Gå til innhold

95eller 98 blyfri på m20?


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har fått med meg, stemmer det at oktantallet er sammenlignbart med flyktighetsgraden?, mener da at lavere oktantall indikerer høyere flyktighet og lettere å antenne.

(dette ville forklare hvorfor høykomp motorer får tenningsbank med lavoktanbensin)

Men siden tettheten er høyere i 98 oktan gir den mere energi når den først tenner, kan noen si om dette stemmer?,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en fysikklærer jeg snakket med som forklarte dette, tror det handler om evne til å avgi energi, 95 oktan avgir energien raskere fordi bensinmolekylene har en løsere binding enn i 98,

Siden 98 er tettere bundet enn 95 er det flere molekyler per kubikkcentimeter, og mer energi per volumenhet, ikke per vektenhet.

kilovis er energipotensialet det samme, men litervis vil det kansje være mer energi i høyoktan.

blir både ja og nei til det kjellz3 sa

står i teksten at du bruker mer lavoktan for å komme like langt som en gitt mengde høyoktan,

Testa det med 520en, på langkjøring ble det 1,1 med 95 og 0,8 på 98 oktan.

det er sikkert ikke så mye forskjell med nyere biler, men har mekanisk insprøytning (k jetronic) uten hjerne for å korrigere tenningsbank osv.

prøver bare å dele av erfaringer og teorier om oktantallet på drivstoffet som holder liv i maskinene våre. (les: statens største inntektskilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste saklige uttalelsene ovenfor er jeg enig i. En motor er justert inn til etter hva bensin en skal kjøre på, det er den. Men:

Jeg spurte på Jæger i bergen, og de sier at bmw liker seg best på 98..

De sa at den var litt dyrere men forbruket ville gå ned i tillegg til at den gikk jevnere og finere....

Jeg har selv faktisk erfart at M20-motoren trives best på 98, selv om jeg VET at hver enkelt bensinmotor på Motronic-nivå er justert inn for å klaffe med oktantall osv. Men noe mindre forbruk har jeg aldri lagt merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt Z3'en med computeren over en strekning med nøyaktig lik ¨hastighet med 95 og 98 octan. Det var Ingen forskjell. Når det gjelder forskjellen i forbruk i stykket over (engelsk) står det at om man bruker lavere octan enn det motoren er konstruert for, da får man høyere forbruk. Spør man på et bilverksted kan man få mange og rare og feil svar, de synser og tror de også. Bilfabrikken vet best hvilken bensin som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør man på et bilverksted kan man få mange og rare og feil svar, de synser og tror de også. Bilfabrikken vet best hvilken bensin som skal brukes.

Jæger er jo bmw forhandleren i bergen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En M20 har ikke bankesensor så der er det viktig og stille tenningne etter hvilken type bensin man vil kjøre. Hvis tenningen er stillt til 98 oktan så er det ikke smart å fylle 95.

Motorer som M50 og nyere har bankesensor, da er de just det samme ossen bensin man fyller. Bankesensoren justere selv tenningen etter hvilken type oktan man fyller på. Man kan fylle 92 oktan uten problem

Har man derimot satt i trimhip så er som somregel de optimalisert til og utnytte 98 oktan.

At bilen går mye bedre på 98 bensin er vel å ta hardt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...