oyvin Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Var ute å leverte bilen til søstera mi ista, da jeg hadde ordna eksosen på den. På vei hjem kom jeg til et kryss med midtrabatt og autovern på begge sider.. kom ned mot krysset i omtrent 30kmt, da det plutselig hoppa en katt ut i veien fra midtrabatten, jeg reagerte med å stå på bremsa og svinge til siden(det skulle jeg ikke gjort), der det såklart var et autovern. Bilen var heeelt strøken lakkmessig før dette, nylakkert for 2 år siden og diverse opplakkert for et halvår siden. Har bare hatt bilen i en og en halv måned. JÆÆVLI irritert! skulle bare kjørt katta rett ned! Har forsikring med kasko i gjensidige, men den er såpass fersk at jeg ikke har betalt første avdraget enda. resultatet: Er i tillegg litt på bakskjermen og bakfangeren. Noen som har vært igjennom prosessen med forsikringsselskapet før som kan fortelle meg litt hva som skjer? Tenkte jeg skulle innom imorra når de åpner for å skrive skademelding. Trengte virkelig ikke dette oppå et girkasse og clutch bytte. fattig nok som lærling fra før.....
oyvin Skrevet August 28, 2006 Forfatter Skrevet August 28, 2006 ser at jeg kanskje formulerte meg litt uklart øverst der, hadde levert bilen til søstera mi og var på vei hjem med bilen min.
///MoePower Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Har bare hatt bilen i en og en halv måned. JÆÆVLI irritert! skulle bare kjørt katta rett ned! Ta det som en trøst at det er bedre med bulket bilside etter autovern enn svidde kjøttrester i motorommet Men på den andre siden: Surt at slikt skjer.. Håper du slipper billig unna, og med ett bra resultat etter verkstedbesøk.
Tech9 Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Skikkelig kjipt dette, men du slipper å ha en katt som noen er glad i på samvittigheten, DET hadde plaget meg lenge. Håper dette går i orden på forsikringen.
Saltkjelen Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Skikkelig kjipt dette, men du slipper å ha en katt som noen er glad i på samvittigheten, DET hadde plaget meg lenge. Håper dette går i orden på forsikringen. Denne uttalelsen støtter jeg fullt ut. Et liv kan ikke erstattes, men det kan en bil..
oyvin Skrevet August 28, 2006 Forfatter Skrevet August 28, 2006 har katt selv, og tror faktisk det hadde plaget meg minst like mye å ha kjørt over den. Men det var da det akkurat begynte å bli mørkt, så bare noe som hoppa ut i veien, tenkte først at det var en liten pjokk som hoppa uti, så ikke at det var en katt før den løp fort som faen bortover. Har 8000 i egenandel på kaskoen, så det blir vel omtrent det det koster meg.
sn|per Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Hvis valget står mellom bonustap/8000-egenandel eller en katt så er valget veldig enkelt for min del selv om jeg har 2 katter selv.. Men man rekker selvsagt ikke å tenke i en slik situasjon.. Er jo som du sier at det kunne vært en liten unge og det er det siste jeg ville hatt på samvittigheten
Bimmerfanatic Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Tror du kan trøste deg med at samvittigheten din er mye bedre nå, enn hvis at du skulle ha kjørt ned katta for å berge noen skraper på bilsida. Men hadde det derimot kunne oppstått en farlig situasjon for andre ved en slik nedbremsing, så hadde nok den katta vært en bedre løsning.. Biler kan erstattes, liv derimot....
ChrZZ Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Jeg hadde gledelig ofret en katt over det å "kveste" en bil inntil autovernet på den måte. Jeg er ikke akkurat det største kattefanet. Men ufattelig kjipt dette her..
Andreas1 Skrevet August 28, 2006 Skrevet August 28, 2006 Har forsikring med kasko i gjensidige, men den er såpass fersk at jeg ikke har betalt første avdraget enda. Trengte virkelig ikke dette oppå et girkasse og clutch bytte. fattig nok som lærling fra før..... Hei. Ført må jeg få si kondulerer, men at katten sikkert er kjempeglad Er det hovedsaklig plateskader? Ser jo overkommelig ut... Det virker som om du lurte litt på økonomien / fremgangsmåte rundt skade så tenkte jeg kunne komme med et bidrag; Et lite tips er at ikke bør benytte kaskoforsikringen din med mindre det blir veldig dyrt. Det vil du garantert tape på fordi du ved kaskoskade mister 40% bonus, altså går forsikringen din opp nesten 40% i pris neste år osv. Siden du opparbeider deg 10% bonus pr år vil det altså ta deg 4 år(!) og komme dit du er idag, altså tilbake til null... (Har du bonus idag forresten?) Litt enkelt forklart; I 2007 vil forsikringen din være 40% høyere enn i dag I 2008 30% høyere I 2009 20% høyere I 2010 10% høyere I 2011 er du i null, altså tilbake der du er nå FØR du bruker kaskoen. I 2012 har du opparbeidet 10% osv osv... I tillegg var jo egenandelen din på 8000,- og den kommer i tillegg på regnestykket... Eksempel: Sist jeg hadde "seriøs" skade på en bil viste det seg at skaden måtte ha kostet i overkant av 34.000,- å reparere for at det skulle lønne seg å bruke kasko (nettopp fordi forsikringspremien gikk opp 40% og det tok 4 år å komme tilbake til der jeg var). Reparasjonen i det tilfellet hadde kommet på 22.000,- . Altså 12.000,- mindre enn hva jeg måtte betalte i høyere forsikring i løpet av 4/5 år. Årsaken til at skaden må være så høy er altså at du må betale mer pr år i forsikring i flere år fremover og selskapet vil jo tjene penger. Det blir på en måte som å kjøpe noe på avbetaling. I tillegg kommer du dårligere ut dersom du vil shoppe forsikring og bytte selskap siden du er pliktig til å oppgi forsikringsskade de siste år. Jeg vil anbefale deg å gjøre følgende; 1: Hent papirene hos forsikringsselskapet og fyll dem ut mens du husker detaljene, men ikke lever dem (-enda. Ikke før du har gjort punkt 3)! 2: Reis innom et par karosseriverksteder og få takst/prisantydning på skaden. 3: Sett deg ned og regn ut hva som lønner seg. Det kan være du kommer vesentlig rimeligere ut av det ved å låne av foreldrene dine, ta opp et lite banklån (ikke forbrukslån!) eller helst utvide billånet ditt og heller betale utbedringen av skaden direkte til verkstedet. Dersom du vurderer å levere den selv så husk å få skriftlig overslag før du gir fra deg bilen! Mrk; Jeg vet jo ikke dine forsikringsbetingelser, men dette er basert på vanlige, gjennomsnittlige betingelser. Lykke til. Håper dette er til hjelp. .
oyvin Skrevet August 29, 2006 Forfatter Skrevet August 29, 2006 takk for tips andreas1.. skal se på det idag. 40% bonustap er en del når du bare har 20% fra før.
Analex Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Alle lauskatter som er dumme nok til å løpe framfor biler burde dø. Ekle sleipe dyr de kattene, fysj og fy.
Ellingsen B. Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Kjipt det der Men du reddet katta..Det er mye viktigere
Kenny_ Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Huff. Dette svir. Men som andre sier her så kan det svare seg å fikse dette selv. Tenk hvis du skal kjøpe deg nye bil om ett år eller 2? Å skal man ha bmw så er det noe av det dyreste man kan forsikre. (av vanlige biler) Å har du -10% da er jo det ikke vits i å prøve å kjøpe en bil med mer en 100hk. Så jeg ville heller lånt meg penger for å fikse. Skal du ha kasko på det å tar ut penger for å fikse det selv (eller hos en billig kompis) så tar de vekk arbeidpenger og moms. Og man må ta vare på kvitteringer for å få moms tilbake. Jeg hadde skade på 20tusen på min bil, fikk ut 13tusen, å fikset skaden for 7tusen kr. Hadde det ikke vært for den andre bilen hadde jo jeg glatt ordna opp uten forsikring .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå