Hakon Skrevet August 30, 2006 Share Skrevet August 30, 2006 hadde vært gøy om E65 745h kommer i salg.. men spesielt rask er den vel ikke med sine 180 hk... eller tar jeg fullstendig feil nå ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 30, 2006 Share Skrevet August 30, 2006 hadde vært gøy om E65 745h kommer i salg.. men spesielt rask er den vel ikke med sine 180 hk... eller tar jeg fullstendig feil nå ? Jeg mener at den har 184 HK, at den klarer 0-100 Km/t på ca. 10 sekunder og at topphastigheten er rundt 215 Km/t. Poenget med bilen er imidlertid at den har en aksjonsradius på ca. 900 Km... eller ca. 300 Km med hydrogen og ca. 600 Km med bensin. Jeg klarer godt og vel 1100 Km på en tank diesel med min E46 318dT... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 30, 2006 Share Skrevet August 30, 2006 da må du ligge i 6 gear hele tiden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 30, 2006 Share Skrevet August 30, 2006 da må du ligge i 6 gear hele tiden! Jeg har ikke 6 gear, men jo i femtegear i ca. 140 Km/t med cruisekontroll på en Autobahn uten alt for mye trafikk... så klarer jeg ca. 1100 Km. På turene nedover til Cannes og Rivieraen tanker vi kun en gang på ca. 1800 Km... og da er det stadig litt i underkanten av en kvart tank diesel igjen når vi kommer frem. Vi kjører via Grenoble og over passet til Sisteron... altså landeveiene over Alpene. E46 318d er virkelig en utrolig økonomisk bil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet August 30, 2006 Share Skrevet August 30, 2006 Er egentlig bra de nye avgiftene som kommer. Viktigste vi har her i verden er planeten våres. Skulle alle kjørt i BMW M5 ol eller Dodge Viper til og fra jobben inkludert alle i Afrika ville vi hatt ett ikke lite problem. Håper Toyota Aygo blir mye billigere så mulig jeg kjøper en slik som bybil. 0,46 liter på mila på blandet kjøring er ikke ille for en bil med bensinmotor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 30, 2006 Share Skrevet August 30, 2006 Er egentlig bra de nye avgiftene som kommer. Viktigste vi har her i verden er planeten våres. Skulle alle kjørt i BMW M5 ol eller Dodge Viper til og fra jobben inkludert alle i Afrika ville vi hatt ett ikke lite problem.Håper Toyota Aygo blir mye billigere så mulig jeg kjøper en slik som bybil. 0,46 liter på mila på blandet kjøring er ikke ille for en bil med bensinmotor. Den nye VW Golf 1,4 TSI med 140 HK ved 5600 rpm og 220 Nm mellom 1500-4000 rpm har et gjennomsnitlig forbruk på ca 0,65 liter/mil. 0-100 km/t på 8,8 sekunder og en topphastighet på 205 Km/t forteller at den ikke er direkte kjedelig å kjøre. Jeg har stor tro på VW´s TSI konsept... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 Jeg også. Her er et lite sitat fra DinSide's test av Golf GT, altså 1,4 TSI: "Det man imidlertid opplever, er at motoren kommer skikkelig allerede ved 1.800 omdreininger og den deretter trekker som et uvær helt til 7.400 o/min. Det innebærer at motoren har de bredeste opplevde moment- og effektregisterene vi har vært borti. Skyvet fra 4.000 og ut er rått og nærmest avhengighetsskapende." Kunne tenkt meg en slik en faktisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 Jeg også. Her er et lite sitat fra DinSide's test av Golf GT, altså 1,4 TSI:"Det man imidlertid opplever, er at motoren kommer skikkelig allerede ved 1.800 omdreininger og den deretter trekker som et uvær helt til 7.400 o/min. Det innebærer at motoren har de bredeste opplevde moment- og effektregisterene vi har vært borti. Skyvet fra 4.000 og ut er rått og nærmest avhengighetsskapende." Kunne tenkt meg en slik en faktisk.. Det er to forskjellige utgaver av Golf 1,4 TSI... en utgave med 140 HK og en utgave med 170 HK... det er utgaven med 170 HK de testet i DinSide. Det som imponerer meg er at disse bilene er den første generasjonen med TSI... tenk når VW får litt mer erfaring og vi kanskje ser en utgave med en 1,6 TSI motor på 240 HK om et par år. Ellers tror jeg en ny E87 120i er litt sped i dette selskapet selv i dag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 da må du ligge i 6 gear hele tiden! Jeg har ikke 6 gear, men jo i femtegear i ca. 140 Km/t med cruisekontroll på en Autobahn uten alt for mye trafikk... så klarer jeg ca. 1100 Km. På turene nedover til Cannes og Rivieraen tanker vi kun en gang på ca. 1800 Km... og da er det stadig litt i underkanten av en kvart tank diesel igjen når vi kommer frem. Vi kjører via Grenoble og over passet til Sisteron... altså landeveiene over Alpene. E46 318d er virkelig en utrolig økonomisk bil... hehe. Det er jo helt herlig. Jeg har en mistanke om at du smiler litt når du skriver dette, og virkelig prøver å slå gammle rekorder. Jeg prøver også på det samme, men plutselig så glemmer jeg meg, og så slurper M30'en bort alt jeg hadde spart opp. Det er noen veldig fine veier du nevner der. Kjørt der flere ganger selv. Hadde håpet på en tur nu i sommer, men fikk desverre ikke det til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 hehe. Det er jo helt herlig. Jeg har en mistanke om at du smiler litt når du skriver dette, og virkelig prøver å slå gammle rekorder. Jeg prøver også på det samme, men plutselig så glemmer jeg meg, og så slurper M30'en bort alt jeg hadde spart opp. Det er noen veldig fine veier du nevner der. Kjørt der flere ganger selv. Hadde håpet på en tur nu i sommer, men fikk desverre ikke det til. Hehehe... det går naturligvis litt sport i å se hvor langt man kan komme på en tank diesel... det er jo derfor jeg har en E46 318dT og f.eks ikke en E46 320iT... ... Å kjøre diesel er ikke såååå spennende... så da må man iallefall forsøke å gjøre det en dieselbil er god til... kjøre økonomisk. Veiene sydover fra Basel til Cannes via Bern, Lausanne, Geneve, Grenoble, Sisteron og til slutt småveiene gjennom departementet (fylket) Var er som bygget for skikkelige biler. Jeg har nok kjørt denne distansen tur/retur 8-9 ganger nå... i alt fra en Porsche 928S, Porsche 931, Mercedes-Benz 190E 2,3 til min nåværende BMW 318dT... fantastisk fine veier... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 ja veldig fine. Nå har ikke jeg prøvd E46 318dT, men det Er jo en BMW, og BMW'er sitter godt på veien. Merker godt at man KAN leke litt med E32'en også om man bare passer litt på og veiene ikke er glatte. Syns også den sitter GODT på veien til å være så stor og "myk" La også merke til det på den 116 jeg testet. Den satt veldig godt på veien, og den hadde ingen problemer med komme hurtig inn i svinger, og enda hurtigere ut ( det ble litt vanskelig med en så liten motor, men likevel) Om man skal se på noe spesielt ved BMW, så må det være at sotrt sett alle BMW'ene jeg har testet oppfører seg flott på veien selv om de ikke har allverden med motorkraft. Vi diskuterer bare nesten bare BMW her inne, men jeg drister meg til å spørre hvordan 928S'en var å kjøre. Nå har ikke jeg kjørt mange Porscher ( èn 996 Targa og denne 9974S) men kanskje det er mulig å sammenlikne de med motoren bak, og de med motoren forran ? ( eller kanskje ikke, hva vet jeg, men det er i alle fall gøy å diskutere litt annet enn bare BMW) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 ja veldig fine. Nå har ikke jeg prøvd E46 318dT, men det Er jo en BMW, og BMW'er sitter godt på veien. Merker godt at man KAN leke litt med E32'en også om man bare passer litt på og veiene ikke er glatte. Syns også den sitter GODT på veien til å være så stor og "myk" La også merke til det på den 116 jeg testet. Den satt veldig godt på veien, og den hadde ingen problemer med komme hurtig inn i svinger, og enda hurtigere ut ( det ble litt vanskelig med en så liten motor, men likevel) Om man skal se på noe spesielt ved BMW, så må det være at sotrt sett alle BMW'ene jeg har testet oppfører seg flott på veien selv om de ikke har allverden med motorkraft. Vi diskuterer bare nesten bare BMW her inne, men jeg drister meg til å spørre hvordan 928S'en var å kjøre. Nå har ikke jeg kjørt mange Porscher ( èn 996 Targa og denne 9974S) men kanskje det er mulig å sammenlikne de med motoren bak, og de med motoren forran ? ( eller kanskje ikke, hva vet jeg, men det er i alle fall gøy å diskutere litt annet enn bare BMW) I dag er en Porsche 928S naturligvis en gammel bilmodell, men da den kom på markedet i 1977 var den en sensasjon og den ble da også valgt til årets bil i 1978. Jeg hadde en 1981 modell som hadde en 4,7 liter V8 motor på 300 HK ved 5900 rpm og 400 Nm ved 4100 rpm. Alle de frontmotoriserte Porschene har en gearkasse og en differensial som er bygget sammen til en enhet og plassert over bakakselen. Denne layouten sikrer en nesten perfekt vektfordeling og det er også forklaringen på hvorfor 924, 944, 968 og 928 er fantastisk fine banebiler. Porsche 928S er en liten bil i forhold til f.eks en BMW E46. Den veier kun 20 Kg mer enn en E46 323i... har en akselavstand som er 22,5 cm kortere enn E46... er 13,5 cm lavere enn en E46 323i... er 23 cm kortere enn en E46 323i, men er 9,5 cm bredere enn en E46 323i. Altså... lav, kort, bred, relativ lett, motorsterk (iallefall på midten av 80-tallet) og en 51/49 vektfordeling... en 928S var sjef i de fleste sammenhenger... Juleaften i 1985 feiret jeg i min Porsche 928S... i full fart nordover på en relativt tom Autobahn... på vei hjem til Oslo fra Gibraltar. Det er en tur på ca. 4000 Km som jeg kjørte mer eller mindre direkte... vi hadde kun et kortere opphold på 4 timer i Strasbourg for å spise og ta et bad. Jeg tør våge påstanden at en slik tur ikke hadde vært praktisk mulig hvis ikke Porschen hadde vært en så fantastisk fin bil. Den er en kontinentkrysser av rang... en GT (Grand Tourer) i ordet rette forstand. Topphastigheten var iht. Porsche 255 Km/t, men det var en kjent sak at den klarte minst 265 Km/t uten problemer. 0-100 Km/t klarte den på rett under 6 sekunder. Bremsene var forøvrig state of the art på denne tiden. De var så gode at de med små modifikasjoner også ble brukt på 944 Turbo (951) som kom på markedet i 1985. Porsche 924 Turbo (931) brukte de samme bremsene som Porsche 928S. Bilen hadde også artige funksjoner som f.eks et instrumenthus som var bevegelig opp og ned sammen med rattet for en optimal førerkontroll. Jeg hadde flere lange og fine turer sydover med bilen... bl.a en der jeg kjørte den nevnte strekningen over Grenoble og Sisteron. Bilen er en klassiker i dag og jeg tror også at min gamle 928S stadig kjører på veiene et eller annet sted i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 Morsom lesning. Høres ut som en veldig tøff bil. Jeg syns 928'en har et veldig spennende design man ikke ser mange andre steder. En herlig klassiker. Hva kostet en slik bil ny i 81 da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 Hva kostet en slik bil ny i 81 da? Jeg vet ikke hva den kostet i Norge på denne tiden, men den kostet ca. 40000 dollar i USA i 1981. Det ble forøvrig totalt produsert 61056 stk. av modellen i perioden 1978 tom 1995. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 31, 2006 Share Skrevet August 31, 2006 skikkelig luksus mao. hehe. Husker Scarface ( filmen) hvor hovedpersonen kjøpte seg en 928. Passet veldig inn i filmen husker jeg . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå