Gå til innhold

Hydrogen/Wasserstoff som et alternativ til fosilt drivstoff


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Hydrogen er både det letteste grunnstoffet (i gassform 14,5 ganger lettere enn luft) og det grunnstofet det finnes mest av i universet (75% av all materie/masse). I tillegg kan hydrogen reagere med alle andre grunnstoffer. Hydrogen blir i dag brukt i produksjon av bl.a ammoniak, metanol, saltsyre, rakettdrivstoff (ref. romfergen), hydrogenbomber (Tritium), men hydrogen blir også brukt i forbrenningsmotorer i tilknytning til brenselceller der energi distribueres med hydrogen som en energibærer.

Hydrogen finnes normalt i to tilstandsformer... som gass og i flytende form... og i forbindelse med brenselceller og forbrenningsmotorer er det hydrogen i flytende form som er interessant. Oppbevaring i konstant flytende form krever imidlertid at hydrogenet utsettes for både et høyt trykk (3-5 bar) og en lav temperatur (ca. 250 minusgrader). Utsettes hydrogenet for en positiv forandring i temperaturen vil tilstandsformen endres og hydrogenet langsomt forvandles til gassform... som igjen har andre fysiske egenskaper.

Vel... hvorfor er hydrogen interessant som en energibærer i f.eks en BMW E65 745h ? Det er det fordi brenselceller med hydrogen inneholder 2-3 ganger mer energi enn fosilt brenstoff og tilgangen til hydrogen i prinsippet er ubegrenset. I tillegg er brenselceller i prinsippet 100% miljøvennlig... avgassene er praktisk talt bare vann. Det er imidlertid flere måter å produsere hydrogen på og ikke alle metodene er like miljøvennlige. Den mest miljøvennlige metoden er såkalt elektrolyse der man ved hjelp av store mengder strøm kjemisk utvinner hydrogen fra vann. Island er et foregangsland i denne sammenhengen og nettopp Island blir nok også det første større samfunn som utvikler en hydrogen basert økonomi. Allerede i dag kjører de offentlige bussene i Reykjavik på hydrogen og de er mer eller mindre 100% miljøvennlige. Island har ubegrenset tilgang på varmt vann oppvarmet fra jordens indre... som driver dampturbiner og som igjen produserer enorme mengder med elektrisk kraft. Elektrisiteten brukes i dag hovedsaklig til aluminiumsproduksjon, men i et større perspektiv kan den naturligvis også brukes til fremstilling av enorme mengder med hydrogen.

I dag er det ikke etablert en effektiv distribusjon av hydrogen i Europa (infrastruktur), men trolig er det mest et spørsmål om tid og økonomiske interesser før vi kan kjøpe hydrogen på enhver bensinstasjon. Og det er i den konteksten vi bør honorere BMW for å være særdeles innovative og ikke minst modige når de nå etablerer en egentlig produksjon av E65 745h. Store økonomiske og ikke minst politiske interesser arbeider for at verden, men kanskje spesielt vesten gjør seg mindre avhengig av olje. Fordelene ved akkurat det er åpenbare både økonomisk, militært, religiøst og ikke minst politisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er i alle fall en god start, og det skal BMW være stolte av. Viktig å se bortifra akselerasjon og slike tall, som ikke er sentralt når man ser på hvor stort dette er.

Det er forresten en annen, og etter min mening mye mer sentral og signifikant måte å produsere damp på, og det er igjennom Atomkraft. Atomkraft er fremtiden, og klarer vi mennesker å håndtere kjernekraftverk på en sikker måte blir det også en lykkelig fremtid. ( Kanskje vi tilog med klarer å få til fusjon i kontrollert tilstand, hvem vet.. )

men skal ikke spore av helt. Veldig fin tråd Fredrik. Helt klart ett interessant tema med mange perspektiver og mange muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ,BMW har jo vært "heit på grøten" med hydrogen drevne biler en god stund. Og med de prisene på drivstoff rundt omkring i dag så er det ingen umulig framtidsvisjon du skisserer der bmwE9 :)

Det at "Hydrogen 7" er lansert er jo en viktig brikke på vei mot en slik fremtid.

car_2.jpg

bmwCleanEnergy_zoom2.jpg

BMW%20Hydrogen%207%20tanken.jpg

BMW%20Hydrogen%207%20front.jpg

BMW%20Hydrogen%207%20rear.jpg

car_photo_208042_5.jpg

Men så spørs det også hvordan det utvikler seg med andre teknikker som E85 og hybridbiler (el og forbr.motor)... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempetiltak av bmw. er vel andre bilfabrikanter som forsker på dette også?

at akselerasjon er dårligere enn ved bensin tror jeg vil komme seg med utviklingen. elbilene er jo hinsides bedre idag enn i begynnelsen.

synd folk er så lite villige til å ha vindmølleparker i dette landet siden det trengs til produksjonen av hydrogen. og når hydrogen kommer for fullt så blir det spennende å se hva vi her på berget skal livnære oss av siden norge er bygd opp på olje og ingenting annet. sikkert noen som biter seg i leppa over motstanden mot vind og bølge produsert strøm da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den eneste "avgassen" er vann,er det vel endel som skal ut :?:

I norge er det kaldt om vinteren,det må jo bli et problem....

På en motorvei det renner x antall liter fra en god del biler på en kald dag,må jo bli skøytebane :roll:

godt poeng, men når disse bilene blir en realitet for mannen i gaten vil den globale oppvarmingen ta hånd om dette. Vannet vil kokes når det treffer bakken, og fordampe på en blunk. Dramatisk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en god start, og det skal BMW være stolte av. Viktig å se bortifra akselerasjon og slike tall, som ikke er sentralt når man ser på hvor stort dette er.

Det er forresten en annen, og etter min mening mye mer sentral og signifikant måte å produsere damp på, og det er igjennom Atomkraft. Atomkraft er fremtiden, og klarer vi mennesker å håndtere kjernekraftverk på en sikker måte blir det også en lykkelig fremtid. ( Kanskje vi tilog med klarer å få til fusjon i kontrollert tilstand, hvem vet.. )

men skal ikke spore av helt. Veldig fin tråd Fredrik. Helt klart ett interessant tema med mange perspektiver og mange muligheter

Atomkraft er absolut interessant i relasjon til produksjon av hydrogen, men problemet er at det i dag ikke produseres nok strøm fra atomkraftverk i Europa for å dekke en evt. ekstra etterspørsel til produksjon av hydrogen i en større skala. Frankrike er i dag det landet i Europa som har den største strømproduksjonen fra atomkraftverk. 78% av strømproduksjonen i Frankrike kommer fra i alt 58 reaktorer. Kun 20% av elektrisiteten i USA er produsert i et atomkraftverk og land som Belgia, Tyskland, Italia, Spania og Sverige har faktisk besluttet å fase ut atomkraft. Finland og Kina er motsatt mest progressive når det gjelder atomkraft... og et nytt atomkraftverk som nå bygges i Finland og står ferdig i 2010 vil bli verdens største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den eneste "avgassen" er vann,er det vel endel som skal ut :?:

I norge er det kaldt om vinteren,det må jo bli et problem....

På en motorvei det renner x antall liter fra en god del biler på en kald dag,må jo bli skøytebane :roll:

Avgassen er vel vann-damp. Ikke så dramatisk at det fosser vann ut av eksosrøret ditt med andre ord :wink:

hydrogentank som rommer åtte kilo. I denne tanken oppbevares det flytende hydrogenet med ett trykk på mellom tre og fem bar, og oppbevares med en temperatur på minus 250 grader. Det setter enorme krav til tankens isolasjon, og i følge BMW er tanken så godt isolert at den holder kokende kaffe varm i 80 dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt poeng, men når disse bilene blir en realitet for mannen i gaten vil den globale oppvarmingen ta hånd om dette. Vannet vil kokes når det treffer bakken, og fordampe på en blunk. Dramatisk! :lol:

Hehehe... avgassene er imidlertid vanndamp... altså vann i gassform. Ergo fryser heller ikke vanndampen uten videre som vann i flytende form... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vanndampen blir avkjølt :?: fra damp til -20 ....

Forblir vanndampen i gassform alt. deler av den krystalliseres (les: omdannes til sne) siden luften ved minus 20 grader inneholder mindre enn 0,5% vanndamp. Hvis du tar et glass med varmt vann ut i ca. minus 30 grader og hiver/sprer vannet oppover og ut i en vifteform... vil deler av vannet falle ned mot jorden som sne. Dette har jeg selv testet og det er ganske artige saker... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...