c_ellef Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Jeg tenker på mye rart noen ganger, enten om jeg er ute på sykkelen og trener eller sitter og stanger i kø inn mot Oslo. Dette innlegget virker kanskje noe Rød-Grønt. Men hvis man leser min andre innlegg, så forstår man at jeg ikke er på den siden av politikken.. hehe. Bare noe som slo meg. Tenk deg følgende: Det er en varm sommermorgen og du bestemmer deg for å få litt sol på kroppen. Du bor langs E-18 inn mot Oslo og kun et stakittgjerde skiller deg og morgenrushet. Her om dagen sto køen helt fra Asker til Oslo Sentrum, altså ca 15 km. Jeg brukte ca 1 time på den strekningen. Det er som kjent to felt inn mot Oslo, dette tilsvarer 30 km med kø. Dersom hver bil er 3,5 meter lang så tilsvarer dette omtrent 8500 biler. Antar at denne lange køen opprettholdes mellom kl 09-12. Dersom det tar 1 time inn til Oslo på denne strekningen så vil det si at 8500 biler skiftes ut hver time. På tre timer har 25500 biler passert huset ditt. Anta at hver bil bruker ca 1 liter drivstoff pr mil i køkjøring. 25500 biler som hver kjører 15 kilometer tilsvarer 382500 kilometer tilbakelagt distanse. 1 liter drivstoff pr 10 km tilsvarer 38250 liter drivstoff. Ditt stakittgjerde er 50 meter langt og er parallellt med vegen. Prosentvis utgjør dette 0,33 % av distansen. 0,33% av drivstoffmengden er forbrent ved huset ditt, noe som tilsvarer 127,5 liter. Du velger å sole deg fra kl 09-12. La oss nå si at du har fått i deg kun 1% av gassen fra den forbrente bensinen (mye forsvinner rett tilværs). Dette tilsvarer 1,275 liter med forbrent bensin eller 1275 ml bensin. Hver minutt som du ligger å puster så innånder du omtrent 7ml forbrent bensin!! Lyst til å sole deg lengs veien i rushtiden nå? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.T Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Flinke å rekne, det må eg si Godt jeg bor på landet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ioctl Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Kortversjon: Ikke kjøp hus like ved E18 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klebefix Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Få deg en hobby Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Litt av en utregning ja.. Og sant er det, men noe som alle vet regner jeg med. Men greit å få det såpass med teskje også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Hvis man tar alle forbrenningsmotorene i hele verden samt all annen skitt som forbrennes uten rensing/filter forstår man hvorfor til og med den amerikanske regjeringen nå er bekymret for den globale oppvarmingen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 det er nok noe de bekymrer seg for ja, men hvem er egentlig mektigst av miljæ-forkjemperene og de som faktisk sitter på de fosile brenstoffene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 flink til å regne du Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RenZor Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 hahah GIDD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Flinke å rekne, det må eg si Godt jeg bor på landet det som går opp må komme ned,men ikke nødvendigvis på samme sted. miljøspørsmål er kanskje ikke så viktige ute på bygda (nesten hver gang jeg er på hadeland ser jeg at man kaster plast og diverse søppel i vedovnen og får leksa om at resilkulering er for by-idioter),men før eller siden blir dere også truffet av sur nedbør osv.. jeg er langt fra motstander av bil selv om jeg kjører buss,men ser ikke poenget i å på død å liv sitte i egen bil når man da bruker 1time på 15km.. jada det er dyrt og litt tungvint det vet jeg.ikke lenge siden jeg tok tog og t-bane hjem fra asker. men det er der utfordringen ligger. i ruhset i oslo har hver eneste buss mellom 50 og 100 passasjerer. tenk litt på det antalet personbiler det vil si Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ingard Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Hvis man tar alle forbrenningsmotorene i hele verden samt all annen skitt som forbrennes uten rensing/filter forstår man hvorfor til og med den amerikanske regjeringen nå er bekymret for den globale oppvarmingen... Eller ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvin Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 15km på en time, tror heller jeg hadde tatt bussen da gitt. eller flytta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 15km på en time, tror heller jeg hadde tatt bussen da gitt. eller flytta. Og jeg trodde det var ille når jeg brukte 15 min på en 7 km lang strekning i tromsø! Da var halve brua stengt, så kun en kjørebane kunne brukes! Dette t.o.m i rushen. Nå er det bare vellstand Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Regnestykket ditt holder ikke helt mål..... Greit nok at gjerdet ditt er 50 meter, men munnen din, som puster inn luften, er ikke 50 meter bred... Munnen er ca 10 cm bred, den utgjør da bare 0,00066 % av strekningen og forbruket på disse 10 cm blir 25,245 liter bensin. 1 % av dette utgjør 252 ml bensin fra 09-12 og pr min kun 1,4 ml. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hannepanne Skrevet August 29, 2006 Share Skrevet August 29, 2006 Skummelt å tenke på... Men hvis man bruker SÅÅÅ lang tid på en så kort strekning bør man vurdere andre transport muligheter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå