Teekay1983 Skrevet August 18, 2006 Share Skrevet August 18, 2006 Har lest i gjennom diverse poster på forumet angående risting så jeg har kjennskap til hva årsakene kan være. Men vil heller finne ut om det er noe som kan utelukkes. Først, jeg har skiftet alle ledd i styringen og 4-hjulsstilling kontroll er tatt. Eneste mulighet for at det skal være endeleddene er dersom det er mulig å ødelegge kulene ved å skru mutter/leddene for hardt sammen??? For å forklare ristingen så er det lett risting i bilen OG rattet mellom 75 og 85 km/t. Så kommer ristingen meget sterkt tilbake både i rattet og bilen når farten passerer 125 km/t. Det er også tendenser til risting i rattet ved noen nedbremsinger. Vet det er mange som har hatt problemet med risting i ratt og bil, og vet som sagt de fleste grunnene som kan føre til dette problemet, men dersom noen kan si hva som IKKE er problemet vil det hjelpe stort!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 18, 2006 Share Skrevet August 18, 2006 -Kast på bremseskiver -Har du senterring i felgen? -Ubalanse i felg/dekk Årsaker til risting.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet August 18, 2006 Forfatter Share Skrevet August 18, 2006 Las på et annet forum at risting i 80 kmt gjerne dreier seg om avbalansering og ved 120 er det gjerne høydekast. Siden det dreier seg om risting i rattet så er vel feilen som oftest i forhjulsstillingen ikke sant? Så det å sjekke hjullager og bremser i bakstillingen vil ikkje løse dette problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 18, 2006 Share Skrevet August 18, 2006 Når det er ubalanse i dekkene vil det riste i rattet! Men du kan forøverg sjekke bærekule og kulelager.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 18, 2006 Share Skrevet August 18, 2006 Har du risting i rattet hvis du kjører med vinterdekkene også ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet August 18, 2006 Forfatter Share Skrevet August 18, 2006 Har du risting i rattet hvis du kjører med vinterdekkene også ? Det var det da. Jeg husker faktisk ikke. Jeg velger å si at jeg ikke vet når jeg ikke kan gi et 100 % svar. En sliten hardykopling vil den bare gi risting i bilen eller i rattet også? Må en ha måleverktøy for å se om det er skeive/kast i bremseskivene? Er i hvertfall ikkje aktuelt å kjøre bane på BMW CCN Våler med slik risting. Det er generelt lite fristende å kjøre 100 mil tur/retur våler der fartsgrensen ligger i den skalaen som ristingen foregår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naitsirk Skrevet August 19, 2006 Share Skrevet August 19, 2006 En slitt hardy-skive, da føles det ut som bilen skal riste sunn under gass-pådrag, eller når motoren jobber tyngst, ca rundt 3000.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet September 3, 2006 Forfatter Share Skrevet September 3, 2006 Har skjekket hardy-skiven og den ser hel og fin ut, kunne ikke se noen biter som manglet. Tok en ny avbalansering av dekkene, der det vart gjordt litt justering, men det fjernet IKKE noe av ristingen. Men på avbalanseringen blir det vel ikke sjekket om det er kast i felgen? Tok forøvrig av den ene framhjulet og det var ingen senterring inne i felgen. Bør jeg prøve å kjøpe senterringer?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 Hvilke felger har du da?Uoriginale?Dimensjon? Er det slark mellom senterhull i felg og nav? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet September 3, 2006 Forfatter Share Skrevet September 3, 2006 Nei er uorginale 17" med 215/40 bak og 215/45 fremme. Hvordan kan jeg se om det er slark. Jekke opp hjulet og prøve å bevege det sidelengs? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir Hofstad Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 Jeg byttet hele forstillingen (E34), men det var defekte fremdempere som var årsak.... Du kan finne ut om du trenger senterring ved å måle på nav og innerkant felg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 Jekk opp og skru ut boltene så ser du det nokså kjapt. Mål også senterhullet er det større en 72,5mm må du ha senterring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWgutt19 Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 Det kanke være noe med oppheng av mellomaksling og sånnt da? <> Avbalanseringen retter jo opp det kastet som originalt er i felgen, poenget er jo å få felgen til å ikke kaste sideveis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teekay1983 Skrevet September 4, 2006 Forfatter Share Skrevet September 4, 2006 Kjøpte foresten en slik digital lufttrykkmålar på Biltema i dag. Den viser mellom 2.1bar og 2.2bar på alle dekkene mine og det blir vel i minste laget. Bør vel være 2.6-2.8bar?? Kan det ha direkte innvirkning på risting i rattet? (Men det kan derimot være årsak til mitt andre problem med noe slapp/vinglete bakende?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet September 4, 2006 Share Skrevet September 4, 2006 Er casterstagforingene ikke-utslitte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå