Gå til innhold

Skal jeg tectylere bilen?


gematu
 Share

Anbefalte innlegg

har tidligere jobbet med dette og det er nesten det samme hva du har på bilen din.Det viktigste er at den blir beskyttet med noe. Jevnlig vask er også en stor fordel.Audi og BMW er de bilene som har minst rustproblemer i en undersøkelse av ti år gamle biler men uansett vil jeg anbefale en understells behandling,inklusive sprøyting av dører og hulrom da rust disse stedene ofte forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Har en 520i 98 modell, og tenkte at jeg burde tectylert den før isen og saltet setter inn. Er dere enige med meg der? Hva skal jeg i tilfelle gå for? Har hørt at jeg ikke bør bruke Tuff Kote Dinol... Men at Nopava er bra... Noen som har erfaring i dette?

Hvor har du hørt at du ikke skal bruke Tuff Kote Dinol? Merket er markedsledende med best utvikling og teknologi. Alle seriøse billeverandører bruker dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Jeg ville heller valgt Mercasol. Dette produktet er det eneste som er godkjent for bruk på bl.a. Mercedes i Norge, og i tillegg lukter det ikke så ille som Tectyl.

Etter det jeg veit er det vell beropur som er godkjent for mercedes? Jeg jobba med antirust for ett år siden, da var det kunn beropur som var godkjent iallefall...

Tectyl ellers fungerer veldig bra, bedre enn beropur er min erfaring..

At tråden er gammel har ikke så mye å si, fortsatt greit for folk å kunne lese slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber aktivt med bl.a. informasjon og folkeopplysning - noe det er sterkt behov for ift. rustproblematikken i Norge - derfor havnet jeg inne på en såpass gammel tråd.

Som Eksos påpeker: dette er fortsatt et aktuelt og relevant tema for bileiere.

Mørketallene er store, men helt sikkert er det at nye biler ruster mer enn noen gang, og at rustskader påfører norske bileiere kostnader for flere milliarder hvert år (i 1996 ble det regnet i snitt kr. 4.000,- pr. bil).

Det beste man kan gjøre er å investere i antirustbehandling av bilen når den er helt ny - mens den fortsatt er rustfri. Da vil bilen gjennom Mercasol-verkstedene få 15-års garanti mot rust - en garanti som er trygt forankret i Norsk Antirustforening sitt Garantifond, og som virkelig er verdt noe. Bilforhandleres rustgarantier gjelder mot gjennomrusting, og du skal ha kjørt bra lenge i en rustholk før garantien gjelder (hvis den ikke utløper i mellomtiden).

Eksos sin kunnskap om hvilket produkter som var godkjent pr. 2009 tilbakevises med følgende dokumentasjon:

http://www.antirustspesialisten.com/pdf-dokumenter/GODKJENNELSESBREV-fra-MERCEDES.pdf

Og på spørsmål om jeg er ute etter kunder? Svaret er JA! Har man økonomi til å antirustbehandle bilen sin, da bør man gjøre det tvert uten å blunke, for så viktig er det med tanke på ens egen sikkerhet (bremser, styring og bærende konstruksjon), men også ift. å spare seg selv for massive reparasjonskostnader og/eller verdiavskrivning ved innbytte/salg.

Bileiere er helt klart økonomisk tjent med en slik investering, og dessuten koster det faktisk ikke mer enn noen få kronestykker pr. dag å holde bilen rustfri og trygg!

Prinsippet med antirustbehandling blir litt det samme som å beise huset sitt. Vi beiser ikke husene våre først og fremst fordi vi elsker farger, men for å beskytte treverket mot fukt og råte. Det ville vært svært underlig å bygge seg et flunkende nytt hus til noen millioner, men samtidig unnlate å gi treverket noen form for beskyttende strøk. Til sammenlikning kjøper nordmenn seg gjerne biler til flere hundretusen, men ofrer ikke de få lappene det koster å beskytte bilen mot saltlake og rust.

Det handler om folks uvitenhet kombinert med blind tiltro til kjøretøyenes såkalte rustgarantier - det eneste som kan garanteres er at rusten kommer - og ofte lenge før folk flest er klar over det. Dessuten; den farligste rusten er den som IKKE synes.

Magasinet AUTOFIL hadde forresten en veldig dekkende og oppsummerende artikkel om at NYE BILER RUSTER MER ENN NOEN GANG. Den anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk igjen bilen min fra tectylering på torsdag :-)

Kosta 4999,- fikk jeg beskjed om. Vil gjerne ta godt vare på bilen min, så dette var ikke noe jeg lurte på å gjøre.

Så nå lukter det ny bil inni :mrgreen: Og jeg har fått god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

ALPEJOHN: fornuftig av deg :)

4.999,- fordelt på tre år tilsvarer ca 4,50 kroner pr. dag for å holde bilen rustfri og trafikksikker, og vil på sikt spare deg for reparasjonskostnader og/eller verdireduksjon ved salg/innbytte.

På sikt har du spart penger, og vil oppleve at det er lettere å få solgt bilen når det kan vises til behandlingssertifikat - særlig ved innbytte hos bilforhandlere. Bilselgere er vanligvis ikke så interessert i antirustbehandling ved salg av biler, men når du kommer tilbake etter noen år for å handle ny bil, da er det brått interessant for dem å vite om innbyttebilen har vært antirustbehandlet...

Å investere 3-5 kroner pr. dag på antirustbehandling er en liten pris å betale - til sammenlikning røyker jeg for over 70 kr pr. dag og bruker minimum 30 kr dagen på kaffe/mineralvann etc.

Mange hindres av at det er et stort enkeltutlegg. Jeg synes det er leit, og det får meg til å tenke på ordtaket "det er dyrt å være fattig" - som f.eks. da jeg for noen år siden var arbeidsledig og ikke hadde 200 kr å fylle på busskortet mitt med (man måtte nemlig fylle opp kortet for minimum den summen). I stedenfor halv pris, måtte jeg da betale full pris for billetten. Det siste man trenger når man har dårlig økonomi er jo å betale dyrere - men sånn er det bare, dessverre.

For vår del er vi i ferd med å få til en avtale med DnB NOR / Cresco, slik at en ordning med betalingsutsettelse og avdragsordning ganske snart kommer på plass. Valget falt på dem fordi de kunne tilby våre kunder de beste betingelsene. Jeg håper dette tiltaket forenkler og muliggjør for flere å tenke langsiktig.

Selv om vår bransje profitterer på ukritisk salting av vegene, så burde ikke det norske folket akseptere at denne praksisen. Jeg vil gjerne derfor anbefale at flest mulig gjør seg kjent med og støtter opp om dette nettstedet:

http://www.nei-til-salting.com/

Salt er en miljøfiendtlig billigløsning fra statens side, mens bilistene ufrivillig påføres milliardkostnader som rustskader påfører bilparken vår. Et argument for saltbruk er å hindre glatte veier - men er det kanskje ikke slik at saltslaps også har et frysepunkt? Faktum er vel heller at saltbruken er motivert av reduserte brøytekostnader?

Vi vet også at saltet svekker bilens bærende konstruksjon, slik at en 5 stjerners NCAP-testet bil med årene blir mindre kollisjonssikker. Det betyr m.a.o. større fare for dødsfall og alvorligere personskader.

Jeg har ikke fått fordypet meg nok i dette ennå, men har skumlest en rapport som hevder at salt i tillegg skader asfalten. Hvis dette stemmer, da finnes det egentlig ingen gode grunner for å fortsette med saltingen. Hvis salt i det hele tatt har noen fordeler, så veier det helhetlig ikke opp for samtlige ulemper.

Beklager å ha havnet litt utenfor tema - jeg imøteser gjerne en egen tråd for mine digresjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...klart du skal tectylere bilen din! Er det noen som ikke gjør dette med bilen sin her i Norge!? :)

Forrige eier av min bil har hatt den på Dinitrol behandling og dette har jeg fortsatt med.

Betalte nå før vinteren 3000 kr. for en etterbehandlig (tre år til neste gang) Billig forsikring mot rust mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil her. tectyler!

Her er tydeligvis mye kunnskap om faget, så kan noen oppsummere litt hvilke stoffer som anbefales og hva som er å foretrekke?

Selv hadde jeg en helvetes jobb i noen dager med min E30.

Alt av bakstilling, tank, drivlinje osv ble demontert. Renset og grundig rengjort for grus og sjit.

Jeg la først på en tynnflytende masse (trykkluft og pistol typen, ingen sprayboks) og lot dette stå å tørke litt, deretter la jeg på el lag tykkflytende masse på samme måten. Eneste som irriterer meg er at jeg skulle ønske stoffet ble litt hardere, og ikke så klissete, men dette blir sikkert bedre når bilen kommer på vegen.

Kom med bilder og erfaringer med det dere har brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...