HenrikE30+ Skrevet August 16, 2006 Skrevet August 16, 2006 Når vi først er inne på hvilke motorer som er best, så vil jeg gjerne får fremheve (jeg er vel ikke akkurat objektiv... ) den glemte M7X serien. Altså BMWs V12. Denne motoren har et ufortjent dårlig rykte basert på bla. en del motorbranner (feilen ligger vel helst i at 750i hadde litt dårlig lufting mellom panser og motor samt at lydisolasjonen på toppen av motoren er vel kraftig polstret, noe som bidrar til å holde på varmen som stråler utfra senteret på motoren). Motoren er et ekte "over-engineered" kunstverk som har kvalitet som går utenpå det ALLER, ALLER meste. Hva sies om en 14 år gammel motor som har vandret 338.000km med NULL feil og til og med kammene ser ut som om de er nyoverhalte...? Motoren er enkelt mekanisk oppbygd, har svært få elektriske duppeditter som kan gå galt og dessuten er det bare stakkarslige 4 små vakumslanger (hvorav 1 og 1 er koblet sammen slik at det i prinsippet bare er to) - riktignok er det en hel del makk med eksterne feilkilder på elektronikken som STYRER motoren, men dette kan vel neppe selve mekanikken i motoren klandres for. Flere av de løsningene som er på motoren ble introdusert for første gang på akkurat denne motoren - vi bruker flere av de i dag faktisk. Som et eksempel kan jeg dra fram at reimene (vifte, vannpumpe osv) ble utviklet for å vare motorens levetid. Bare for å understreke dens visjonære konsept. Det som går for å være V12ens største last er at den svette/lekker en del olje her og der etter relativt kort levetid, dette er jeg ganske sikker på at BMW ordnet opp i og at man kan få tak i oppgraderingskit for pakninger osv. i etterkant. Forøvrig er de notoriske innsugspakningene kjent for å gjøre til at motoren jager og går ruskete. Ellers kan jeg stå inne for at kvaliteten er av ypperste klasse og noe som BMW kan være svært stolt av. Dessuten er motoren et fantastisk utgangspunkt for de som vil trimme - både N/A og overlading. Så det så!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå