Gå til innhold

En tråd om prøveskilter og bilavgifter

Dolk
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da må du ligge i 6 gear hele tiden!

Jeg har ikke 6 gear, men jo i femtegear i ca. 140 Km/t med cruisekontroll på en Autobahn uten alt for mye trafikk... så klarer jeg ca. 1100 Km. På turene nedover til Cannes og Rivieraen tanker vi kun en gang på ca. 1800 Km... og da er det stadig litt i underkanten av en kvart tank diesel igjen når vi kommer frem. Vi kjører via Grenoble og over passet til Sisteron... altså landeveiene over Alpene. E46 318d er virkelig en utrolig økonomisk bil... :wink:

Hva tilsvarer dette på mila? (vet ikke hvor stor tank en 318d har..)

Fattern kjører faktisk E46 318i'en på 0.6-noe på langtur! Selv fra Rogaland til Setesdalen - som er en av de verste, smaleste og mest svingete veiene man kan finne, med variasjoner fra 50 til 1050 moh... og det var da med to passasjerer og bagasje. Det er jo ingen rask bil, men den går helt greit, så jeg må si at tallene imponerer meg stort. Noe sier meg allikevel at jeg ikke ville fått samme tall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tilsvarer dette på mila? (vet ikke hvor stor tank en 318d har..)

Fattern kjører faktisk E46 318i'en på 0.6-noe på langtur! Selv fra Rogaland til Setesdalen - som er en av de verste, smaleste og mest svingete veiene man kan finne, med variasjoner fra 50 til 1050 moh... og det var da med to passasjerer og bagasje. Det er jo ingen rask bil, men den går helt greit, så jeg må si at tallene imponerer meg stort. Noe sier meg allikevel at jeg ikke ville fått samme tall..

Det tilsvarer rett i underkanten av 0,6 liter/mil (tanken er på 63 liter), men bilen er også ferielastet med ting & tang for 4 personer... dvs. maksimalt lastet dog uten takbagasje. I tillegg er nok ikke Autobahnkjøring den mest økonomiske kjøringen man kan komme ut for... heller ikke landeveiskjøring over Alpene. Det er imidlertid liten tvil om at en E46 med en av de små motorene kan kjøres temmelig økonomisk hvis man kjører litt voksent da vel og merke... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... det går naturligvis litt sport i å se hvor langt man kan komme på en tank diesel...

Å kjøre diesel er ikke såååå spennende...

I morges fant jeg ut at Astraen min rommer ganske nøyaktig 47 liter diesel målt fra tom tilstand og helt opp til toppen av påfyllingsrøret...

Fant i tillegg ut at det bare er jeg som tanker opp bilene...

Fant også ut at lampen for varsling av lite drivstoff ikke fungerer...

Også fant jeg ut at jeg skal slutte å tenke ”idiot” og le av vedkommende neste gang jeg ser en mann som går langs veien med bensinkanne...

For ikke å snakke om at jeg har funnet ut hvor lite macho det føles og gå tur med en bensinkanne i morgentrafikken… :oops:

Har faktisk funnet ut ganske mye i dag når jeg tenker meg om...

:-k

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges fant jeg ut at Astraen min rommer ganske nøyaktig 47 liter diesel målt fra tom tilstand og helt opp til toppen av påfyllingsrøret...

Fant i tillegg ut at det bare er jeg som tanker opp bilene...

Fant også ut at lampen for varsling av lite drivstoff ikke fungerer...

Også fant jeg ut at jeg skal slutte å tenke ”idiot” og le av vedkommende neste gang jeg ser en mann som går langs veien med bensinkanne...

For ikke å snakke om at jeg har funnet ut hvor lite macho det føles og gå tur med en bensinkanne i morgentrafikken… :oops:

Har faktisk funnet ut ganske mye i dag når jeg tenker meg om...

:-k

.

Jeg vet ikke helt om jeg forstår ditt svar på mitt innlegg, men jeg kjører aldri tanken tom på min bil (din erfaring frister ikke)... hvis jeg evt. skulle gjøre det... risikerer jeg å ødelegge motoren og/eller annet utstyr (les: høyttrykspumper er sårbare saker). Nope... når jeg måler forbruket bruker jeg OBC´en i kombinasjon med ant. kjørte kilometer siden tanking samt en kunnskap om hvor mange liter diesel som gikk på tanken ved siste tankstopp og ikke minst hvor stor tanken rent faktisk er... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg forstår ditt svar på mitt innlegg, men jeg kjører aldri tanken tom på min bil .

Når jeg måler forbruket bruker jeg OBC´en i kombinasjon med ant. kjørte kilometer siden tanking samt en kunnskap om hvor mange liter diesel som gikk på tanken ved siste tankstopp og ikke minst hvor stor tanken rent faktisk er...

Tror du jeg pleier å kjøre tomt?

Poenget var avvik mellom tankmåler og at varsellampen for lite drivstoff ikke fulgte med denne gangen, men det kom dessverre kanskje litt dårlig frem i teksten... Det skulle være litt humoristisk med tanke på uttalselsen din om at det ikke var så spennende å kjøre dieselbil slik at spenningen lå i måling av antall kjørte kilometer.

Jeg også pleier å notere meg hvor langt jeg har kjørt siden forrige tanking og antall liter osv når jeg vil måle forbruket, men denne gangen gikk det altså litt skeis siden det var vesentlig mindre diesel på bilen enn sist jeg brukte den, og jeg nå fikk startet og kjørt 500 meter...

Eller for å si det slik; Et par av perimeterne for å måle forbruk ble denne gangen endret uten at jeg var klar over det.

Gikk forøvrig bra med pumpe og ikke noe gammelt bunnslam ble med så vidt jeg vet / har merket.

Hadde dette skjedd med BMWen hadde jeg vel kanskje vært mer bekymret siden den er enda mer følsom.

Snittet viste seg for ordens skyld å være 47 liter på 84 mil, altså 0,56 l/mil.

Snittet på 525d'en ligger forøvrig på 0,75 siste 10.000km med stor andel langkjøring.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jeg pleier å kjøre tomt?

Poenget var avvik mellom tankmåler og at varsellampen for lite drivstoff ikke fulgte med denne gangen, men det kom dessverre kanskje litt dårlig frem i teksten... Det skulle være litt humoristisk med tanke på uttalselsen din om at det ikke var så spennende å kjøre dieselbil slik at spenningen lå i måling av antall kjørte kilometer.

Jeg også pleier å notere meg hvor langt jeg har kjørt siden forrige tanking og antall liter osv når jeg vil måle forbruket, men denne gangen gikk det altså litt skeis siden det var vesentlig mindre diesel på bilen enn sist jeg brukte den, og jeg nå fikk startet og kjørt 500 meter...

Eller for å si det slik; Et par av perimeterne for å måle forbruk ble denne gangen endret uten at jeg var klar over det.

Gikk forøvrig bra med pumpe og ikke noe gammelt bunnslam ble med så vidt jeg vet / har merket.

Hadde dette skjedd med BMWen hadde jeg vel kanskje vært mer bekymret siden den er enda mer følsom.

Snittet viste seg for ordens skyld å være 47 liter på 84 mil, altså 0,56 l/mil.

Snittet på 525d'en ligger forøvrig på 0,75 siste 10.000km med stor andel langkjøring.

.

OK... jeg skjønte tydeligvis ikke riktig hva du mente... :roll: .... my bad som det heter på godt norsk. På en god dag... dvs. med liten trafikk og medvind har jeg klart i underkanten av 0,5 liter/mil på strekningen mellom Århus og København. Distansen er ca. 280 Km og jeg behøver vel ikke å nevne at det er ganske så flatt hele veien... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er å få motoren til å bruke minst mulig trenger man i alle fall ikke noen stor motor. Altså er det helt bortkastet å leke slik om man kjører f.eks en Porsche Cayenne Turbo. Dette er et god eksempel på en bil som virkelig slurper så det holder. Det porsche oppgir som forbruk kan jeg umulig se for meg at skal stemme i praksis.. det gjorde det ikke for meg uansett hvor pent jeg kjørte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet er å få motoren til å bruke minst mulig trenger man i alle fall ikke noen stor motor. Altså er det helt bortkastet å leke slik om man kjører f.eks en Porsche Cayenne Turbo. Dette er et god eksempel på en bil som virkelig slurper så det holder. Det porsche oppgir som forbruk kan jeg umulig se for meg at skal stemme i praksis.. det gjorde det ikke for meg uansett hvor pent jeg kjørte.

Porsche oppgir at Cayenne Turbo S bruger gjennomsnitlig 1,6 liter bensin pr. mil (2,2 liter/mil i bytrafikk). Det er veldig mye, men jeg vet ikke om det er helt urealistisk... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden nå allikevel er helt på jordet, temaet er oppe (forbruk) og jeg først har fått oppmerksomhet fra et par som fremstår som interresserte i temaet og fremstår som teknisk dyktige (kompliment).

Er det ikke slik at kjørecomputeren er forhåndsprogrammert til å måle forbruket ved hjelp av perimeter som turtall/gir/hastighet/motstand?

Mistenker litt at det ikke er så enkelt (eller vanskelig) som fysisk måling av mengde drivstoff gjennom pumper og dyser.

Mener også å ha lest et eller annet sted i cyberspace at kjørecomputeren er programmert med de rette perimeterne fra fabrikken og at man derfor ikke skal tøyse med programmeringselektronikken i denne.

... - som igjen reiser et nytt spørsmål dersom det med forhåndsprogrammeringen stemmer: Vil ikke kjørecomputeren vise feil hvis man chiper eller benytter tuning-boks siden preferansene dermed blir endret sammen med effekt-kurven (hvis man da ikke endrer på computeren også)? Jeg mener ikke grove feil, men at den vil vise originalforbruk istedet for det nye forbruket, rekkevidde etc....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden nå allikevel er helt på jordet, temaet er oppe (forbruk) og jeg først har fått oppmerksomhet fra et par som fremstår som interresserte i temaet og fremstår som teknisk dyktige (kompliment).

Er det ikke slik at kjørecomputeren er forhåndsprogrammert til å måle forbruket ved hjelp av perimeter som turtall/gir/hastighet/motstand?

Mistenker litt at det ikke er så enkelt (eller vanskelig) som fysisk måling av mengde drivstoff gjennom pumper og dyser.

Mener også å ha lest et eller annet sted i cyberspace at kjørecomputeren er programmert med de rette perimeterne fra fabrikken og at man derfor ikke skal tøyse med programmeringselektronikken i denne.

... - som igjen reiser et nytt spørsmål dersom det med forhåndsprogrammeringen stemmer: Vil ikke kjørecomputeren vise feil hvis man chiper eller benytter tuning-boks siden preferansene dermed blir endret sammen med effekt-kurven (hvis man da ikke endrer på computeren også)? Jeg mener ikke grove feil, men at den vil vise originalforbruk istedet for det nye forbruket, rekkevidde etc....

.

Du har absolut helt rett i dine antagelser... og jeg har faktisk selv opplevd at kjørecomputeren i en Citroën C5 2,0 HDi viste data som på ingen måte var korrekte etter en installasjon av en powerbox. I mitt tilfelle viste kjørecomputeren det samme forbruket hele tiden (trolig de siste verdiene fra før motoren fikk en powerbox), men akkurat det kan være spesielt for PSA´s elektronikk. Det er imidlertid liten tvil om at flowet gjennom dysene i relasjon til et standardskjema... og andre parametre er helt avgjørende for kjørecomputerens beregninger... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche oppgir at Cayenne Turbo S bruger gjennomsnitlig 1,6 liter bensin pr. mil (2,2 liter/mil i bytrafikk). Det er veldig mye, men jeg vet ikke om det er helt urealistisk... :?

nå har ikke jeg testet noen Cayenne Turbo S, men den "normale" turboen bruker mer enn det. Husker vi satte spørsmåls-tegn ved det da vi var ute og testet... plutselig var tanken tensten tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...