Gå til innhold

Radiotrøbbel (E36 og ny Pioneer)


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Første post etter noen måneder som "kikker" :).

Nettopp gått til innkjøp av ny bil, men originalspilleren i den var kaputt. Kjøpte derfor en Pioneer DEH-P55BT, men sliter med å få til radioen på den. Originalpluggen på antenneledningen var så herpa at jeg har fjernet den og forsøkt å lodde på ny plugg:

31-520_l.jpg

Denne går så via en overgang til ny type antenneinngang (vist under) inn i spilleren:

31-157_l.jpg

Fikk inn NRK P1 til en viss grad i går, men resten av frekvensene raser den bare gjennom uten å finne noen ting.

Antennekabelen inni dashbordet var surret sammen med en annen kabel som hadde en liten plugg som gikk inn i originalspilleren. Hva er dette for en kabel, og kan dette ha noe med at jeg ikke får signaler? Jeg har en teori om at det er mobilantennekabel, siden det er montert en slik antenne på bakruta...

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nautilus: Kjøpt på Expert.

Michael: Ikke helt sikker på om jeg skjønner hvilken, men kan tenke meg at den kabelen som er surra sammen med antennekabelen er den du snakker om. Er det da bare å avisolere den og lodde den sammen med antenneledningen i en plugg? Siden Pioneer-spilleren ikke har inngang for denne, noe originalen hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den kan ikke kobles sammen med antennekabelen. Det er styrestrøm til antenneforsterkeren som ligger i en av C-stolpene i bilen din. Den må få beskjed om at den skal slå av og på antenneforsterkeren. Koble den på el.antenne eller remote på den nye spillern din.. kan jo alltids bruke en sikring mellom i tilfelle det ikke er det den ledningen er til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du kjøpte med en ISO overgang til BMWen din. Og du ikke klippet den originale pluggen som sitter i bilen.

På kabelsettet til Pioneerspilleren må kople sammen remoteledningen (blå/hvit). Denne er av en eller annen grunn ikke koplet sammen når spillrerene forlater fabrikken. Du må kople denne sammen. Da vil antenneforsterkeren få 12volt og skrus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd litt, men må nok ha no kabelsko av noe slag og sette på den mystiske kabelen, sikkert en BMW-patent den pluggen, passa hvertfall ikke på remote system control. Gravde litt og fant jaggu phonokabler inni der og, noen som vet om de er originale, og hvor de evt. går? Ganske sikker på det ikke har sittet noe stereo utover det originale i denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du kjøpte med en ISO overgang til BMWen din. Og du ikke klippet den originale pluggen som sitter i bilen.

På kabelsettet til Pioneerspilleren må kople sammen remoteledningen (blå/hvit). Denne er av en eller annen grunn ikke koplet sammen når spillrerene forlater fabrikken. Du må kople denne sammen. Da vil antenneforsterkeren få 12volt og skrus på.

OK, det testes i morgen. Men hva i h... er den kabelen som er surra sammen med antennekabelen da? Ser ut som samme type som går ut fra antenneforsterkeren, og har jo også egen inngang på BMW Business-spilleren... :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at phonokablene er originale.. hvis du hadde hatt ekstra forsterker et sted, så mener jeg BMW bruker egne plugger for det.. ikke phonokabler. Har aldri sett BMW-spiller med phonoinngang/utgang.. Men dette vet helt sikkert Mr.Stream mer om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele høres egentlig litt rart ut ang. den ledningen som går sammen med antenneledningen. Hvilken farge er det på den? Og hva slags plugg sitter på den? En liten messingfarget med vinkel? I så fall skal den ikke brukes. Har egentlig aldri fått med meg hva det er for noe. Om det er til mobil tviler jeg egentlig på hvis du da ikke har en originale spiller med innebygget telefonstyring.

Den originale ledningen til antenneforsterkeren skal sitte i den store originale pluggen. Den er hvit om jeg ikke husker helt feil.

Ang. phonopluggene så er det garantert IKKE originalt. BMW har aldri hatt spillere med phonoutganger. Så forrige eier har nok hatt en annen spiller i og satt tilbake den originale da han solgte den. Mange som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en vinklet liten plugg på den ja (står Amp på pluggen, men fattern mente det likegodt kunne være fabrikanten). Skal knipse noen bilder etter jobb i dag. Siden den har egen inngang på originalspilleren er det nok ett eller annet originalt. Klarer ikke å finne ut noe om den noen steder, sett diverse DIY og ingen av de har nevnt den i forhold til originalspillere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...