Peoplez Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Yes, da må eg beklage å ta opp det her, men det nærmer seg vinter med stormskritt. Og da er spørsmålet. Piggfrie vinter dekk eller pigg dekk? Hva er best? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Hvordan er vinteren der du bor?Regner med den er skiftende iom att du bor i S&F Og hva bruker du bilen til?Til og fra jobb feks? Selv har jeg kjørt piggfritt i 4-5 år nå og har bare gode erfaringer med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
subben Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Kjører du i Oslo, er piggfritt helt ok. Kjører du mye på forhold lignende Nordland/Troms, islagte veier og fjelloverganger, så er piggdekk et must. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 ja det er jo klart at vinterforholdene spiller en stor rolle..her i fredrikstad, østfold holder det lenge med piggfritt, det funka faktisk veldig bra på fjellet i vinter også! men det er jo mange som mener at det KUN er pigg som gjelder sålenge man kjører bakhjulsnapper! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Kjører du på ren is er pigg-dekk det du skal ha. Men selvsagt gjør du ikke det, og da er det piggfritt du vil ha. Piggdekk er BARE bedre på ren is. på alle andre punkter er de dårligere. Piggdekk skulle vært forbudt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 skal vel gå for nye vinterdekk nå selv,men er ikke helt sikker på om det bør bli piggfri siden jeg har lyst på smalere dekk-205. har hørt at det ikke er fordel på piggfri? 205 pigg er billigere enn 225 piggfri som jeg har nå. disse har jeg ikke satt meg fast med,men var litt drøy bremselengde på dem og litt mye planing på slaps(blizzak med 3-4sesonger på nakken). skal uansett ikke ha et merke jeg ikke har hørt om eller ikke har sjangs til å uttale.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Ikke fir på krava når det gjelder vinterdekk! 3-4 sesonger da er det bare og skrote de.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfanatic Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Kan jo prøve og gi noe nyttig ut av de erfaringene jeg har hatt med piggfri her i Nord. Bor tett sør for Bodø, helt ved kysten altså. Vi har et mildt vinterklima, som innebærer mye skiftende vær. Det kan være -10 Celcius ene dagen og +2 den andre. Dette gjør at den kalde bakken slår om til is når det som egentlig skulle vært dalende snø blir til øsende regn treffer bakken. Da snakker vi real speilholke. Med piggfri på slikt føre er man sjanseløs, skal man i tillegg kjøre i tett bytrafikk er det stor sjanse for at man får en unaturlig lang stopplengde ved eventuell nedbremsing. Men vi har jo også kalde dager her oppe i nord, ved for eksempel -10 grader var kjøreegenskapene til de piggfrie dekkene langt bedre enn de med pigg. Kan jo dra opp en konklusjon ut av dette: kjører du mye på et sted med mye skiftende vær (som f.eks. der jeg bor), kjør med piggdekk. Kjører du mye på et sted med et stabilt og kaldt vinterklima, kjør piggfri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfanatic Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Kjører du på ren is er pigg-dekk det du skal ha. Men selvsagt gjør du ikke det, og da er det piggfritt du vil ha. Piggdekk er BARE bedre på ren is. på alle andre punkter er de dårligere. Piggdekk skulle vært forbudt! Det jeg tolker ut i fra det du sier her er at det bare finnes kalde og stabile vinterdager.. Hvorfor skulle piggdekk vært forbudt? Slik at vi kan spare oss for slitasjen på asfalten og heller utsette oss for persons og materielle skader? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lilla Coupe Skrevet September 5, 2006 Share Skrevet September 5, 2006 Har kjørt pigg fritt i Trondheim en vinter med mye variert føre, fra tørr asfalt til våt blank is, Conti Contact3 dekk som fungerte perfekt på is og snø. Er det ofte bart føre dær vil pigg dekkene bli slitt fort og miste pigger. Velg piggfritt mener jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vid@r Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Jeg hadde piggdekk på min forrige bil, en e36. Første sesongen var de knallgode. Andre sesongen var de ikke gode. Tredje sesongen var de mer eller mindre ubrukelige. Det var nesten ikke pigger igjen i dekkene. Sporene på piggdekk er ofte smalere enn på piggfrie. Kjører man mye i vekslende vær innebærer det mye kjøring på tørr asfalt. Det skal ikke mye kjøring på asfalt før piggene blir slitt ned slik at de ikke duger lenger. Jeg ville altså ha valgt piggfritt neste gang. I tillegg til å slippe den ekstra støyen som piggene lager, så slipper du å bidra til å lage mer nikkel-/svevestøv som folk kan få i lungene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Jeg har kjørt uten pigger siden 1989 (de første 10 årene i Norge) og har aldri hatt problemer med det. Her i Danmark kan det av og til være livsfarlige vinterveier som kan minne om forholdene når det er kolonnekjøring på høyfjellet i Norge. For et par-tre år siden hadde vi over 3 meter høye snefonner mange steder etter en snestorm og man brukte forsvarets Leopardstridsvogner til å trekke mange av brøytebilene løs som hadde kjørt seg fast i sneen. Mange var innestengt i deres hus/gårder og måtte graves frem av soldater fra militæret. En dag var jeg faktisk den eneste på jobben... ut av ca. 70 stk.... på grunn av elendige kjøreforhold samt det faktum at mange ikke kjører med vinderdekk her nede. Hemmeligheten med sikker kjøring med piggfrie vinterdekk er å redusere hastigheten tilstrekkelig ved vanskelige kjøreforhold... og ikke minst holde en ekstra god avstand til bilen foran... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 hadde 15år gamle piggdekk (med tilsammen 8,5pigger) på forige bilen og siste vintern revna det ene hjulet så da ble det tre pigg og ett sommerhjul. gikk det også... men noen som har info om 205 piggfri vil ha dårligere grep enn 225? at piggfri bør ha stor grepsflate og ikke mest mulig marktrykk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Når piggfritt slipper. Da SLIPPER det. Og da vil jeg klengt meg til piggene i dekka. De bremser nå hvertfall bittebittebitte litt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenny_ Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Til og fra jobben, til sentrum, thja, nesten alle steder jeg kjører så klarer jeg meg med piggfritt. Men skal jeg opp til svigers eller til min søster må jeg ha piggdekk. Å komme seg opp en bakke der med piggfritt ender jo bare med hjul spinn. Regner med man kan bare hive noe sandsekker baki og prøve igjen. Men når man skal ned. så komme det til å ende med smell rett i murkanten. uansett hvor forsiktig man kjører. Hadde jeg hatt penger hadde jeg kjøpt meg nokian hakkapelitta 2 eller 4 der er jo det bare å kjøre inn piggene med en tank eller 2 så henger de som f. Hatt flere kompiser som bruker det (å de kjører ikke pent) å piggene henger som bare det. Så skjønner de som bor i byer er mot pigg. Men da bør de ta seg en tur på landet (nordover) å smelle bilen sin en gang. så skjønner de at det finnes andre forhold en hva man har i oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå