i enorme ubefolkede områder f.eks. i Russland, Alaska og Canada. Naturen klarer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dyr rundt dørene.. dette bildet tok jeg ut soveromsvinduet i natt kl. 03:

cimg4125uv5.jpg

Så ingenting, knipsa litt i villrede, så jeg traff tydeligvis ikke helt godt. Løp og fant en kraftig lykt, men da gikk strømmen på kameraet. Synd, for grevlingen kom ut igjen i hagen flere ganger, og hadde den vel 1,5 meter fra meg i soveromsvinduet, en halvmeter fra husveggen. Stod bare der og så ut til å være helt uberørt av type 1000-meterslykt rett i fleisen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel Power, du kan prøve å generalisere så mye du vil på sånt, men du kan ikke annet enn å feile. For min del så bor jeg i skauen, og har elg, hjort, rådyr, rev, hare, grevling og det meste annet rett rundt dørene. Kjører man tidlig/sent til og fra her så er man ganske sikker på å få se et par rådyr hoppe bortover. Senest i vinter hadde vi en svær elgokse 50 meter oppi veien her, og rekorden er vel en hare og to rever samtidig. Jeg forstår ikke at det skal bli noen større opplevelse av å plaffe de ned.

For all del, jeg er ingen stor jaktmotstander (gir egentlig blanke i det, folk må stort sett få drive med det de vil :)), jeg liker bare ikke å ha skudd rett rundt dørene her. Selv om det er mye dyr her, så bor vi langt i fra midt på vidda. Det bor 3000 folk innenfor 5 minutters omkrets, og det er masse turgåing her. Bikkjer og unger leker rundt her. Jakt oppi vidda er noe annet.

At bestandene må holdes nede høres allikevel litt ut som en dårlig unnskyldning. Ting har da fungert i ganske mange år, og fungerer fortsatt helt fint i enorme ubefolkede områder f.eks. i Russland, Alaska og Canada. Naturen klarer seg selv.

For det første så kommer ikke generaliseringen fra dette hold, men fra de hardbarkede motstanderne av jakt som aldri har satt sin fot utenfor bygrensa. De ser på dagsrevyen at en eller annen idiot har drevet uetisk jakt, og får hjelp av media til å skape hysteri rundt disse få utskuddene.

Har ikke tall for hvor mange som faktisk driver jakt i Norge, men våger å stå inne for at de aller aller fleste driver dette på riktig etisk grunnlag.

Jeg skriver at de motstanderne JEG har møtt, nesten alltid stammer fra slike miljø. Det er ikke å generalisere, men fakta. Det er ikke å feile, men jeg leser også at samfunnet irundt deg har meget å rydde opp i. Å drive jakt i bynære strøk krever, meg bekjent, en særskilt gokjenning. Det du nevner her ville jeg faktisk tatt til Politi som en sak, og det virker heller ikke som du ville fått problemer med støtte.

En rifle, av den typen jeg benytter idag, har en mulig dødsrekkevidde på ca.4km. Å drive jakt krever god våpenskikk, på lik linje med både millitær og polititjenestemenn. Det er ett drapsvåpen.

Kan hende det er jeg som har gått rundt med litt skylapper, men drapstall med våpen mener jeg er langt høyere i byer enn på landet. Og man vil også kanskje se at drap av jeger med jaktvåpen faktisk er ganske sjeldent? Det er sent nå(trøtt), men mener det er lang tid siden en jeger spradet rundt og skjøt folk for lystens skyld.

Det som er en farlig kombinasjon, er nettopp disse gruppene, og dataspill generasjonen. De har aldri tatt i ettt våpen før, har evt. også vært millitærnektere, og får tillgang til disse redskapene. Ett våpen i seg selv er ikke farlig, det er hendene som skaper situasjoner.

For ikke så lenge siden var det en tragisk hendelse hvor en 17-18år gammel gutt skjøt kjæresten sin med en 22kal pistol. Her er det mange offer, så man skal trå varsomt, men den gutten har garantert store psykiske problemer idag. På film eller spill ser dette ganske så udramatisk, men den stakkars jenten har nok helt sikkert vært i live en stund etter skuddene, og det ser ikke udramatisk ut. Her vil man ha en jente i panikk, skutt, og en gutt i panikk for at det skulle ikke virke slik.

De fleste vil opp gjennom livet stifte bekjentskap med ett våpen på en eller annen måte. Og kanskje spesielt gjelder det det barn av jegere, skyttere, HV, Politi mm. Det slipper de færeste unna, og da er kunnskapen rundt slikt utstyr viktig.

Har selv Hjort og Rådyr vandrende i hagen min til stadighet, det betyr ikke at jeg kan legge meg i verandadøren og "plaffe løs", som du så fint beskrev det. :wink:

Når du sier at vi bruker "å holde bestanden nede er som en dårlig unnskylding", sier meg faktisk at du ikke har satt deg særlig inn i hvordan faunaen rundt oss idag fungerer.

Jeg hadde ikke hatt noe imot hverken flere hjortedyr eller rovdyr inn hit. Men, de samme som klager på jakten ville garantert ikke villet ha disse mengdene inn. Dette gjelder også deg, for du skriver at barn og lufting av hund er ett problem idag. Hva om Ulv, Bjørn og Jerv hadde erstattet jegerne?

Det er riktig at dette regulerer seg selv, men det er ikke slik at om f.eks hjortestammen skulle bli alt for stor, så slutter moder jord å produsere. Det kommer inn rovvilt for å regulere. Dette ser man tydligst idag på fjellet. Har man lemmenår og/eller masse rype, samt mild vinter, øker rovfugl og revestammene drastisk. Dette er naturens måte å regulere på, noe vi også en gang i tiden var myntet som, ikke destruktører av kloden.

Nordlige Russland, Alaska, Canada og Afrika er gode eksempler som du selv kommer opp med. Her er det også visse former for avskyting, men på andre grunnlag. Man fjerner de mest "mannevonde" eksemplarene for at folket skal kunne føle seg noenlunde trygge. De fører også mere trofèjakt, og legger sport inn i jakten. Men dette er ikke noe for meg.

Jeg tør å vedde sykkelen på at du ikke hadde overlevd samme ruta som vår gode polfarer gjorde gjennom Canada, selv med våpen.

Dette er dyr som har vært og vil komme i større eller mindre grad inn i vår fauna igjen.

Til slutt, E9, jeg skjønner ditt ønske om tilgang til mere viltkjøtt, men den prisen du har måttet betale meg i for å dekke kjøp av utstyr, opplæring, årlig treninger, avgifter og ikke minst timelønn, så tror jeg nok det hadde blitt meget kostbar kilospris. Jeg får ca ett 1/4 dyr i året. Dette ligger det flere ukers arbeid bak, og å da komme utenfra og hevde sin rett på dette dyret, blir som at jeg skal kunne komme å hugge ned skog på din eiendom, bygge meg ett kraftverk i elven din, høste frukten av trærne dine bokstavelig talt.

Skjønner hvor du vil, men jeg gjør det bare aldri, Dum Dum.
8)

Hadde vært greit med hensyn til krafttilgang, der skal jeg si meg enig, masse store kraftverk jeg kunnet tenkt meg andeler i :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...