Mr.Plow Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Ja man ser jo at forbruket synker betraktelig med en gang aksellerasjonen går mot null. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 prøv å kjøre hardt på noen svingete veier, hvor det blir mye gass/brems.. da skal du nok få se andre tall.. Man kan ikke bruke mer drivstoff enn når gasspedalen er i bunn hele tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 prøv å kjøre hardt på noen svingete veier, hvor det blir mye gass/brems.. da skal du nok få se andre tall.. Man kan ikke bruke mer drivstoff enn når gasspedalen er i bunn hele tiden... Det er sant at øyeblikksverdien av forbruket ikke kan bli høyere, men her snakker vi om liter per mil. Det er noe helt annet. Husk at om du kjører med bånn gass i førstegir i en mil så vil forbruket bli betraktelig høyere enn bånn gass i 5 gir, selv om hastigheten og dermed luftmotstanden er lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Det er sant at øyeblikksverdien av forbruket ikke kan bli høyere, men her snakker vi om liter per mil. Det er noe helt annet. Husk at om du kjører med bånn gass i førstegir i en mil så vil forbruket bli betraktelig høyere enn bånn gass i 5 gir, selv om hastigheten og dermed luftmotstanden er lavere. Hvis bilen ikke kan akselerere mer (dvs. øke hastigheten) og absolut all effekt i motoren (dvs. det maksimale ant. hestekrefter) brukes på å oprettholde hastigheten spiller det ingen rolle om man kjører i første gir eller i femte gir. Det er imidlertid vanskelig å gjøre denne øvelsen over f.eks 10 Km i første gir, men bilens drivstofforbruk vil være det samme som om man gjør øvelsen i femte gir. Motoren vet ikke hvilket gir du bruker... den vet bare at den går på maksimal effekt og dermed bruker maksimalt med drivstoff... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Ja jeg vet at den går på maksimal effekt, men tiden spiller jo en rolle her. 100% effekt i n sekunder, eller f.eks. 80% effekt i m sekunder. Det er derfor en ikke kan se på øyeblikksforbruket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arax Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Min E 46 316 ligger på ca 0.7 ved landeveiskjøring og 0.95-1.0 i byen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Ja jeg vet at den går på maksimal effekt, men tiden spiller jo en rolle her. 100% effekt i n sekunder, eller f.eks. 80% effekt i m sekunder. Det er derfor en ikke kan se på øyeblikksforbruket. Tiden spiller ingen rolle så lenge motoren går på 100% full effekt hele tiden og distansen man kjører på full effekt er 10 Km eller mer.... altså hvis vi snakker om forbruk pr. mil. Jeg fant ut hva mitt forbruk var over en strekning på 140 Km mellom Hannover og Hamburg. Jeg hadde absolut full gass hele strekningen (godt og vel 200 Km/t)... ca. klokken 04:00 om morgenen på en mer eller mindre tom Autobahn. Jeg forsøkte å holde følge med en Audi A4 1,9 TDI, men det klarte jeg ikke tiltross for at topphastigheten på mitt speedometeret viste hele 210 Km/t (i realiteten mer eller mindre den iht. BMW indikerte topphastigheten på 200 Km/t). En feriepakket og dermed tung E46 318dT har ingen ekstra krefter å varte opp med når det blir alvor på Autobahn... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Min E34 518i 93mod etter service på div filtre veldig pen blandet kjøring var på 0,72. Før service ca 0,9 med noe hardere kjøring. Gått 256t km, Olje magnatec 5w40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 2.5 på bykjøring? Min 88 mod 520 brukte 1.3 sist jeg målte. Det var blandakjøring Vist eg kjøyre litt blanda her i Song så bruker min ca 1.4. Men på bykjøyring sluke den bensin. Men når eg kjøyre i byen bruker eg gasspedalen for å komme meg frem. Men automat er ikkje til å anbefale... Sluke bensin! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Tiden spiller ingen rolle så lenge motoren går på 100% full effekt hele tiden og distansen man kjører på full effekt er 10 Km eller mer.... altså hvis vi snakker om forbruk pr. mil. Det er feil. En motor bruker mer energi, dvs bensin, dersom går på full effekt i 10 minutter i forhold til full effekt i 5 minutter. Hvis avstanden som blir tilbakelagt i begge tilfeller er 10km blir forbruk målt i liter pr mil forskjellig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 1, 2006 Share Skrevet September 1, 2006 Det er feil. En motor bruker mer energi, dvs bensin, dersom går på full effekt i 10 minutter i forhold til full effekt i 5 minutter. Hvis avstanden som blir tilbakelagt i begge tilfeller er 10km blir forbruk målt i liter pr mil forskjellig. Det er selvfølgelig korrekt, men som jeg skrev er ikke et forsøk der man f.eks kjører i første gir på full effekt i 10 Km spesielt realistisk. Jeg forstår hva du mener, men den eneste fornuftige måten å beregne forbruket på i denne sammenhengen er å finne det faktiske forbruket over en bestemt distanse eller å bruke OBC´ens relative beregninger (et gjennomsnitt). Hva forbruksmåleren i instrumentpanelet viser til enhver tid er selvfølgelig ikke interessant. Husk at mitt utgangspunkt er at man kjører på full effekt hele tiden (eller i relativt lang tid av gangen)... og det gjør man i praksis kun på Autobahn eller f.eks en bane som Nardobanen i Italia. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå