Gå til innhold

Volvo "AWD"...

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

siden vi da er tilbake til volvoen så kan noen kanskje forklare meg enkelt og greit hvorfor en bil med ALL WHEEL DRIVE øyensynelig kun trekker på forhjulene?

Det kalles "markedsføring" eller "marketing" på utenlandsk. Og utifra salgstallene er så er propagandaen forholdsvis vellykket!

Det blir omtrent som når BMW påstår at ASC/DSC er en god erstatter fro diffbrems. Det VET jeg ikke stemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden vi da er tilbake til volvoen så kan noen kanskje forklare meg enkelt og greit hvorfor en bil med ALL WHEEL DRIVE øyensynelig kun trekker på forhjulene?

Den trekker kun på forhjulene så lenge det ikke er en forskjell i rotasjonen mellom forhjulene og bakhjulene. Mange pseudo-4x4 biler har denne egenskapen... og en av de mer seriøse er Nissan Pathfinder. Man kan imidlertid låse senterdiffen så den trekker både foran og bak. Pathfinderen ser forøvrig ikke så spennende ut, men du verden som den lille 2,5 liter dieselrekkefireren på 180 HK og 400 Nm trekker... 8)

forskjell i rotasjonen mellom for-og bakhjul? på volvoen spinner forhjulene mens bakhjulene står stille...kan det bli mer forskjell?hva skjer med bakhjulene siden de ikke henger med?

pathfinder er altså en overvektig,høy stasjonsvogn eller kanskje jeg skal kalle den en wannabe børstraktor for håndverker-mestere med litt for liten omsetning til å kunne skaffe seg en X5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjell i rotasjonen mellom for-og bakhjul? på volvoen spinner forhjulene mens bakhjulene står stille...kan det bli mer forskjell?hva skjer med bakhjulene siden de ikke henger med?

pathfinder er altså en overvektig,høy stasjonsvogn eller kanskje jeg skal kalle den en wannabe børstraktor for håndverker-mestere med litt for liten omsetning til å kunne skaffe seg en X5?

Japp... en evt. forskjell i rotasjonen mellom forhjul og bakhjul er for de fleste 4x4 biler der man ikke kan låse senterdiffen... avgjørende for når de egentlig trekker på alle fire (hvis man er så heldig da). Hvorfor Volvo´en evt. ikke gjør dette nummeret vet jeg ikke... :?

Jeg ville også mye heller ha kjøpt en X5 enn en Nissan Pathfinder, men den lille dieselmotoren i Pathfinder´n er uten tvil en skikkelig kraftplugg med automatgear... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Nei, RangeRover er gode i terrenget. Kanskje den stygge andungen - Touareg - har en liten kjangs.. Den er forholdsvis god i terrenget

Nei... jeg tror ikke Touareg har en mulighet mot f.eks Range Rover når det gjelder fremkommelighet i terrenget. Det bildet tydelig viser er den ekstreme hjulvandringen RR´s luftfjæring tilbyr... noe den er mer eller mindre alene om på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får ikke jeg se videoen som trådstarter postet, men om det er noe ala denne BMW propagandafilmen:

http://video.google.com/videoplay?docid=9072883197544018466&q=quattro

Så handler det vel utelukkende om at den har en Torsen midtdiff som trenger bittelittegrann motstand før kreftene skal fordeles(så vidt jeg vet iallfall). Dvs. hadde sjåføren gitt et lite rykk i bremsen her så hadde bilen hoppa rett av rulla. Dette vet selvfølgelig kara som lagde denne videoen, men det ser jo mystisk og imponerende ut om en ikke er klar over det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden startet med en Volvo AWD som sto og spant på et hjul. Da jeg så TopGear i går, hvor de testet X3, hendte akkurat det samme. Elektronikken grep altså ikke inn slik den skulle.

- Hva kommer dette av egentlig?

Det er mange som har klaget over dette fenomenet når det gjelder xDrive generelt... altså ikke kun når det gjelder X3. Trolig er problemet samspillet med DSC-systemet... som virker sammen med ABS-systemet og bremser hjulet som spinner når motoren leverer mer effekt enn hjulets feste tilsier... avhengig av hjulets rotasjon.

Forøvrig er maksimal off-road høyde på Touareg 245 mm mot Range Rover´s 281 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...