Gå til innhold

Kan jeg reklamere på verkstedarbeid?

Hannepanne
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen ble kræsjet for nesten et år siden. En bil traff på passasjersiden og det resulterte i at døren måtte byttes.

En stund etter jeg hadde fått bilen tilbake merket jeg at døren var ikke helt tett. Har coupe og har forstått det slik at det er veldig vanskelig å stille vinduet riktig. Det suser i vinduet når man kommer opp i 80 eller mer og det kommer vann inn når man vasker i vaskehall.

Så det jeg lurer litt på er om jeg kan få verkstedet til å stille dette ordentlig inn uten å måtte betale? Som sagt er det nesten et år siden og jeg skal flytte snart så det haster litt.

Noen som har peilig på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel i utgangspunktet reklamere på slikt arbeide innen rimelig tid, men div. deler skal det være to års reklamasjonsrett på. Umiddelbart høres det litt søkt ut å reklamere på et verkstedarbeide et år etter at arbeide er utført og jeg tviler derfor på om du har en god sak. Har du forhørt deg med verksmesteren... kanskje han er en hyggelig kar og kikker litt på bilen ?... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forenklet utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

Når må du klage - klagefrister

Hvis du oppdager at noe er feil ved varen, må du melde fra til selger innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selger være tjent med så rask reaksjon som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, må du overholde de absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer. Vær også oppmerksom på at selger i garanti eller lignende kan ha gitt deg lengre klagefrister enn loven.

Vi anbefaler at du skaffer deg skriftlig dokumentasjon for når du reklamerte og hva det gjaldt, slik at man avskjærer tvil om klagen var fremført i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...