Gå til innhold

Hva tåler mest...


Ceylon
 Share

Anbefalte innlegg

Leste på da-motorsport at en blokk som har gått flere km tåler mer enn en som er nyere.... (Dette i dette tilfellet m3 motorer som skulle trimmes til 1000hk.. Stod at blokken er som en vin.. blir bedre med årene...)

Da lurer jeg på om det samme gjelder topp som er av alu....?...

Har investert i flett ny topp med innmat, men hvis dette er tilfelle at eldre er sterkere vurderer jeg å putte all innmat i gammel topp..

Noen som har litt peiling på dette.... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne metallegeringer har medført at motorblokker i dag bygges med spesifikke toleranser, men før i tiden var det normalt at gamle motorblokker ble brukt når man skulle trimme en motor. Da BMW skulle utvikle M10 blokken til en F1-motor med over 1400 HK forteller myten at motorblokkene ble lagret utendørs og at de ansatte gikk ut for å slå lens på blokkene... så stålet med tiden ble naturlig herdet. Jeg tror ikke at denne teknikken er aktuell når det gjelder dagens motorblokker av aluminium... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg hørt.

Men hvis man f.eks sveiser vannkanalene i toppen ved f.eks turbokonvertring vil ikke da spenninger ført tilbake i topplokk? (Selvfølgelig ikke så mye som orginalt men.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stål, så blir det trøtt til en viss grense. Etter den grensen holder det seg hele veien så lenge grensen ikke blir overskridet.

Mens aluminium osv. blir bare trøttere og trøttere/tåler mindre og mindre.

Stål er det eneste metallet som har denne egenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten det BmwE9 snakker om er nitrering.

Det kommer naturlig pga at regnet inneholder nitrogenoksider.

Vikingene kjølte ned sverdene sine i oksepiss fordi det inneholder nitrater/oksider.

Mange takk Sunspec... da lærte jeg noe nytt i dag også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...