Gå til innhold

Støtte i stoler på E46

Mexos
 Share

Anbefalte innlegg

Eller er det bare slik at BMW på en magisk måte er best på alt? Det er i hvertfall lett å få det inntrykket dersom man henger mye i BMW-kretser. Man kan selvfølgelig mene at BMW designer fine biler, men teknisk sett så er japanske riskokere fortsatt et par hestehoder foran når det gjelder faktisk kvalitet. Personlig så ser jeg egentlig ikke verdien av å ha en kvalitets/statusbil fra BMW, så lenge den hele tiden går i stykker..

Jeg mener at BMW på mange måter har funnet en magisk formel... og at den grovt vurdert har to hovedingredienser.

Den viktigste komponenten er av teknisk art der BMW som nevnt tidligere har en layout vedr. drivverket som sikrer en optimal balanse og dynamikk. I tillegg har BMW alltid hatt et ekstra fokus på motorene som i de fleste tilfeller har vært klasseledende... kanskje ikke så merkelig når man tenker på hva forkortelsen BMW står for. Alt i alt klarer BMW å konstruere biler som på mange måter er både praktiske, komfortable og med en unik innebygget kjøreglede... med andre ord et optimalt kompromis som har sikret BMW en kontinuerlig fremgang.

Den andre komponenten er det man så kryptisk kaller opplevd kvalitet... eller hvordan du og jeg subjektivt opplever en BMW. BMW har siden E10 ("02") kom på markedet satset på en aktiv markedsføring der budskapet er kjøreglede (fahrfreude) for eieren/sjåføren og ikke minst status. BMW´s alternativ sikrer at eieren ikke bare får en praktisk prestisjebil, men også en bil som virkelig kan kjøres aktivt av eieren selv. Da M-bilene kom på markedet var konseptet komplett... en slags mellomting mellom en Mercedes-Benz og en Porsche. I dag er konseptet så innarbeidet hos folk flest at de fleste har bestemte forventninger selv når de kjører en E90/91 316i.... og det er akkurat der jeg mener at mange bør klype seg selv i armen og erkjenne at en 316i naturligvis ikke er spesielt sportslig, men derimot en ganske alminnelig dyr prestisjebil med kjøreegenskaper utover det vanlige. Det samme kan man rolig si om de fleste andre modellene også (altså ikke alle modellene).

Som en anekdote kan man imidlertid filosofere litt over hvor sterk BMW´s magiske formel kan bli. At den er sterk vet vi... BMW selger flere biler enn noen gang tidligere i historien, men at mange unge i dag kjøper f.eks en E46 320d og forventer at den er spesielt sportslig må være et uttrykk for at BMW har lykkes med sin markedsføring over alle forventninger... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg kan selvsagt ikke være uenig i dette. Det er graden av sportslighet som avgjør, og når du setter det opp mot hverandre på den måten kan jeg ikke være uenig. Tyngde er ikke noe man vil ha en en skikkelig sports-bil. (men så må vi skille mellom en bil som er sportslig, og en bil som ER en sportsbil, for det er jo ikke det samme)

Joda... det finnes grader av sportslighet (som forøvrig betyr "likhet med sport"), men slik jeg tolker begrepet mener jeg ikke at BMW´s alminnelige modeller i dag har en større grad av sportslighet. Som nevnt i mitt svar til Kilronan handler det mest om noen bestemte forventninger folk har til en BMW i relasjon til f.eks en Mercedes-Benz. Faktum er imidlertid at en alminnelig BMW i dag ikke er spesielt mye mer sportslig enn tilsvarende modeller fra f.eks Mercedes-Benz, Jaguar, Audi etc. Forøvrig er f.eks Porsche blitt betydelig mer sportslig enn hva de var for 20 år siden... og den relative forskjellen i relasjon til sportslighet mellom BMW og Porsche har også blitt større enn hva den var for 20 år siden. BMW er i dag mindre sportslig og Porsche er mer sportslig... eller for å sette det hele på spissen igjen... en Porsche 944 og E30 325i hadde mer like ytelser enn dagens Porsche Cayman S og E90 330i.

Man får ikke kjøpt keramiske bremser til Porsche Cayenne Turbo... heller ikke til Cayenne Turbo S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...