Fredrik Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Da jeg krasjet med min e36 for 2 år siden leverte jeg bilen på Sulland på Gjøvik (Bmw-merkeverksted) Og da kjøpte Sulland inn et brukt panser fra et huggeri på Lillehammer. Dette var et krav fra forsikringsselskapet. Hørtes ut som at det var vanlig å gjøre dette. Men så lenge pansret er nylakkert så er det nesten umulig å se forskjell uansett.. Dette er helt uhørt og temmelig frekt... og absolut ikke noe man skal akseptere. Kun nye og originale deler skal benyttes ved forsikringsskader... det er jo bl.a derfor vi betaler alt for mange penger i forsikringspremier. Det er ikke merkelig at spesielt bank og forsikringsselskaper leverer tidenes resultater for tiden...
haakon Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 de bruker brukte deler seff. derfor tok det 2mnd å reparere mb`en min. var vanskelig å få tak i riktige deler til så gammel bil ... forsikringsselskapet skal ha max betaling for minst mulig jobb. kan hende det er best å ikke involvere forsikringa i det hele tatt i denne skaden. få jobben gjort svart for egen regning
Trulsen Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 har katt selv, og tror faktisk det hadde plaget meg minst like mye å ha kjørt over den. Men det var da det akkurat begynte å bli mørkt, så bare noe som hoppa ut i veien, tenkte først at det var en liten pjokk som hoppa uti, så ikke at det var en katt før den løp fort som faen bortover.Har 8000 i egenandel på kaskoen, så det blir vel omtrent det det koster meg. Medlem i NAF? Da betale de 4 eller 6000 av den..
Tech9 Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Da jeg krasjet med min e36 for 2 år siden leverte jeg bilen på Sulland på Gjøvik (Bmw-merkeverksted) Og da kjøpte Sulland inn et brukt panser fra et huggeri på Lillehammer. Dette var et krav fra forsikringsselskapet. Hørtes ut som at det var vanlig å gjøre dette. Men så lenge pansret er nylakkert så er det nesten umulig å se forskjell uansett.. Dette er helt uhørt og temmelig frekt... og absolut ikke noe man skal akseptere. Kun nye og originale deler skal benyttes ved forsikringsskader... det er jo bl.a derfor vi betaler alt for mange penger i forsikringspremier. Det er ikke merkelig at spesielt bank og forsikringsselskaper leverer tidenes resultater for tiden... Så lenge du har en bil som ikke er helt ny, så er nok dette noe du må akseptere ja. Det eneste du har krav på er at delen som det blir byttet med er i tilsvarende stand som den du hadde fra før. Forsikringsselskapene og takstmannen forholder seg sikkert til hvilken årsmodell bilen har ved kaskoskade..biler som er under 5 år gamle får nye deler, mens de over kan få brukte (f.eks.).
oyvin Skrevet August 29, 2006 Forfatter Skrevet August 29, 2006 har katt selv, og tror faktisk det hadde plaget meg minst like mye å ha kjørt over den. Men det var da det akkurat begynte å bli mørkt, så bare noe som hoppa ut i veien, tenkte først at det var en liten pjokk som hoppa uti, så ikke at det var en katt før den løp fort som faen bortover.Har 8000 i egenandel på kaskoen, så det blir vel omtrent det det koster meg. Medlem i NAF? Da betale de 4 eller 6000 av den.. jepp, egenandelen er egentlig på 12000.. 8000 med naf.
Fredrik Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Så lenge du har en bil som ikke er helt ny, så er nok dette noe du må akseptere ja. Det eneste du har krav på er at delen som det blir byttet med er i tilsvarende stand som den du hadde fra før. Forsikringsselskapene og takstmannen forholder seg sikkert til hvilken årsmodell bilen har ved kaskoskade..biler som er under 5 år gamle får nye deler, mens de over kan få brukte (f.eks.). Nope... det hadde jeg ikke akseptert... for hvordan kan jeg bl.a vite om de brukte delene er av den samme kvalitet som var på min bil. Det er viktig å ha gode kort på hånden overfor forsikringsselskapet... så enten gjør man det mer kostbart for selskapet ved å true med en oppsigelse av samtlige forikringer i selskapet... som et alternativ til å gi deg nye originale deler. Alternativt forhandler man direkte med selskapet. Jeg har gode erfaringer med 50/50 løsninger eller 75/25 løsninger (i min favør)... der forsikringsselskapets utbetaling til meg avregnes mot selskapets egne nettopriser hos f.eks BMW for nye deler... og jeg betaler et evt. mellomlegg direkte til selskapet. Billig og praktisk for alle parter... der det bærende poenget er at det ikke under noen omstendigheter skal monteres brukte deler på min bil...
Tech9 Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Nope... det hadde jeg ikke akseptert... for hvordan kan jeg bl.a vite om de brukte delene er av den samme kvalitet som var på min bil. Det er viktig å ha gode kort på hånden overfor forsikringsselskapet... så enten gjør man det mer kostbart for selskapet ved å true med en oppsigelse av samtlige forikringer i selskapet... som et alternativ til å gi deg nye originale deler. Alternativt forhandler man direkte med selskapet. Jeg har gode erfaringer med 50/50 løsninger eller 75/25 løsninger (i min favør)... der forsikringsselskapets utbetaling til meg avregnes mot selskapets egne nettopriser hos f.eks BMW for nye deler... og jeg betaler et evt. mellomlegg direkte til selskapet. Billig og praktisk for alle parter... der det bærende poenget er at det ikke under noen omstendigheter skal monteres brukte deler på min bil... Det er helt sikkert mulig å krangle ja, men du har nok ikke noe krav på at det blir brukt helt nye deler på en eldre bil nei. 2. Reparasjon. Er reparasjon etter selskapets vurdering teknisk og økonomisk forsvarlig, erstattes reparasjonsutgiftene. Selskapet har rett til å bestemme at reparasjon skal foretas og hvor den skal foretas. Det er en forutsetting at kjøretøyet blir satt i samme stand som før skaden. Er reparasjon av de enkelte skadde deler etter selskapets vurdering ikke teknisk eller økonomisk forsvarlig, utskiftes de med tilsvarende – eller i det vesentlige tilsvarende – deler. Fra: Trafikkforsikringsforeningen - Norsk Erstatningsguide. http://www.tff.no/article_fullstory.aspx?m=2214 Har du mange eller alle forsikringer i ett og samme selskap, så har du nok en større sjangse til å få til en bedre avtale som det du legger frem der ja. Og jeg hadde nok også forsøkt i det lengste å få nye deler til min bil, selv om den er 18 år gammel, men krav på helt nye deler sånn helt uten videre? Nei.
Fredrik Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Det er helt sikkert mulig å krangle ja, men du har nok ikke noe krav på at det blir brukt helt nye deler på en eldre bil nei. 2. Reparasjon. Er reparasjon etter selskapets vurdering teknisk og økonomisk forsvarlig, erstattes reparasjonsutgiftene. Selskapet har rett til å bestemme at reparasjon skal foretas og hvor den skal foretas. Det er en forutsetting at kjøretøyet blir satt i samme stand som før skaden. Er reparasjon av de enkelte skadde deler etter selskapets vurdering ikke teknisk eller økonomisk forsvarlig, utskiftes de med tilsvarende – eller i det vesentlige tilsvarende – deler. Fra: Trafikkforsikringsforeningen - Norsk Erstatningsguide. http://www.tff.no/article_fullstory.aspx?m=2214 Har du mange eller alle forsikringer i ett og samme selskap, så har du nok en større sjangse til å få til en bedre avtale som det du legger frem der ja. Og jeg hadde nok også forsøkt i det lengste å få nye deler til min bil, selv om den er 18 år gammel, men krav på helt nye deler sånn helt uten videre? Nei. Man kan kverulere i det uendelige og jeg gir deg rett i at man nok ikke automatisk har et krav på å få nye deler, men som med så mye annet er ikke denne forskriften/guiden umulig å omgå hvis betingelsene ellers er fair for alle impliserte parter. Slik jeg ser det er en forsikringsavtale en avtale mellom to likverdige parter... der begge har forpliktelser og begge ønsker å gjøre en god handel. Ergo er det ikke en god forretningspraksis å tvinge en ellers god kunde til å akseptere et vilkår kunden ikke ønsker. Så lenge forsikringsselskapet selv påpeker at det er en forutsetning at kjøretøyet blir satt i samme stand som før skaden må forsikringsselskapet også kunne dokumentere at det er tilfellet... og selv stå for kostnadene i den sammenhengen. Det tror jeg ikke de ønsker... og med et fornuftig og fair tilbud til en alternativ løsning er ikke veien lang til at kunden får det som han/hun ønsker det...
bmw pat Skrevet August 31, 2006 Skrevet August 31, 2006 Jeg jobber på verksted og har vel ca 20 forsikringsskader i uken. Andelen av brukte deler i forbindelse med forsikringskader på vårt verksted er omtrent 0. Vi har egen takstmann ved verkstedet og setter derfor opp nye deler konsekvent. En sjelden gang motsetter forsikringselskapet seg dette og krever brukte deler. Ser man på andre verksteder i samme by, som ikke har egen takstmann, men får tilsendt en mann fra forsikringsselskapet ved taksering, er andelen brukte deler mye høyere. Selskapene går ut og "presser" hele tiden for å stimulere til bruk av mer brukte deler. Men de fleste større verkstedene "snur det døve øret til", fordi avansen på brukte deler er mye lavere, og det er mye mer tidskrevende for gutta på gulvet å jobbe med brukte deler. Brukte deler kan jo både ha bulker, rust og annet "dritt" en må ordne opp i.
Andreas1 Skrevet September 1, 2006 Skrevet September 1, 2006 Jeg jobber på verksted og har vel ca 20 forsikringsskader i uken. Andelen av brukte deler i forbindelse med forsikringskader på vårt verksted er omtrent 0. Vi har egen takstmann ved verkstedet og setter derfor opp nye deler konsekvent. En sjelden gang motsetter forsikringselskapet seg dette og krever brukte deler.Selskapene går ut og "presser" hele tiden for å stimulere til bruk av mer brukte deler. Men de fleste større verkstedene "snur det døve øret til", fordi avansen på brukte deler er mye lavere, og det er mye mer tidskrevende for gutta på gulvet å jobbe med brukte deler. Brukte deler kan jo både ha bulker, rust og annet "dritt" en må ordne opp i. Det høres ut som om du jobber i et firma som burde være et eksempel for bransjen Jeg har aldri fått brukte deler på mine biler så vidt jeg vet (og jeg vet faktisk det meste om hva som er skjedd med bilene) og det har heller ikke verken venner eller bekjente så langt det er meg bekjent. Nå har generelt kun brukt verksteder som vi stoler på og som vi har erfaring med, og det har fungert veldig bra. Når jeg skrev at brukte deler er et ”ikke-tema” så er det fordi verken jeg eller min omgangskrets har fått dette på de verkstedene vi har benyttet. Og jeg hadde, - som bmwE9 og noen andre skriver, heller ikke godtatt det. Som kunde betaler jeg faktisk inn relativt store beløp i året til forsikringsselskaper for at de skal erstatte mine eiendeler dersom noe uforutsett skulle skje, og da forventer jeg at gjenstanden settes tilbake til opprinnelig standard eller bedre. Med tanke på hvor mange kroner man i praksis betaler gjennom årene i premie vs oddsen for en skade så tar jeg det enda mer selvfølgelig at det benyttes nye, originale deler på min eiendom. Det ville i mine øyne forringet sluttproduktets økonomiske og mentale verdi hvis brukte deler hadde blitt montert siden jeg da heller ikke hadde kjent til delenes historie. For alt jeg vet kan det da være benyttet deler hvor rustangrep og svakheter sparkles over og lakkeres slik at det ser bra ut en liten stund. Hvis verkstedet først har firet på de interne kvalitetskravene (og selvrespekten) og sunket dit hen at de velger å handle på skroten så føler jeg at tryggheten med å benytte det aktuelle verkstedet ikke lenger er til stede. Da flytter jeg heller bilen til et verksted jeg vet ikke vil benytte annet enn nye deler, - eller som vender det døve øret til som du sier. Ikke engang på en 15 år gammel Escort XR3i jeg hadde for mange år siden var det et tema å benytte brukte deler. Den hadde fått klemt inn hele fronten og ble taksert etter kostnaden med å bruke nye, originale deler uten at jeg trengte å spørre engang. En annen sak er at den ble kondemnert etter mye frem og tilbake… Jeg er klar over at forsikringsselskapene presser på verkstedene for å få ned den faktiske reparasjonskostnaden slik at de tjener mest pr omsatte krone, men som sluttbruker er det veldig lite interessant for meg at det skal skje på min bekostning og jeg føler at det ville være for dumt av meg å benytte et verksted jeg ikke stoler på bare for å være grei mot dem slik at de får jobben. Jeg ønsker altså ikke å bli ”skadelidende” ene og alene fordi et gigantkonsern man allerede betaler store summer til hvert år skal spare mikroskopiske tall på å reparere min bil med gamle deler. Dette er visst et engasjerende tema og ser frem til oppdatering av saken. .
oyvin Skrevet September 7, 2006 Forfatter Skrevet September 7, 2006 da fikk jeg takst fra gs bilverksted her. Med brukt dør og framskjerm, alt ferdig montert og lakkert. inkludert lakkering av hele framfangern og bakfangern.. ble det 21000. Egentlig er det vel billig, men fortsatt utrolig mye penger for meg.
Ågedal Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 Hehehehe,har sitte å lest litt nå på disse ¨dyrevernerene¨. Må si meg enig med Dirtydicky her. Hvem vrenger bilen unna en katt? IKKE JEG! Jeg har kjørt på katt,men jeg hopper ikke ut av bilen å sjekker hvilken tilstand den er i. Jeg kjørte forleden dag på en grevling,men ikke tale om jeg går ut av bilen for å avlive ett sånnt skittent dyr. Stopper dere og sjekker når dere kjører på en fugl,mus etc.? Det er jo akkurat det samme,ett liv. Men ingen kan jo si hva de gjør før de havner i en sånn situsjon,så det blir litt på snei å diskutere dette.Men men...
Fredrik Skrevet September 7, 2006 Skrevet September 7, 2006 Men ingen kan jo si hva de gjør før de havner i en sånn situsjon,så det blir litt på snei å diskutere dette.Men men... Akkurat denne uttalelsen er nok den mest fornuftige i ditt innlegg...
oyvin Skrevet September 14, 2006 Forfatter Skrevet September 14, 2006 da var time bestilt, hos ri-ma (tror jeg den het).. et litt avsidesliggende lakkeringsverksted 4 mil fra her jeg bor. han skulle ha 10000 for jobben, det var da inkludert å sveise litt på framfangeren og lakkere nedre del av den. Usikker på om jeg skal ta fronten eller ikke. Ettersom jeg har lyst på m5 fangere til våren. Kjøper dør og skjerm hos GS bildeler til 3500. Så det blir omtrent 14000kr. Regner med at dette var den rimeligste løsningen jeg kunne fått om jeg ikke hadde fått noen til å gjøre det svart. et par kamerater som har hatt sine biler med han, og resultatene der var helt upåklagelige. Så jeg regner med at det blir bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå