Gå til innhold

Ny verdensrekord - 529 Km/t i en dieselbil

Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

leste om dette i et bilblad for litt siden. Artig ide..

Diesel er artig, men det kan ikke så en virkelig rask Bensinbil.. (in the real world anyway..)

Det er bare mye mer morsomt å frese på 7000 rpm enn 4500 i en Diesel...

men for all del.. God jobbet av JCB som egenntlig lager anleggs-maskiner og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest om dette prosjektet jeg også. JCB skulle vise hva de var god for (akkurat som VW med Veyron :) ). Mektig dieselmotor det der :!:

Har sansen for diesel, men helst med flere enn 4 sylindere, og litt volum..

Dieselmax´en har 2x4 sylindre og et totalt motorvolum på ca. 10 liter... og det er jo ganske store saker. Levetiden på motoren er imidlertid kun to (2) timer, men iht. JCB skal det imidlertid være meget bra for en blodtrimmet dieselmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt..Men hva er rekn på bensin?

syns dagens dieselbmw ikke er no uting. Nye 3.0d syns jeg er veldig morsomme å kjøre og ikke minst deilige. MASSE NM som kommer med engang.

Jeg vil tro en 740 bensin har problemer mot en chippa 740d f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt..Men hva er rekn på bensin?

syns dagens dieselbmw ikke er no uting. Nye 3.0d syns jeg er veldig morsomme å kjøre og ikke minst deilige. MASSE NM som kommer med engang.

Jeg vil tro en 740 bensin har problemer mot en chippa 740d f.eks :)

Verdens hurtigste bil med en bensin stempelmotor er/var amerikanske "Goldenrod" som klarte ca. 660 Km/t på Bonneville i 1965. Verdens hurtigste "bil" til dags dato er "ThrustSSC" med ca. 1228 Km/t i Black Rock ørkenen i USA. Denne jetbilen ble forøvrig kjørt av Andy Green som også kjørte JCB Dieselmax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens hurtigste "bil" til dags dato er "ThrustSSC" med ca. 1228 Km/t i Black Rock ørkenen i USA. Denne jetbilen ble forøvrig kjørt av Andy Green som også kjørte JCB Dieselmax.

Han kunne vel bare chille'n med en hånd på rattet denne gangen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":34qbt85m]

Verdens hurtigste "bil" til dags dato er "ThrustSSC" med ca. 1228 Km/t i Black Rock ørkenen i USA. Denne jetbilen ble forøvrig kjørt av Andy Green som også kjørte JCB Dieselmax.

Hehe.. Syntes jeg ser det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

":3tof30hm]

Hehe.. Syntes jeg ser det :)

Haha, en hånd på rattet, rolig musikk på stereoen, ryggen godt bakoverlent og en sneip i munnviken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig sak det.

Men dieselmotorer i personbiler er en uting. Forurenser som pesten og er rødmerka på 4000 ;-)

Men seriøst - sett turbo på en bensinmotor og alle argumentene til dieselfolket svinner hen...

Nye dieselbiler har i dag standardmontert partikkelfilter og de forurenser derfor ikke mer enn en bensinbil. Den nye M57B30 motoren er først rødmerket på 5000 rpm... så diesel er i dag ikke helt hva det har vært... :wink:

Hvis det hadde vært så enkelt som å bare sette en turbo på en bensinmotor for å skape et reelt alternativ til en moderne dieselmotor... hvorfor er dette først nå blitt et alternativ for f.eks BMW ? ... Fordi det er først nå med moderne turboagregater med variabel turbingeometri (og evt. en kombinasjon av kompressor og turbo) at bensinforbruket kan holdes på et fornuftig nivå. Vi må ikke glemme at diesel inneholder 30% mer energi enn bensin... og at det kan leses direkte av forbruket på en dieselmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle nye dieselbiler påmontert partikkelfilter?

Onkelen til kona kjøpte nettop ny passat TDi(en måned gammel) uten filter.

Uansett, CO2 er kjipt mtp klimaendringer, men NOx rett i lungene er kjipere :-)

Men duverden, er enig i at det er mange flotte dieselbeist på markedet nå til dags så det er sagt! Men jeg synes det er kjipt at vi har et avgiftssystem på nybil og drivstoff som favoriserer diesel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... my bad og det er mulig at Folkevogn ikke er helt er up to date på dette området, men alle nye BMW dieselbiler har iallefall partikkelfilter... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... my bad og det er mulig at Folkevogn ikke er helt er up to date på dette området, men alle nye BMW dieselbiler har iallefall partikkelfilter... :wink:

Da er det 1-0 til BMW i dieselmiljøboka mi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...