Fredrik Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Jeg kjørte en gang på en rev... et ungt dyr og dermed ikke stort større enn en stor katt... i en hastighet av ca. 60 Km/t. Det ble faktisk ganske store skader på bilen... fangeren foran ble ødelagt, et tåkelys falt av og landet dessverre på panseret som dermed måtte omlakkeres. Jeg kjører selvfølgelig heller på en katt eller en rev enn å kjøre av veien... problemet er at det er mye enklere å gjøre i teorien enn i praksis...
ChrZZ Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 wow... tåkelyset falt av og landet på -panseret-? Det er det man kan kalle en *freak accident*. Hvilken bil var dette på? E46-en eller en annen tidligere bil?
Kjetil Sømme Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 hehe. selvsagt. Det jeg mente. hehe. Skrev litt fort DA kan du sette ned hastgheten!
Fredrik Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 wow... tåkelyset falt av og landet på -panseret-? Det er det man kan kalle en *freak accident*. Hvilken bil var dette på? E46-en eller en annen tidligere bil? Det var med en Peugeot 406 HDi jeg hadde for noen år siden. Jeg tror tåkelyset "poppet" ut i sammentreffet med reven, traff veien foran bilen og at bilen så igjen kjørte inn i tåkelyset som hoppet bortover veien. Tåkelyset traff panseret rett over venstre forlykt. Et uhell i uhellet...
ChrZZ Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 hehe. Det hørtes nesten ut som oppskriften på noe som kunne ha skjedd i filmene "Final Destination". (for de som har sett den/de filmen(e))
oyvin Skrevet August 29, 2006 Forfatter Skrevet August 29, 2006 får 30% bonustap, og egenandelen blir 8000. om jeg skal forsikre en såpass dyr bil de neste tre år vil det koste meg ca 8000 i bonustap. dette har fått meg til å tenke litt på om jeg fortsatt vil ha bilen, eller selge den, betale ned lånet og heller kjøpe meg en litt billigere bil til økonomien er i litt bedre forfatning. om jeg kjøper en bil jeg ikke trenger kasko på blir det ikke fult så dyrt. Sinnsykt surt, for bilen er faktisk veldig god. Men har planer om å forlate redet før neste sommer engang. blir endel tenking framover. Premien er allerede 1200 i måneden, og øker det med 30% blir det over 1500 i måneden. Noe som er litt mye å betale i forsikring når jeg har rundt 10 lapper brutto grunnlønn på en måned. Og i tillegg skal betale lånet på bilen. Var ille nok fra før. Bilen skal takseres hos naf på torsdag. Men kan forsikringsselskapet kreve at jeg bruker brukte dører, skjermer o.l. ? Eller har jeg "rett" på nye orginaldeler? Tenker på hvis jeg skulle fått utbetalt penger og ordne skaden selv. Og bruker det å bli hellakkering eller kun dellakkering? er jo snakk om 2 dører, 2 skjermer og en fanger.
oyvin Skrevet August 29, 2006 Forfatter Skrevet August 29, 2006 Voldsomt til diskusjon det ble om påkjøring av dyr her.. bare så det er klart, i den situasjonen jeg var i, selv om den ikke akkurat var dramatisk, var det bare slik det skjedde, skjer det igjen imorra kan det hende jeg slipper unna med kun litt mindre spor i dekkene. stygg tabbe å svinge, men gjort er gjort. Å kjøre på en hjort, et rådyr eller lignende tror jeg jeg kunne gjort uten å få dårlig samvittighet, mens en katt, en hund eller lignende ville jeg nok fått litt dårligere samvittighet over.
Kjetil Sømme Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 hehe Bokstavelig talt "Klok av skade" Men det var jo synd at du må ut med så mye penger bare for en liten erfaring.
haakon Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Voldsomt til diskusjon det ble om påkjøring av dyr her... ekke så vanskelig å dra igang noe her. trenger ikke bensin på bålet for å si det sånn
Andreas1 Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 får 30% bonustap, og egenandelen blir 8000. om jeg skal forsikre en såpass dyr bil de neste tre år vil det koste meg ca 8000 i bonustap. dette har fått meg til å tenke litt på om jeg fortsatt vil ha bilen, eller selge den, betale ned lånet og heller kjøpe meg en litt billigere bil til økonomien er i litt bedre forfatning. om jeg kjøper en bil jeg ikke trenger kasko på blir det ikke fult så dyrt. Sinnsykt surt, for bilen er faktisk veldig god. . Hvis du skal selge ferdig skadet bil så vil du vel tape en del uansett? Og selger du den ferdig opprettet er du nesten like langt. Og det er ikke så lett å finne en bil man er komfortabel med og som er god å kjøre... Det er jo litt kjedelig å måtte gi opp bilen på grunn av dette. Det hadde ikke vært gratis med en annen bil heller selv om BMW er ekstra dyrt. Regner med du har full kasko fordi banken forlanger det? Et alternativ dersom det ikke er tilfelle kan være at du går ned til del-kasko, men da må du betale alternative senere skader fullt ut selv... Men har planer om å forlate redet før neste sommer engang. blir endel tenking framover. Premien er allerede 1200 i måneden, og øker det med 30% blir det over 1500 i måneden. Noe som er litt mye å betale i forsikring når jeg har rundt 10 lapper brutto grunnlønn på en måned. Og i tillegg skal betale lånet på bilen. Var ille nok fra før. 1560/mnd = 18720 i året hvis du bruker forsikringen. Det er ikke akkurat lommerusk... 10000,- brutto - 28% skatt = 7200,- netto etter skatt (avhengig av trekkprosent selvfølgelig) - 1560,- forsikring = 5640,- igjen til lån og avdrag, årsavgift, service og vedlikehold, bensin, mat, klær, mobilregning, kino, stæsj, ting, greier, dingser osv osv... Hvis du skal ut av redet må du i tillegg trekke ifra husleie. For ikke å snekke om hvis du har kjæreste..... Langt regnestykke dette her... Bilen skal takseres hos naf på torsdag.Men kan forsikringsselskapet kreve at jeg bruker brukte dører, skjermer o.l. ? Eller har jeg "rett" på nye orginaldeler? Tenker på hvis jeg skulle fått utbetalt penger og ordne skaden selv. Du vil bli forevist en pris/takst på skaden. Deretter må du (forusatt at du ikke har levert skademeldingen enda) finne ut om du vil benytte deg av kaskoen eller betale skaden selv fra egen lomme. Å benytte kaskoen for å få utbetalt summen blir som å pisse i buksa for å holde seg varm... Du har egentlig bare to alternativer; Reparere bilen på kaskoen eller betale direkte selv fra egen lomme. Jeg ville som jeg skrev tidlige fått et prisoverslag fra det verkstedet som faktisk skal utføre reparasjonen eller takstmann slik at du får en mest mulig reel pris. Hvorvidt det skal brukes nye eller gamle deler tror jeg det er et ikke-tema fordi det normalt på verkstedreparasjoner benyttes nye deler. Verkstedene reiser ikke rundt på hoggerier og kjøper deler. Dersom du ordner opp selv og betaler selv har ikke forsikringsselskapet noe med hvilke deler du benytter siden de ikke har noe med saken å gjøre. Tallet du får skal såvidt jeg kjenner til være det det ville kostet å sette bilen tilbake i den stand den var før skaden, altså den prisen du må betale verkstedet dersom du ønsker å ta dette på verksted utenom forsikringen. Sjekk dette med takstmannen. Og bruker det å bli hellakkering eller kun dellakkering? er jo snakk om 2 dører, 2 skjermer og en fanger Vil gjette på dellakkering, altså siden og fangeren. Hvis du godsnakker med verkstedet får du sikkert lov til å betale mellomlegget opp til hellakkering om det er ønskelig uansett hva du velger å gjøre. Forøvrig nesten litt ironisk den signaturen din akkurat nå; "Tidlig krøkes skal den som god krok skal bli" (-unnskyld...) .
oyvin Skrevet August 29, 2006 Forfatter Skrevet August 29, 2006 etter å ha regna litt på det med forsikringa, fant jeg ut at hvis jeg skal ha en bil som er såpass dyr å forsikre(ca 15000 i året nå).. i 4 år til, den tida det vil ta før jeg har 20% bonus igjen, kommer det til å ha kosta meg 22000 ekstra.. Når jeg tenker meg litt mer om stemmer det som han som sa at det ville ta 13 år her tidligere, vil faktisk tape penger helt til jeg er der det stopper på 75%. Hvis jeg ikke har gjort feil i utregninga da. Da har jeg iallefall lært en ting, forsikringsselskap er noen skikkelige luringer. Kan ikke skjønne annet at de tjener grovt med penger.
oyvin Skrevet August 29, 2006 Forfatter Skrevet August 29, 2006 Andreas1: fyldige innlegg du kommer med, det er bra. Har faktisk 36% skattetrekk, og lønna er vel hele 11500 for å være nøyaktig, og av de 20000 jeg har betalt i skatt hittil i år er omtrent 10000 av dem på vei tilbake til meg neste sommer, etter det jeg klarte å finne ut på skatteetaten.no Husker jeg satt å regna på dette før jeg kjøpte bilen, gikk utifra at lånet ble 2000 i måneden, forsikringa 1200, så kom diverse utgifter i tillegg. Da kunne jeg ha penger til å ta uforutsette reparasjoner på 2-3000 i ny og ne. Forskudd på arv hadde vært en fin ting nå. Imorra skal bilen få ny kasse og clutch, skal iallefall bli fint å slippe skrapelyden i 2,3,4... noe flaks må man jo ha..
Fredrik Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Dette var bra informasjon... ... og jeg har egentlig kun to små tillegsopplysninger. Hvis du vurderer å skifte forsikringsselskap f.eks på grunn av en for høy premie kan det være et poeng å be om tillegsytelser for den premien du allerede har (altså i relasjon til å be om en egentlig premiereduksjon... ber du om mer for de samme pengene). Tillegsytelsene kan f.eks være en fri skade uten bonustap og/eller fri leiebil hvis uhellet skulle være ute og din bil må på verksted. Sørg for å få med fri kilometer fordi leiebilen naturligvis skal brukes i forbindelse med jobben. Mitt annet poeng er at man ved et nybilkjøp bør beregne tillegget for en kaskoforsikring; i de årene man skal ha bilen, som en direkte kostnad... husk indeksreguleringen.
DCA Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 heh...til og med bestemor hadde kjørt den katta til pers... den dagen jeg kjører av veien pga et lite dyr leverer jeg lappen min... men jaja...vi har forskjellige reflekser...
sn|per Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Hvorvidt det skal brukes nye eller gamle deler tror jeg det er et ikke-tema fordi det normalt på verkstedreparasjoner benyttes nye deler. Verkstedene reiser ikke rundt på hoggerier og kjøper deler.Dersom du ordner opp selv og betaler selv har ikke forsikringsselskapet noe med hvilke deler du benytter siden de ikke har noe med saken å gjøre. Da jeg krasjet med min e36 for 2 år siden leverte jeg bilen på Sulland på Gjøvik (Bmw-merkeverksted) Og da kjøpte Sulland inn et brukt panser fra et huggeri på Lillehammer. Dette var et krav fra forsikringsselskapet. Hørtes ut som at det var vanlig å gjøre dette. Men så lenge pansret er nylakkert så er det nesten umulig å se forskjell uansett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå