Gå til innhold

Erfaring med tuningbox i diesel biler?


BMW_316i
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har lang erfaring med dette? Er det skadelig for motoren?

Eksempel: BMW 320d har 150 Hk, og 330 Nm originalt og ved montering av tuning box'en skal den i følge papirene få 188 Hk, og 429 Nm.

Er interessert i å høre fra folk som har lignende box montert og som har kjørt med det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange monterer en powerbox eller chipper denne motoren... og mange får problemer med spesielt clutch´en. Den deler ikke clutch med andre modeller som har en spesielt mye kraftigere motor (kun E90/91 320d og E60/61 520d))... og det er dermed gode grunner til å tro at den heller ikke er dimensjonert for stort mer enn ca. 340 Nm. E60/61 525d som har en motor med 400 Nm har en annen og kraftigere clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatkassen i en E46 320d med 150 HK deles kun med E46 318d med common-rail (115 HK). Ergo er heller ikke den i utgangspunktet dimensjonert for et stort større moment enn 330-340 Nm. Omprogrammering av gearkassen gjøres for at gearkassen hurtigere skal geare ned slik at momentbelastningen blir mindre på kassen. Dette er ikke noe jeg ville ha gjort på min bil for å si det på den måten... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en E39 525 tds som jeg har montert kcr tuningbox. Har fått vite at automaten på denne ikke er beregnet for stort mer enn original hk/nm. Har kjørt ca 3 tusen km etter jeg montrte den, momentet ble godt merkbart bedre på lavere turtall samt at forbruket faktisk gikk ned ca en dl per mil. (ved normal kjøring) Selv mener jeg at det ikke er noen stor fare å montere tuningbox hvis man gidder å bruke hue litt når man kjører. Rivstarter, burning eller trekk av tunge lass (campingvogn etc) sliter jo mere på kasse og drivverk selv med original motor, så ligger vel i kortene at man bør tenke seg litt om etter trimming.. Er iallefall storfornøyd med kjerra mi etter monteringen, ekstra pulver når man trenger det, som ved forbikjøringer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man ikke har automat/steptronic-kasse. Kan det i noen tilfeller være skadelig for selve motoren? Var på merkeforhandler av VW i går i forbindelse med kjøp av en Touran 1.9TDI. Og da spurte jeg selgeren om det var anbefalt å chippe denne motoren. Da sa han at de ikke hadde lov til å anbefale chipping men han sa at det var vanlig å chippe disse motorene. MEN han nevnte også at det i svært skjeldne tilfeller hadde forekommet skade på motor ved chipping.

Noen som har noen meninger? Dette gjelder vel både Bmw og vw og andre tdi'er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man ikke har automat/steptronic-kasse. Kan det i noen tilfeller være skadelig for selve motoren? Var på merkeforhandler av VW i går i forbindelse med kjøp av en Touran 1.9TDI. Og da spurte jeg selgeren om det var anbefalt å chippe denne motoren. Da sa han at de ikke hadde lov til å anbefale chipping men han sa at det var vanlig å chippe disse motorene. MEN han nevnte også at det i svært skjeldne tilfeller hadde forekommet skade på motor ved chipping.

Noen som har noen meninger? Dette gjelder vel både Bmw og vw og andre tdi'er

Jeg har skrevet litt omm dette i en tidligere tråd... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville aldri satt noen chipp inn noen av mine biler. Det gir meg bedre nattes-søvn å tenke på at bilen er akkurat slik BMW-ingeniørene fant ut at det var best.

Leser noenganger litt på E60-forumet som da har medlemer fra hele verden. Flere som har fått sine biler tunet ( spesielt de som eier en dieselbil.. IE 530/535d) og med et tilsynelatende godt resultat, men jeg mener fremdeles det er tryggest å la bilen være slik den var ment.

Skulle man snu seg og ta en titt på F.eks ALPINA som er meget seriøse, så blir det noe helt annet. Alpina'en som er bastert på E90 320d'en med rundt 200 hester er helt sikkert en trygg bil, selv om BMW's versjon bare har 163.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt propaganda fra Norskbildelsenter....

En tuning-boks har kun noen få ledningstilkoblinger, mens en motorstyring derimot får hundrevis av signaler ifra ulike elektroniske komponenter rundt på motoren.

En tuning-boks manipulerer kun signalene om dieseltilførsel. Den lager falske signaler som endrer tenning og dieselmengde. Dette er helt klart ingen bra løsning for bilen din.

Nyere og avanserte motorer får mer og mer komplisert elektronikk som ikke har godt av å bli manipulert av slike ”bokser”.

Mange nyere biler vil rett og slett ikke fungere med tuning-bokser, fordi de ikke forstår signalene som blir sendt. Det blir oppfattet som at noe er feil med motoren og den vil kunne gå i nødprogram

(les: som å kjøre en bil uten turbo).

Nyere motorstyringer regulerer motoren over i nødprogram ved eventuelle feil. Dersom motoren går for varm, ikke får nok drivstoff, ved feil på elektroniske komponenter, for høyt turbo-trykk osv.Disse feilene registreres ikke ved trimming med ”box”.

Når en motor har feil og disse ikke registreres av styreenheter vil motoren jobbe på max effekt som igjen kan forårsake motorskader.

I Tyskland blir ofte ikke slike bokser TÜV-godkjent på grunn av avgasskravene.

Fremtiden innen tuning av biler betyr enten chip-tuning eller omprogrammering av hele motorstyringen.

F.eks Ac Schnitzer selger jo også trim til mange diesel modeller, men her byttes hele styreenheten ut med en boks fra Ac Schnitzer... Ikke rart den nesten koster 20.000,- da... Men det fine med dette er jo at en ikke mister grantien på bilen fordi Ac Schnitzer er autorisert av BMW.

Hvis jeg først skulle trimme en diesel bil av nyere årgang tror jeg at jeg ville valgt en seriøs og kjent forhandler og fått den chippet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man ikke har automat/steptronic-kasse. Kan det i noen tilfeller være skadelig for selve motoren? Var på merkeforhandler av VW i går i forbindelse med kjøp av en Touran 1.9TDI. Og da spurte jeg selgeren om det var anbefalt å chippe denne motoren. Da sa han at de ikke hadde lov til å anbefale chipping men han sa at det var vanlig å chippe disse motorene. MEN han nevnte også at det i svært skjeldne tilfeller hadde forekommet skade på motor ved chipping.

Noen som har noen meninger? Dette gjelder vel både Bmw og vw og andre tdi'er

Har en bekjent som har chippet sin Touran. Nå har han girkasse problemer. Han frykter at han må bytte hele girkassen, og det er ikke billig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en E39 525 tds som jeg har montert kcr tuningbox. Har fått vite at automaten på denne ikke er beregnet for stort mer enn original hk/nm. Har kjørt ca 3 tusen km etter jeg montrte den, momentet ble godt merkbart bedre på lavere turtall samt at forbruket faktisk gikk ned ca en dl per mil. (ved normal kjøring) Selv mener jeg at det ikke er noen stor fare å montere tuningbox hvis man gidder å bruke hue litt når man kjører. Rivstarter, burning eller trekk av tunge lass (campingvogn etc) sliter jo mere på kasse og drivverk selv med original motor, så ligger vel i kortene at man bør tenke seg litt om etter trimming.. Er iallefall storfornøyd med kjerra mi etter monteringen, ekstra pulver når man trenger det, som ved forbikjøringer o.l.

Kjører du med hodet så tror jeg også at det ikke er noe problem med å øke effekten. Men de fleste som har chippet bilen sin liker å kjenne at det "drar godt". Kjøring med tunge hengere, campingvogner vil naturlig nok belaste girkassen mer. Det er jo bare å søke litt på BMW X5 så tror jeg de fleste her ville gått for manuell girkasse... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...