Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat gått til innkjøp av en 318is Coupè :twisted: og lurer litt på hva jeg har av muligheter... jeg vil trimme den endel, men ikke sånn at den blir en pure racingbil, den skal fungere til daglig bruk... noen forslag? jeg kan så og si ingen ting om bil, og trenger litt råd fra dere som kan dette! Og forresten noen som vet om et billig og bra verksted i Drammensområdet?

Skrevet

Hei!

Standard på biler uten turbo er vel bytte av luftfilter og montering av effektanlegg. Chip gir vel maks 10% økning. Siden du bor i Drammen så burde du jo snakket med Turbo Karlsen i Mjøndalen. Han bør ha noen tips til deg.

Verksteder i Drammen har jeg desverre ikke peil på, men i Oslo (Kalbakken) så ligger et verksted som heter Autopower DA. Jeg brukte de da jeg bodde i Oslo. Disse gutta kan BMW og er rimelige.

Skrevet

Å trimme en bil uten turbo blir dyrt, og en får relativt lite igjen for pengene. En kan som nevnt gjøre de mest vanlige "modifikasjonene" som sportseksos, evnt. grenrør, filter og chip, men er det verdt 10000 kroner for å hente ut 10 ekstra hester, noe som knapt er merkbart? Hvis bilen skal trimmes en del, må det investeres i kompressor eller turbo.

Skrevet

Vær fornøyd med de hestene du har.

Får du 240hester , vil du ha 340hester etter det.

Etter det over 400.

Slik går det til du smeller hele bilen, mister lappen, skader deg, eller finner ut man trenger ikke masse hester for å stå i kø til og fra jobb

Skrevet
Vær fornøyd med de hestene du har.

Får du 240hester , vil du ha 340hester etter det.

Etter det over 400.

Slik går det til du smeller hele bilen, mister lappen, skader deg, eller finner ut man trenger ikke masse hester for å stå i kø til og fra jobb

Den kjøper jeg :)

Skrevet

Trim i vei.

Få tak i trim kam, chip, effektanlegg, KN filter. Kan i tillegg porte toppen osv.....

Det billigste blir nok å bytte motor.

Hvis du bare gjør det fordi du syns det er artig å skru og syns det er greit å svi av litt penger så er det bare å sette i gang, men turbo eller motorbytte er vel billigste måten å få mer effekt.

Skrevet

Å bygge bilen om til 328 med komplett ledningsnett, radiator+++ girkasse, mellomaksling, differensial og drivakslinger + evnt. nye motorfester, ny clutch, hardykobling og simmeringer kommer dette fort på en 40-50 tusen. I tillegg må bremsene skiftes. Kjøpes bremsene brukt kan en regne ca 4000 der også.

Skrevet

Ville egentlig enten solgt eller beholdt bilen som den er å heller spare penger til en bil med større motor originalt. Bedre å bruke pengene på større motor originalt enn å bruke de på trim? :P

Skrevet

Dersom du trimmer den 318is'en med alt mulig av kammer, effektanlegg, chip osv, tviler jeg på at bilens verdi øker akkurat. Men det er kanskje ikke så viktig på en så gammel bil. Og ved ombygning til 325i er det jo masse kostnader, jobb, og ikke minst pes med godkjenning. Føyer meg til de andre som råder deg til selge bilen istedet og f.eks. kjøpe en godkjent 325i, hvis du vil ha raskere bil.

Skrevet
Føyer meg til de andre som råder deg til selge bilen istedet og f.eks. kjøpe en godkjent 325i, hvis du vil ha raskere bil.

Enig i dette, men mitt spørsmål tilbake er som alltid når folk spør meg om trimming av 316/318 osv:

"Hvorfor kjøpte du ikke bare feks en 325i heller?"

Og hver gang får jeg til svar:

1. De er så dyre å kjøpe

2. Det er så dyrt med forsikring

(og avogtil 3. De er så dyre i drift)

Og da sier jeg igjen: en har ikke råd til å verken kjøpe eller ha en 325i i drift - så derfor ble det en 316 istedet.... Men trimme har de råd til? Det er jo dyrere enn det mellomlegget på en 325i vanligvis er - og en trimmet 318-motor bruker jo gjerne mer enn en 325i. Og er mindre holdbar, er vanligvis ikke godkjent, får ikke pengene igjen osv osv.... Bla-bla-bla...

Men folk får gjøre som de vil, for dette er visst noe jeg aldri skal bli klok på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...