Stian333 Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Heisann. Har nettopp solgt 318tds`n min. Går rundt og tenker på hviken jeg skal kjøpe meg, en 520 eller 523..? Skal ha med automat og klima. Men det som er at 523 har 170hk og 520 har 150, har lyst på 523 med 170. Men den koster MYE mer en 520 med 150.. Noen som har erfaringer med disse to typene? Er det verdt å går for 170hk 523..?
Mr.Plow Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Som mange andre har påpekt før så yter jo 523i noe mer enn de oppgitte 170 hk. Mange mener den ligger på rundt 185 hk i virkeligheten. Jeg ville ihvertfall gått for 523i, 520i 150hk med automat er ikke akkurat noen rakett... Har du vurdert 520i 2,2 170 hk, eller blir det for nytt (og dyrt)? Virker som mange lovpriser den motoren.
Fredrik Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Som mange andre har påpekt før så yter jo 523i noe mer enn de oppgitte 170 hk. Mange mener den ligger på rundt 185 hk i virkeligheten. Jeg ville ihvertfall gått for 523i, 520i 150hk med automat er ikke akkurat noen rakett... Har du vurdert 520i 2,2 170 hk, eller blir det for nytt (og dyrt)? Virker som mange lovpriser den motoren. Ja... de eneste to motorene som betyr noe i denne sammenhengen er M52B25 eller M54B22... eller hhv. 523i og 520i (med 170 HK). Selv om den gamle M52 motoren er sterkere enn den nyere M54 motoren... tror jeg at jeg temmelig sikkert hadde valgt M54 motoren når alt kommer til alt... det er en fabelaktig fin motor...
Stian333 Skrevet August 18, 2006 Forfatter Skrevet August 18, 2006 Automat gir blir det uansett! Er jo som en drøm å kjøre bil med automat. Ja nei pris er jeg litt usikker på. Alt i fra 90k til 160k. Års mod i fra 1996 og oppover.. Er en 523ia her i nær området, men tror den blir dyr. Har gått lite og masse utstyr. Han vil jeg skal komme med bud! tror det er en 98mod.. 2 eiere. langkjørt(pendler som har den)
Eirik3 Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 523 uten tvil! Gode ytelser og moderat drivstofforbruk
Fredrik Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 523 uten tvil! Gode ytelser og moderat drivstofforbruk Men E39 520i med M54B22 motoren er ikke mer enn 0,6 sekunder tregere fra 0-100 Km/t enn E39 523i... og topphastigheten mangler kun 2 Km/t fra å være den samme som E39 523i´s 228 Km/t. Bensinforbruket er imidlertid til 520i´s fordel... 0,90 liter/mil mot 523i´s 0,94 liter/mil. Det skiller ikke mye mellom disse to modellene... så mitt hovedargument er at M54 motoren er en generasjon nyere enn M52 motoren... og at gangkulturen trolig er BMW´s fineste gjennom tidene...
Eirik3 Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 523 uten tvil! Gode ytelser og moderat drivstofforbruk Men E39 520i med M54B22 motoren er ikke mer enn 0,6 sekunder tregere fra 0-100 Km/t enn E39 523i... og topphastigheten mangler kun 2 Km/t fra å være den samme som E39 523i´s 228 Km/t. Bensinforbruket er imidlertid til 520i´s fordel... 0,90 liter/mil mot 523i´s 0,94 liter/mil. Det skiller ikke mye mellom disse to modellene... så mitt hovedargument er at M54 motoren er en generasjon nyere enn M52 motoren... og at gangkulturen trolig er BMW´s fineste gjennom tidene... Den kanskje mest avgjørende faktoren for mange er prisen, en 01 520 matcher ikke en 98 523 ... Var det meg det gjaldt og jeg kunne velge mellom en 520 med 170hk og en tilsvarende 523 hadde det nok blitt 520en, men mest for det kosmetiske, selv om det kan ettermonteres
Fredrik Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Den kanskje mest avgjørende faktoren for mange er prisen, en 01 520 matcher ikke en 98 523 ... Var det meg det gjaldt og jeg kunne velge mellom en 520 med 170hk og en tilsvarende 523 hadde det nok blitt 520en, men mest for det kosmetiske, selv om det kan ettermonteres Faceliften er uten tvil også et godt poeng...
Eirik3 Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Den kanskje mest avgjørende faktoren for mange er prisen, en 01 520 matcher ikke en 98 523 ... Var det meg det gjaldt og jeg kunne velge mellom en 520 med 170hk og en tilsvarende 523 hadde det nok blitt 520en, men mest for det kosmetiske, selv om det kan ettermonteres Faceliften er uten tvil også et godt poeng... Du fornekter fortsatt prisforskjellen altså?
Fredrik Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Du fornekter fortsatt prisforskjellen altså? Nei, men jeg er faktisk villig til å betale en del ekstra for en E39 520i med M54B22 motoren + facelift. Denne motoren er vesentlig bedre enn M52B25 motoren (gangkultur, respons, lyd, økonomi etc.)... tro meg... jeg har selv hatt en 1997 E36 323i...
Filur Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Ville definitivt gått for 523, er nok mye mer glede i den ekstra futten. Har sett på disse bilene selv og synes ikke det er så veldig stor prisforskjell på dem, alt etter utstyret da...
Eirik3 Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Du fornekter fortsatt prisforskjellen altså? Nei, men jeg er faktisk villig til å betale en del ekstra for en E39 520i med M54B22 motoren + facelift. Denne motoren er vesentlig bedre enn M52B25 motoren (gangkultur, respons, lyd, økonomi etc.)... tro meg... jeg har selv hatt en 1997 E36 323i... Touchè!
antiloop Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Lyd??? Her er en fin bil: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail ... 183#bilder
Fredrik Skrevet August 18, 2006 Skrevet August 18, 2006 Lyd??? Ja... motorlyden fra en M54B22 motor er faktisk mer interessant enn fra en M52B25, men akkurat det faktum behøver ikke nødvendigvis være en egenskap ved selve motoren... BMW tuner jo også eksoslyden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå