Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Selv tyskerne under felttoget i Norge i 1940 ble overrasket over den elendige veistandarden. På flere fronter (bl.a veien gjennom Gudbrandsdalen) forsinket faktisk veienes dårlige standard tyskernes fremrykking... og det er vel også omtrent det eneste gode man kan si om datidens veiestandard. Poenget er at veiene i dagens Norge ikke er så veldig mye bedre hvis man tar med i betraktningen over 60 års forsømt utvikling. Norge er et u-land når det gjelder trafikkal infrastruktur og kun gudene vet hvor mange milliarder kroner denne fadesen har kostet samfunnet og kommer til å koste samfunnet. Man kan ikke alene skylde på topografien i Norge... se på land som Sveits, Tyskland og Frankrike... der har man både motorveier og høyhastighetstog i områder med fjell dobbelt så høye som de norske... :roll:

Skrevet
Selv tyskerne under felttoget i Norge i 1940 ble overrasket over den elendige veistandarden. På flere fronter (bl.a veien gjennom Gudbrandsdalen) forsinket faktisk veienes dårlige standard tyskernes fremrykking... og det er vel også omtrent det eneste gode man kan si om datidens veiestandard. Poenget er at veiene i dagens Norge ikke er så veldig mye bedre hvis man tar med i betraktningen over 60 års forsømt utvikling. Norge er et u-land når det gjelder trafikkal infrastruktur og kun gudene vet hvor mange milliarder kroner denne fadesen har kostet samfunnet og kommer til å koste samfunnet. Man kan ikke alene skylde på topografien i Norge... se på land som Sveits, Tyskland og Frankrike... der har man både motorveier og høyhastighetstog i områder med fjell dobbelt så høye som de norske... :roll:

so den elendige veistandaren er for å forsinke en mulig innvasjon :lol:

Skrevet

so den elendige veistandaren er for å forsinke en mulig innvasjon :lol:

Hehehe... hvis en dårlig veistandard evt. kan forsinke og/eller stoppe en invasjon av hjernedøde sosialister som ikke forstår forskjellen på din og min lommebok... så er det i orden for meg med dyretråkk til veier i fremtiden... :lol:

Skrevet

ingen land som har super standard på alle veiene... enig at mange viktige veier holder en dårlig standard, men å lage nye broer og veier til små tulle-steder hvor det bare bor noen få mennekser... det kan man vel ikke forvente...

men i utgangspunktet er jeg enig med dere andre i at veiene i norge er alt for dårlige..

Å si at veiene er like dårlige i dag som under krigen blir jo feil å si.. ingen kan påstå det... de er dårlige, ja.. men det får da være grenser til dramatiske sammenlikninger :wink:

Skrevet
ingen land som har super standard på alle veiene... enig at mange viktige veier holder en dårlig standard, men å lage nye broer og veier til små tulle-steder hvor det bare bor noen få mennekser... det kan man vel ikke forvente...

men i utgangspunktet er jeg enig med dere andre i at veiene i norge er alt for dårlige..

Å si at veiene er like dårlige i dag som under krigen blir jo feil å si.. ingen kan påstå det... de er dårlige, ja.. men det får da være grenser til dramatiske sammenlikninger :wink:

Jeg våger faktisk å gå litt lenger... veiene er dårligere i Norge i dag enn før krigen når man justerer for befolkningsgrunnlag og mengden av trafikk. Det er faktisk direkte pinlig så dårlig hele den trafikkale infrastrukturen er i Norge sammenlignet med resten av det vestlige Europa... altså ikke kun når det gjelder alminnelige veier, men alt fra alder på bilparken, NSB´s eldgamle utstyr, riksveienettet utenfor det sentrale østlandet, veisikring, hastighetsbegrensninger etc. De fleste som har kjørt litt rundt i f.eks Tyskland, Danmark, Sveits, Nederland og Frankrike kan ikke gjøre annet enn å trekke på smilebåndet i forlegenhet når de kommer tilbake til Norge. Til og med Danmark har i det minste en skikkelig motorvei mellom de største byene... :wink:

Skrevet
Det er faktisk direkte pinlig så dårlig hele den trafikkale infrastrukturen er i Norge sammenlignet med resten av det vestlige Europa...

Det er jeg bare så utrolig enig i. Og noe må gjøres fort, mener å ha lest at det må investeres 100 milliARDER kr for å komme opp på akseptabel standar på veinettet i Norge :evil: .

Kan bare ikke skjønne hvorfor det er inflasjons drivende å bygge ut infrastrukturen i eget land.

Får jo også stadig høre hvor viktig det er å spare penger til fremtidige generasjoner. Har forståelse til det, men å bare spare, og overlevere dette problemet til fremtidige generasjoner, står det INGEN respekt av :? .

Skrevet

Tror det var i fjor Norske myndigheter lånte bort Oljepenger til den Tyske stat for at de skulle få penger til å bygge ut Autobahn, det var snak om et veldig billig lån.

Norske veibyggingsprosjekter må som oftest finansieres privat til en langt høyere pris, dette er blant annet med på å forsinke utbyggingen av veiene i Norge.

Den Tyske kansleren som var her for å hente pengene smilte i limousinen fra Gardermoen og ned til sentrum.

Oversatt sa han noe som dette, Jaja ser ut som om de egentlig trenger veipengene sine selv...

Skrevet

Hehe.. Det med at Norges veistandar forsinka Tyskerene i 1940, var nytt for meg :D

Men me kan takke tyskerene for det vegnettet dei har bygdt ut og dei festninger o.l som dei byde opp i Noreg.

Er jo ein del av Tyskefestningsverk som fortsatt er i bruk av det norske forsvaret.

Kanskje det hadde vore betre med at Tyskland fortsatt hadde hatt kontroll over Noreg? Me hadde iallefall hatt skikkeleg veger.. Hehe..

Som mage andre før meg har sagt; "Det hjelper ikkje å ha ny bil her i Noreg! Etter ein liten kjøyretur har bilen fått skader for 1000-vis av kroner! Like greit å ha ein gammal bil som det ikkje er så nøye med!"

Skrevet

NSB trenger vi vel ikke blande inn... de har jo nettopp skiftet ut en god del av sitt materiell... selv om jeg aldri tar toget er jeg rimelig sikker i min sak... ikke så lenge siden den nye profilene "Signatur, Agenda og PLUSS" ble inført..

selv om dette ikke ble noen heldig affære for NSB, og "Pluss" aldri ble noen realitet før hele greia ble skrinlagt, fikk de i alle fall oppgradert en god del utstyr.. eneste som fremdeles er av eldre modell er lokaltogene og litt annet snafs...

Greit at du er frustrert over norges infrastruktur, bmwE9, og det er berettiget frustrasjon, for all del, men la oss ikke blande bananer og katter her... :wink:

Skrevet
NSB trenger vi vel ikke blande inn... de har jo nettopp skiftet ut en god del av sitt materiell... selv om jeg aldri tar toget er jeg rimelig sikker i min sak... ikke så lenge siden den nye profilene "Signatur, Agenda og PLUSS" ble inført..

selv om dette ikke ble noen heldig affære for NSB, og "Pluss" aldri ble noen realitet før hele greia ble skrinlagt, fikk de i alle fall oppgradert en god del utstyr.. eneste som fremdeles er av eldre modell er lokaltogene og litt annet snafs...

Greit at du er frustrert over norges infrastruktur, bmwE9, og det er berettiget frustrasjon, for all del, men la oss ikke blande bananer og katter her... :wink:

Jeg blander ikke epler og pærer... hvis man f.eks diskuterer fedme i alminnelighet bør man også diskutere kost/føde i alminnelighet... nettopp for å få frem et totalt bilde av problemet. På samme måte er det med den trafikkale situasjonen i Norge og i andre land. Alle kan ikke kjøre bil på veiene til samme tid... noen må også ta toget, bussen, flyet, sykle, gå... hvis ikke bryter flyten i trafikken sammen. Det er på nettopp dette området det svikter vedr. den trafikkale situasjonen i Norge. Hvis du skal få folk til å ta f.eks toget hjelper det kun marginalt at selve toget er nytt... det virkelige og kostbare problemet er skinnegangen som for det meste følger landskapet i Norge. Hurtige tog krever rette skinneganger... tenk bare på det franske TGV-toget som kjører i over 320 Km/t (servicehastighet - topphastigheten er i overkanten av 500 Km/t) og som klarer distansen Paris-Marseille (ca. 750 Km) på kun tre (3) timer. Hadde vi hatt et tilsvarende togsystem i Norge ville man kunne kjøre fra Oslo til Trondheim på ca. 1,5 time. Toget ville ha vært hurtigere enn flyet og det er akkurat det som er hele poenget med TGV. Man har tilsvarende togsystemer i Tyskland, Italia, Sveits, Japan, USA.... NSB befinner seg i stenalderen... mer er det ikke å si om det.

Skal man ha en fartsgrense på minst 130 Km/t på motorveiene (det har man i Danmark, Tyskland, Nederland, Frankrike...) krever det at motorveiene ikke følger landskapet. Hurtige og sikre motorveier er rette motorveier... og da hjelper det ikke med en tosporet landevei 4/5 deler av strekningen mellom Oslo og Trondheim. Tyskerne med sjefsarkitekt/rustningsminister Albert Speer i spissen hadde detaljerte planer om en firefelts Autobahn mellom Oslo og Trondheim. Den skulle stå ferdig senest i 1955 og målet var å gjøre "Neue Drontheim" til den viktigste militære havnebyen i Hitlers tusenårsrike. Den nye Autobahnen mellom Trondheim og Berlin skulle med andre ord effektivt avlaste toget for tungtransport og sikre hurtig transport av mennesker. Hitler og hans totale galskap ble heldigvis historie, men poenget er at de så et behov for en effektiv trafikkal løsning i Norge. I de fleste andre land har man effektive motorveisløsninger der motorvei og tog benytter den samme korridor i landskapet (både billigst og mest skånsomt for landskapet). Det har vi ikke i Norge tiltross for at myndighetene har kjent til tyskernes gamle planer i over 60 år og Norge i mellomtiden har blitt verdens nest rikeste land. Norge befinner seg i stenalderen når det gjelder veier... mer er det ikke å si om det.

Jeg har flere eksempler, men de kan vi evt. diskutere hvis du stadig ikke forstår at den trafikkale situasjonen i Norge faktisk er under enhver kritikk. Dette handler ikke om hva jeg personlig mener... det handler om at Norge er totalt forbikjørt av mange andre land når det gjelder effektiv transport av varer, gods og mennesker. Denne fadesen er ekstremt kostnadsdrivende og er det noe man ikke trenger i Norge er det flere unødvendige kostnader... det meste er dyrt nok allerede... :roll:

Skrevet
NSB trenger vi vel ikke blande inn... de har jo nettopp skiftet ut en god del av sitt materiell... selv om jeg aldri tar toget er jeg rimelig sikker i min sak... ikke så lenge siden den nye profilene "Signatur, Agenda og PLUSS" ble inført..

selv om dette ikke ble noen heldig affære for NSB, og "Pluss" aldri ble noen realitet før hele greia ble skrinlagt, fikk de i alle fall oppgradert en god del utstyr.. eneste som fremdeles er av eldre modell er lokaltogene og litt annet snafs...

Greit at du er frustrert over norges infrastruktur, bmwE9, og det er berettiget frustrasjon, for all del, men la oss ikke blande bananer og katter her... :wink:

Jeg blander ikke epler og pærer... hvis man f.eks diskuterer fedme i alminnelighet bør man også diskutere kost/føde i alminnelighet... nettopp for å få frem et totalt bilde av problemet. På samme måte er det med den trafikkale situasjonen i Norge og i andre land. Alle kan ikke kjøre bil på veiene til samme tid... noen må også ta toget, bussen, flyet, sykle, gå... hvis ikke bryter flyten i trafikken sammen. Det er på nettopp dette området det svikter vedr. den trafikkale situasjonen i Norge. Hvis du skal få folk til å ta f.eks toget hjelper det kun marginalt at selve toget er nytt... det virkelige og kostbare problemet er skinnegangen som for det meste følger landskapet i Norge. Hurtige tog krever rette skinneganger... tenk bare på det franske TGV-toget som kjører i over 320 Km/t (servicehastighet - topphastigheten er i overkanten av 500 Km/t) og som klarer distansen Paris-Marseille (ca. 750 Km) på kun tre (3) timer. Hadde vi hatt et tilsvarende togsystem i Norge ville man kunne kjøre fra Oslo til Trondheim på ca. 1,5 time. Toget ville ha vært hurtigere enn flyet og det er akkurat det som er hele poenget med TGV. Man har tilsvarende togsystemer i Tyskland, Italia, Sveits, Japan, USA.... NSB befinner seg i stenalderen... mer er det ikke å si om det.

Skal man ha en fartsgrense på minst 130 Km/t på motorveiene (det har man i Danmark, Tyskland, Nederland, Frankrike...) krever det at motorveiene ikke følger landskapet. Hurtige og sikre motorveier er rette motorveier... og da hjelper det ikke med en tosporet landevei 4/5 deler av strekningen mellom Oslo og Trondheim. Tyskerne med sjefsarkitekt/rustningsminister Albert Speer i spissen hadde detaljerte planer om en firefelts Autobahn mellom Oslo og Trondheim. Den skulle stå ferdig senest i 1955 og målet var å gjøre "Neue Drontheim" til den viktigste militære havnebyen i Hitlers tusenårsrike. Den nye Autobahnen mellom Trondheim og Berlin skulle med andre ord effektivt avlaste toget for tungtransport og sikre hurtig transport av mennesker. Hitler og hans totale galskap ble heldigvis historie, men poenget er at de så et behov for en effektiv trafikkal løsning i Norge. I de fleste andre land har man effektive motorveisløsninger der motorvei og tog benytter den samme korridor i landskapet (både billigst og mest skånsomt for landskapet). Det har vi ikke i Norge tiltross for at myndighetene har kjent til tyskernes gamle planer i over 60 år og Norge i mellomtiden har blitt verdens nest rikeste land. Norge befinner seg i stenalderen når det gjelder veier... mer er det ikke å si om det.

Jeg har flere eksempler, men de kan vi evt. diskutere hvis du stadig ikke forstår at den trafikkale situasjonen i Norge faktisk er under enhver kritikk. Dette handler ikke om hva jeg personlig mener... det handler om at Norge er totalt forbikjørt av mange andre land når det gjelder effektiv transport av varer, gods og mennesker. Denne fadesen er ekstremt kostnadsdrivende og er det noe man ikke trenger i Norge er det flere unødvendige kostnader... det meste er dyrt nok allerede... :roll:

hvordan kan du alt det her??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...