DCA Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 har kjørt piggfritt i alle år jeg har kjørt...hele 5 år! bodd de 2 siste årene i by(trondheim) og årene før der på oppdal...kjent for sin harde vinter... piggfitt har aldri vært no problem! de som føler de trenger pigg må heller bedre kjøreferdighetene sine... apropo bredde... kjørte ifjor 215.45.17 på lexus is 200 jeg hadde...funket veldig bra! sant det med at jo bredere jo mere dekk som tar i, men husk at jo bredere jo mer vil den flyte på sørpe og løssnø! så en mellomting er fint! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Kan stemme i her att Nokian RSI er gode dekk!Hadde det på 740`en min... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arax Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 jeg vil si at med mine piggfrie vinter dekk sliter jeg ganske mye av og til. For eksempel har jeg problemer med og akselerere i vanlig hastighet på grunn av at rumpa på bilen legger seg ut. Jeg har heldigvis antispinn, som hjelper mot dette, men det er begrenset. Ved ned bremsinger osv føler jeg at de sitter godt, eneste store problemet er når man skal snu/start forskjellige steder, da har bilen veldig lett for og begynne og spinne. Da må man til med jokke metoden, noe som ikke er så kult i lyskryss i sentrum osv.. Jeg ville aldri gått for piggfrie vinter dekk som er større en 205, synes det er for mye selv om det ser bedre ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Arax....kan du begrunne hvorfor du ikke vil ha breiere enn 205? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Yes, da må eg beklage å ta opp det her, men det nærmer seg vinter med stormskritt. Og da er spørsmålet.Piggfrie vinter dekk eller pigg dekk? Hva er best? Viss du stort sett held deg rundt Førde trur eg du skal greie deg fint med piggfritt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Piggfrie vinterdekk fungerer over alt. Har selv kjørt med piggfrie på hytta (1000moh), der det natyurlighvis er mye snø og jeg kommer frem stort sett de fleste stedene. Til og med svogeren min som har en Toyota Avensis (forhjulsstrekk og mindre hjul) kom seg ikke opp bratt-bakken på hytta.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 Ikke for å avspore tråden helt, men jeg må bare si at jeg ikke kan fatte hvorfor mennesker klager over BMW ( og biler med bakhjulstrekk) med en gang vinter-kjøring nevnes. Må da være mye mer behagelig og sikkert med en bil som har antispinn og bakhjulstrekk enn en bil som understyrer og går rett frem i en glatt sving. Jeg syns i alle fall understyring er skikkelig guffent. Selv den 19 år gammle E32-sleden jeg kjører kommer seg opp der jeg vil. Kjører ofte opp på Holkenkollen og har aldri hatt noe stort problem med å komme opp. Selv ikke ved stort snøfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet September 6, 2006 Share Skrevet September 6, 2006 ekke snø som er problemet synes jeg. værst med skrapa og salta vei som har fryst.. eller når de monstersalter 10centi med nysnø så det blir en tynntflytende suppe under dekka. det er da jeg sliter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 7, 2006 Share Skrevet September 7, 2006 Er veldig fornøyd med piggfrie dekk. Kan ikke tenke meg å miste komforten de piggfrie dekkene tilbyr både kjøremessing og støymessig bare for de de tre-fire dagene i året det kunne vært kjekt med pigger. Da kjører jeg heller forsiktigere og holder ekstra god avstand. En behagelig bi-effekt av piggfrie hjul er at man ikke trenger å henge seg så innmari opp i dekk av/dekk på dagene heller. (og ja, -jeg vet de ikke skal kjøres på sommerføre osv) Nå vet ikke jeg hvordan det er der trådstarter bor, men her jeg bor (med omegn) er det et absolutt flertall av "piggfrie dager" kontra dager med piggbehov. Jeg kan heller ikke tenke meg å begynne med pigg igjen.. . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet September 7, 2006 Share Skrevet September 7, 2006 Ikke for å avspore tråden helt, men jeg må bare si at jeg ikke kan fatte hvorfor mennesker klager over BMW ( og biler med bakhjulstrekk) med en gang vinter-kjøring nevnes. Må da være mye mer behagelig og sikkert med en bil som har antispinn og bakhjulstrekk enn en bil som understyrer og går rett frem i en glatt sving. Jeg syns i alle fall understyring er skikkelig guffent. Selv den 19 år gammle E32-sleden jeg kjører kommer seg opp der jeg vil. Kjører ofte opp på Holkenkollen og har aldri hatt noe stort problem med å komme opp. Selv ikke ved stort snøfall. har seg vel bare slik at fremhjulstrekker tar seg frem bedre da... men klager ikke på bakhjuls jeg ihvertfall! antispinn og alt det der tullet skrues AV! hjelper kun gamle kjærringer som ikke kan kjøre...ellers er det bare en hindring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet September 7, 2006 Share Skrevet September 7, 2006 husker en i militæret som la om til kjetting på bussen for å kjøre fra røa til slottet. var kommet 8cm snø gutta fikk rista seg godt,men som vedkommende sa: ere glatt så ere glatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonass Skrevet September 8, 2006 Share Skrevet September 8, 2006 jeg vil si at med mine piggfrie vinter dekk sliter jeg ganske mye av og til. For eksempel har jeg problemer med og akselerere i vanlig hastighet på grunn av at rumpa på bilen legger seg ut. Jeg har heldigvis antispinn, som hjelper mot dette, men det er begrenset. Ved ned bremsinger osv føler jeg at de sitter godt, eneste store problemet er når man skal snu/start forskjellige steder, da har bilen veldig lett for og begynne og spinne. Da må man til med jokke metoden, noe som ikke er så kult i lyskryss i sentrum osv.. Jeg ville aldri gått for piggfrie vinter dekk som er større en 205, synes det er for mye selv om det ser bedre ut. Hvilke dekk har du? Tror du ikke det vil være det samme med piggdekk?? Det er visst det er speil holka da kan det være vanskelig å starte, men det er det også med piggdekk! da er det bare 4trekk som hjelper. Bor i lofoten og her er det mye vekslende føre og har aldri hatt problemer med piggfri dekk uansett biltype. Enkelte bakker som hos foreldrene mine kan jeg ikke kjøre ned men det kan jeg ikke med piggdekk heller for jeg kommer ikke opp uansett når det er speil is! får ikke tilfart der og det spiller ingen rolle om jeg har pigg eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bzzlink Skrevet September 9, 2006 Share Skrevet September 9, 2006 Henger meg på med piggfritt jeg også. Og kan faktisk anbefale Kuhmo (Koreanerne kan dette med vinter ! ) hvis ikke lommeboka er den tjukkeste. Har kjørt på de en vinter nå, og det er de beste jeg har prøvd på slaps / våt / saltet vei som er det man kjører på for det meste i Oslo området. Har kjørt Blizzak i alle år før, og synes de har vært livsfarlige på våt veg. Men ifjor vinter var det mye snø, og disse dekkene hadde en meget forutsibar måte å slippe på, og klarte seg veldig godt på snøføre. På is så er alt glatt med mindre man legger på kjetting. Men alt i alt så er vel diff. sperre viktigere enn dekk valg for å komme seg frem på vinteren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet September 22, 2006 Share Skrevet September 22, 2006 da har jeg 90% bestemt meg for pigg. går for 205/65/15. noen som vet om dette er en kurant størrelse som muligens også selges hos Sharif`s? var der for å kjøpe sommerdekk i orginaldimensjon,men fikk da etter 30min i kø beskjed om at den dimensjonen (225/60/15) ikke fantes lenger.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet September 22, 2006 Share Skrevet September 22, 2006 Det er i hvertfall tydelig at få ting utløser så mye følelser som når folk skal diskutere hva som er best av pigg og piggfritt. Piggfri-entusiastene pleier stort sett å dra frem argumentet "hvor ofte kjører man egentlig på blank is?" Vel, i mitt distrikt (og jeg antar det gjelder for større deler av landet) så kjører jeg stort sett på mer eller mindre blank is hele vinteren. Temperaturen varierer fra typisk +litt om dagen til -litt om kvelden/natten. Jeg er naturligvis også enig i at piggfritt er mer ideelt på nysnø og stabilt vinterføre, men jeg mener dette er et fenomen som sjelden eksisterer på de fleste hovedveier som regelmessig blir trafikkert og brøytet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå