Gå til innhold

E46 og service med diverse


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Min 2003 E46 318d Touring runder snart 100000 Km og det er straks tid for en oljeservice. Det er ikke den store jobben, men jeg har noen tanker om å be om en større utskiftning vedr. støtdempere, gearolje og div. gummideler i understelet også. Dere kjenner til den pussige historien om at jeg av og til har problemer med å få gearspaken på plass i tredjegear... og det skal jeg selvfølgelig snakke litt med BMW om. I tillegg bør jeg nok skifte støtdempere i alle fire hjørner av bilen... de er ikke lenger slik de var da bilen var ny. Bilen føles forøvrig heller ikke helt som ny når jeg kjører litt aktivt på en landevei og/eller i byen. Understelet absorberer f.eks ikke lenger slag og ujevnheter i veien på den samme elegante måten som da den var ny (jeg kjører på 205/55-16 felger/dekk og bilen er ikke senket). Det er kanskje på tide å gå over gummiforinger etc. Begge bærearmene foran er skiftet, men hvilke andre gummideler/foringer bør skiftes for å få frem nybilfølelsen igjen ? Det er kanskje litt for dumt og ikke minst kostbart å be om at BMW skifter alt vesentlig av gummideler i understelet... eller ?

Det skal forøvrig sies at bilen ellers på ingen måte virker brukt... alt virker som det skal, motoren bruker ikke olje, setene er like faste som da bilen var ny... bilen har ingen regulære bulker, ingen parkeringsbulker og lakken har ingen større synlige riper. Alt i alt er bilen uten tvil den av alle min biler gjennom over 20 år som har tålt tidens tann best... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... er det virkelig ingen som har noen tanker om hvilke gummiforinger man bør tenke på å skifte for og få frem nybilfølelsen igjen ? Hvilke gummiforinger blir hurtig møre og hvilke holder lenge... sånn i alminnelighet ? .... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt redd for at jeg muligens kommer drassende med selvfølgeligheter nå.. Men kan du ikke bare få BMW til å "kjenne" på foringene som de f.eks gjør på en EU-kontroll (bryte med brytejern osv) for å se hvilke som eventuelt begynner å bli litt slakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt redd for at jeg muligens kommer drassende med selvfølgeligheter nå.. Men kan du ikke bare få BMW til å "kjenne" på foringene som de f.eks gjør på en EU-kontroll (bryte med brytejern osv) for å se hvilke som eventuelt begynner å bli litt slakke?

Det er naturligvis en god ide, men før jeg gjør det føler jeg at jeg bør vite litt mer om hvilke foringer som typisk blir slitt hurtig og hvilke foringer som pleier å holde litt lenger. Årsaken er at jeg ellers er ganske hjelpeløs i forhold til hva BMW her i Århus evt. forteller meg bør skiftes... også i forhold til utelukkende å tjene penger på meg. Pga. de relativt lave timeprisene er verkstedene her i Danmark temmelig frekke... og man bør med andre ord passe seg litt så man ikke blir lurt... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...