BMW 2002 Fredrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Huff. Dett blir en vell lang historie, men skal prøve å gjøre den kort! Topic sier vell sitt om hva innholdet er Kjørte til en kompiss for over en uke siden, ca 2 mil til han. Jeg parkere bilen og går ut av den. Mens jeg står på trappa hører jeg "ploooooooooosshh" og damptåke var et faktum Fyllte på med vann og luftet godt og regnet kysten som klar til å kunne kjøre. Satta på korka og satte kursen hjemover. UNderveis ser jeg tempen stige enda mere og legger seg mellom streken som viser normal driftstemp og neste strek på varmsiden. Tenker at den sikkert tåler det og fyrer varmeapparatet på fullt og kjører videre uten at tempen går ned. Finner nermeste stoppested og parkerer....Med en gang jeg stopper er dampskyen et faktum igjen Åpner panser og ser at det lekker ut av radiator, så jeg får en kompiss til å taue meg hjem! Fan det flaueste jeg har opplevd!!! STå med åpent panser på en busslomme i en bimmer! Kan tenke riskokerne flirte av min kjære tysker. Pga av sprukken radiator kjøper jeg ny radiator fra OS bildeler og monterer den i tillegg til ny viskosekobling og regner med ting skal funke nå. Fyrer opp og lufter godt. Jeg hadde varme i varmeapparatet når bilen sto på tomgang noe som er et godt tegn på at lufta er ute av systemet Fyller på mere kjøleveske og skrur igjen korka og kjører bilen på mere turtall i ca 15 min hjemme for å sjekke at alt funker, noe det gjorde da. Hiver meg inn i bilen og kjører. Etter 15 min ca begynner tempmålern og stige. Fyrer da opp varmeapparatet men det var det lite varme Så girer ned og får mere turtall på maskinen og tempen går ned men fortsatt lite futt i varmeapparatet. Så spørsmålet er: Gåen toppaktning eller sprukken topp? Motoren er forrøverig en M42 som står i en 318iS.... *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Ryker den hvitt/mye? Er det olje i vannet eller vann i olja? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 16, 2006 Forfatter Share Skrevet August 16, 2006 Hvit røyk var det før, men det forsvant tidligere når jeg kjørte et lengere stykke å fikk tørket opp alt vannet inne i potta. Klarer ikke å finne noe vann på peilepinnen, men det lukter nesten eksos når jeg opner korka på ekspansjonstanken og så er det gråaktig/hvitt skum i vannhinna.....kan minne om olje ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Er du heldig er det bare pakningen. Jeg ville fått tak i en billig topppakning og prøvd,det er som regel billigere enn trykk testing. Men har ikke for meg firerene til Bmw har hatt sprekk problemer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 16, 2006 Share Skrevet August 16, 2006 Du har jo ganske sikkert en lekkasje et eller annet sted, men om det er toppakningen eller topplokket er vanskelig å si... toppen må imidlertid av før du blir klokere. Du har tydeligvis olje i kjølevannet, men igjen... det kan være både pakningen og/eller toppen. Toppen må med andre ord undersøkes, men hvis du er heldig er det kun pakningen som skal skiftes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 16, 2006 Forfatter Share Skrevet August 16, 2006 Skal dra bort på bmw og høre. De kjenner fadern godt og er svært service instillte når det gjelder oss Så får men prøve å komme till bunns. Håper hvertfall det bare er toppaktning! "#¤%&$£ dritt kjølesystem...enn å lage noe som ikke kan luftes skikkelig sånn at man kan kjøre uten problemer! ARH lurer på om jeg vil kjøpe riskoker nå...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 22, 2006 Forfatter Share Skrevet August 22, 2006 Nå er alt røsket av! Ettersom det jeg ser, er ikke paktningen revnet på noen måter eller at den har noen synlige skader. Så paktninga ser generellt bra ut. Noen som vet hvor disse toppene sprekker? Om det er sprekk i toppen må det være mellom forbrenningsrom og kjølerom..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå