Gå til innhold

Enda en post om RISTING i bilen.


Teekay1983
 Share

Anbefalte innlegg

Har lest i gjennom diverse poster på forumet angående risting så jeg har kjennskap til hva årsakene kan være. Men vil heller finne ut om det er noe som kan utelukkes.

Først, jeg har skiftet alle ledd i styringen og 4-hjulsstilling kontroll er tatt. Eneste mulighet for at det skal være endeleddene er dersom det er mulig å ødelegge kulene ved å skru mutter/leddene for hardt sammen???

For å forklare ristingen så er det lett risting i bilen OG rattet mellom 75 og 85 km/t. Så kommer ristingen meget sterkt tilbake både i rattet og bilen når farten passerer 125 km/t. Det er også tendenser til risting i rattet ved noen nedbremsinger.

Vet det er mange som har hatt problemet med risting i ratt og bil, og vet som sagt de fleste grunnene som kan føre til dette problemet, men dersom noen kan si hva som IKKE er problemet vil det hjelpe stort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Las på et annet forum at risting i 80 kmt gjerne dreier seg om avbalansering og ved 120 er det gjerne høydekast.

Siden det dreier seg om risting i rattet så er vel feilen som oftest i forhjulsstillingen ikke sant? Så det å sjekke hjullager og bremser i bakstillingen vil ikkje løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du risting i rattet hvis du kjører med vinterdekkene også ?

Det var det da. Jeg husker faktisk ikke. Jeg velger å si at jeg ikke vet når jeg ikke kan gi et 100 % svar.

En sliten hardykopling vil den bare gi risting i bilen eller i rattet også?

Må en ha måleverktøy for å se om det er skeive/kast i bremseskivene?

Er i hvertfall ikkje aktuelt å kjøre bane på BMW CCN Våler med slik risting. Det er generelt lite fristende å kjøre 100 mil tur/retur våler der fartsgrensen ligger i den skalaen som ristingen foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har skjekket hardy-skiven og den ser hel og fin ut, kunne ikke se noen biter som manglet.

Tok en ny avbalansering av dekkene, der det vart gjordt litt justering, men det fjernet IKKE noe av ristingen.

Men på avbalanseringen blir det vel ikke sjekket om det er kast i felgen?

Tok forøvrig av den ene framhjulet og det var ingen senterring inne i felgen. Bør jeg prøve å kjøpe senterringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte foresten en slik digital lufttrykkmålar på Biltema i dag. Den viser mellom 2.1bar og 2.2bar på alle dekkene mine og det blir vel i minste laget. Bør vel være 2.6-2.8bar?? Kan det ha direkte innvirkning på risting i rattet?

(Men det kan derimot være årsak til mitt andre problem med noe slapp/vinglete bakende?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...