mAZE Skrevet August 18, 2006 Share Skrevet August 18, 2006 Her å går det litt tregt ja... Så da er det mange av oss og tydeligvis ikke noe vi kan gjøre med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 19, 2006 Share Skrevet August 19, 2006 Dere har desverre helt rett i at det går tregt, og det aller meste kan dere skylde på de h****** spammerne som tjener millioner på å sende ut den forbanna spammen. Problemet 1. Trege bildetråder (tråder med mange bilder "off-site", altså på andre webservere rundt om i verden) 2. Generell treghet Når det gjelder pkt. 1, så er dette som følge av at forumet resizer bilder ned til fornuftig størrelse og gjør de klikkbare når man legger inn bilder off-site. For at den skal kunne gjøre det må den loade bildene ned på serveren først, generere riktig kode osv, før den tillater deg å laste bildene (du laster de da fra den opprinnelige serveren). Ofte kan serverne være veldig trege (ligger ofte på andre siden av atlanteren) og da tar begge disse delene lang tid. Tråder med bilder som ligger på bimmers.no-serveren er alltid raske. Og så er vi over på pkt. 2.. bimmers.no ligger jo på en "delt" server, dvs. at det er andre kunder også på serveren, deriblant rundt 340 mailbrukere. Serveren har 2 stk Xeon-prosessorer og scsi-disker, men klarer allikevel ikke holde unna når spammerne (og bimmers-brukerne) trøkker på alt de klarer. Det er nemlig spamfiltrene som har det verst oppi det hele. De krever veldig mye prosessorkraft, og med 95% spammail for nærmere 340 mailbrukere (på serveren) blir det mye å gjøre. bimmers.no krever helt klart en del det også, men uten spamfiltreringen hadde det nok gått relativt greit. Tiltak Jeg HAR satt i gang tiltak, og det gjelder rent konkret å få opp en egen server dedikert til mailsweeper (spam og virusfiltrering av mail før den videresender til de respektive domeners mailservere). Serveren er oppe, men iom. at dette med spamfiltrering ikke er noen exact science må jeg bruke litt tid for å få alt av filtere riktig. Det er litt krise om filtrene tar "ekte" mailer som spam. Derfor står den nå med kun 5-6 domener og lærer seg regler for filtreringen. Foreløpig har jeg tatt 2-3 av verstingdomenene, så jeg har faktisk allerede sett at loaden på bimmers.no-serveren har gått noe ned, men det gjenstår vel iallefall 100+ som må flyttes, og de vil bli tatt i løpet av noen uker. Så med tiden håper jeg at vi skal merke endringer, men om det er nok til at det ALLTID vil gå raskt vet jeg ikke. Det er som sagt en delt server, så det finnes andre websites også på den, selv om bimmers.no er den som trekker suverent mest. Drømmen En helt separat server kun til bimmers.no på en stabil og rask linje et eller annet sted i landet er drømmen. Desverre er ikke jeg interessert i å bruke tusenlapper i måneden på verken hardwareinnkjøp (server) eller linjeleie hos en eller annen internettleverandør, og da er vi foreløpig fastlåst slik ting er nå, på en delt server. En av brukerne her inne prøver å hjelpe til litt, med å skaffe hardware og også muligens et sted å hoste en server, men der er det ikke noe konkret enda. Så vi får i så fall vente og se. Er det andre som kan tilby noe, f.eks. et sted med stabil linje, hvor det er lov med kommersiell hosting (firmalinje), hvor vi HAR LOV til å sette inn en server og bruke linje (IKKE en hemmelig server under pulten lengst inne i hjørnet), så skal jeg alltids klare å skaffe hardware, evt. i samarbeid med han som allerede prøver å få tak i litt diverse. Det beste ville være sentralt på østlandet, eller et sted det finnes folk med peiling på linux som kan hjelpe om noe går galt. Jeg tror en hastighet på 6Mbit i begge retninger ville vært nok (men gjerne mer), samt at fast IP-adresse naturligvis er en nødvendighet. En slik ordning hadde løst mange problemer. Vi hadde sluppet å ta hensyn til andre brukere på serveren, all bildeopplasting kunne foregått til bimmers.no, og alle tråder, bilder eller ei, ville dermed blitt raske, i tillegg til at opplastingen ville blitt enklere enn i dag. Jeg hadde da vært mye friere til å konfigurere serveren akkurat som det hadde passet bimmers.no, i stedet for å tenke på alle andre. Så, kan noen hjelpe er dere velkomne til å ta kontakt, enten på PM, gr@bimmers.no eller 913 00 261. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet August 19, 2006 Share Skrevet August 19, 2006 Fram med høvdingene gutter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Vil heller at noen som jobber et sted det kan passe kanskje kan skaffe en fin linje å plassere en boks på, enn å sette i gang noen kronerulling. Men vi får se hva det ender opp med.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Jeg kom ikke inn på denne tråden før jeg trykket på side 2... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Hvordan er det nå da? Vil bare si en gang til, bilder ER og BLIR helt FORBUDT i signaturer. Det er de fuckerne med userbars i signaturene som har trega ned hele forumet.. Jeg vil gjerne ha nick på de som har slike userbars på PM, slik at jeg kan fjerne userbarene. De finnes typisk i alle trådene som er trege. Har allerede fjernet de mest aktive med slike. Det er allikevel utvilsomt mye last på serveren også, så den tregheten som har vært til tider har vært av andre årsaker en userbarene, men det som har vært de siste par dagene er userbarenes skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 For å si det sånn.. Hvis du trenger spons til hardware osv. så kan jeg godt betale litt for at du skal bruke tid og krefter på å holde et så bra forum oppe! Dette mener jeg også mange andre bør støtte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Setter pris på det! Men... Jeg er ikke så fristet av det. Det er bedre om vi kan ordne slike ting på andre måter. Om noen hadde hatt linje tilgjengelig ville det vært en engangsinvestering å skaffe litt hardware, så hadde man sluppet løpende kostnader. Alternativt er jo betalmedlemsskap diskutert både høyt og lavt rundt i bimmers-kretser.., men der må vi ha noe litt mer konkret før vi kan fortsette.. Viktigst av alt akkurat nå: Er det noen som opplever treghet nå? Her merker jeg ingenting etter de "grepene" jeg nå har gjort.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Andreas| Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Nå går det veldig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Nå kommer jeg greit inn på sidene jeg slet med tidligere ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Med at jeg merker "ingenting" mente jeg at alt går veldig kjapt her ihvertfall.. Godt å høre at andre også opplever det samme. Ser dere flere med userbars er det bare å si fra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Hastigheten er betydelig bedre, men "Tulletråden" er det stadig nesten umulig å komme inn på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Hastigheten er betydelig bedre, men "Tulletråden" er det stadig nesten umulig å komme inn på... Det ligger vel mye "tull" i tulletråden vil jeg tro...er det egentlig vits å ha en sånn tråd?Tror ikke jeg har skrevet en eneste post der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Jeg må innrømme at jeg ikke har vært inne på tulletråden på evig lenge. Om vi må ha - tja, den oppstod fordi det var mange som hadde et ekstremt behov for å poste alt slags tull. Morovideoer, osv. Men jeg ser at det er vanskelig å komme inn på de senere sidene, den begynner nok å bli "litt" lang med sine 243 sider og 3641 innlegg. Nå er den ikke lenger "Prioritert", så da vil den forsvinne bakover i evigheten. Vi kan jo prøve oss uten noe slikt en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 20, 2006 Share Skrevet August 20, 2006 Hastigheten er betydelig bedre, men "Tulletråden" er det stadig nesten umulig å komme inn på... Det ligger vel mye "tull" i tulletråden vil jeg tro...er det egentlig vits å ha en sånn tråd?Tror ikke jeg har skrevet en eneste post der. Poenget er at tråden virker som en slags ventil... og ikke alt i tråden er like meningsløst. For min del kan vi godt nedlegge tråden, men av og til er det fint med en tråd som kan fange opp "spam" fra folk med skrivekløe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå