Gå til innhold

E28 M5

///MikkeBMW
 Share

Anbefalte innlegg

ja jeg så denne m5'n på bmw treffet på rudskogen.. skikkelig fin bil var det..

hadde jeg hatt pengene så hadde jeg kjøpt den.. men siden jeg ikke har såå mye penger så får jeg nå hvertfall legge det jeg har i min egen e28..

så kanskje det kan bli noe moro utav den også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå er vel M1 med sine 450 eksemplarer en smule større klassiker og samler-objekt enn E28 M5, enn så lenge...

M1 står i en særstilling pga. historien bak bilen, men også som et fenomen. Imidlertid er E28 M5 en nesten like spesiell bil... det ble bygget 456 M1 modeller og 588 E28 M5 modeller. Det folk flest ikke er klar over er at E28 M5 er mer eller mindre er like hurtig som M1. Den første M5 utgaven har overtaket med 286 HK mot 277 HK, men M1 klarer 0-100 Km/t på 5,9 sekunder mot 6,1 sekund for E28 M5. M1 har en topphastighet på 262 Km/t mot ditto 251 Km/t for den tøffeste av alle M5 versjonene... 8)

Hvis jeg hadde hatt tid og mot er E28 M5 en bil jeg absolut kunne tenke meg å ha i samlingen... ved siden av en Porsche 911 Carrera RS 2,7 Coupe "Ducktail" og en Mercedes-Benz W109 300SEL 6,3.

Japp... det er Daniel´s danske E28 M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel M1 med sine 450 eksemplarer en smule større klassiker og samler-objekt enn E28 M5, enn så lenge...

M1 står i en særstilling pga. historien bak bilen, men også som et fenomen. Imidlertid er E28 M5 en nesten like spesiell bil... det ble bygget 456 M1 modeller og 588 E28 M5 modeller.

dette stemer ikke helt men :wink: ....det ble kun bygget 588 av den europeiske med venstreratt(ece). retsen av ece modellene gikk til england. "Na" gikk til usa og "sa" til afrika(ble også bygget der) Men at e28 M5 blir et samleobjekt er det ingen tvil over. Den er enkelte steder i verden allerede blitt det.

Mange mener at e28 var den første og siste M5`n....E34 serien hadde noe av det samme "ulv i fåreklær" utrykket, men var på ingen måte så brutal som e28. Etter e34 serien mistet m5 alt hva den egentlig stod for og faktisk så er det mange e-39 eiere som bytter vekk sin "nye" bil tilfordel for en e28 M5. Nettopp pga, den følelsen det er å kjøre denne bilen. En ny bil er uten tvil lettere og "bedre" å kjøre, men den har ikke den følelsen som det er å få kjøre en ekte e28 M5. :D

ECE (LHD): 588 built from 10/84 thru 9/87

ECE (RHD): 187 built from 3/86 thru 11/87

NA (LHD): 1,370 built from 11/86 thru 11/87

SA (RHD): 96 assembled from CKD kits from 6/87 thru 11/88*

*Figures indicate final completion date of vehicles assmebled in Rosslyn, South Africa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo jeg tviler på særlig mange er interrisert i å bruke like mye på en E28 M5 med over 200k på tellern som en E39 M5..

Tja, tar vel ikke mange åra før E28 M5 er mer verdt enn E39 M5.

Ser bare på E30 M3 vs E36 M3. En bekjennt ga 180k for en E30 M3 for 10 år siden. Bilen er/evnt er ikke så langt unna verdt det samme i dag....

Tipper E28 M5 og E30 M3 cab er noe av det beste kjøpene man kan gjøre om man vil ha verdistigning på bilen sin.

Jeg synes absolutt ikke bilen til Daniel er for dyr, så sant den er i ordentlig stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette stemer ikke helt men :wink: ....det ble kun bygget 588 av den europeiske med venstreratt(ece). retsen av ece modellene gikk til england. "Na" gikk til usa og "sa" til afrika(ble også bygget der) Men at e28 M5 blir et samleobjekt er det ingen tvil over. Den er enkelte steder i verden allerede blitt det.

Mange mener at e28 var den første og siste M5`n....E34 serien hadde noe av det samme "ulv i fåreklær" utrykket, men var på ingen måte så brutal som e28. Etter e34 serien mistet m5 alt hva den egentlig stod for og faktisk så er det mange e-39 eiere som bytter vekk sin "nye" bil tilfordel for en e28 M5. Nettopp pga, den følelsen det er å kjøre denne bilen. En ny bil er uten tvil lettere og "bedre" å kjøre, men den har ikke den følelsen som det er å få kjøre en ekte e28 M5. :D

ECE (LHD): 588 built from 10/84 thru 9/87

ECE (RHD): 187 built from 3/86 thru 11/87

NA (LHD): 1,370 built from 11/86 thru 11/87

SA (RHD): 96 assembled from CKD kits from 6/87 thru 11/88*

*Figures indicate final completion date of vehicles assmebled in Rosslyn, South Africa.

Dette er mest et definisjonsspørsmål, men hvis du ikke vil ha høyrestyring, kun 256 HK (+ et stygt eksteriør) eller et byggesett fra BMW i Syd-Afrika (de har laget mye rart og kvaliteten har ikke alltid vært den beste) er det kun 588 stk. som gjelder... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er daniel sin e28 M5. var ute å satt på med han en tur i dag og satt på med han en tur på våler banen. er bare en ting å si om den bilen.

fy f... for en bil. det er en helt strøken bil. den blir sykt godt tatt vare på. synes prisen ikke er gal i det heletatt jeg når man ser hvor utrolig strøken og velholdt den bilen er. og ikke minst hvor bra den går.

hadde ikke jeg kjøpt meg akkurat m3`n (som jeg kjøpte av daniel) og hadde hatt litt mere penger så hadde dette vært en bil jeg hadde tenkt seriøst å kjøpe

så klart alle har vær sin mening. men de som vet virkelig hvor mye en sånn bil med en sånn skjelden farge er verdt, dem synes ikke prisen er gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...