Gå til innhold

Har solgt en bilen, nå vil kjøper heve kjøpet!


bmw320i1999
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For at kjøperen skal kunne heve kjøpet må det først og fremst foreligge en mangel. En mangel kan foreligge selv om en har tatt et "som den er" forbehold.Det er tilfellet hvis du har gitt uriktige opplysninger eller manglende opplysninger se fkjl. § 16, 1 ledd bokstav b eller c. Det blir da et bevisspørsmål hvorvidt du burde kjent til forholdet.

Det kan også foreligge en mangel hvis bilen er i dårligere stand enn kjøper med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Se fkjl. § 17, bokstav a.

Selv om det skulle foreligge en mangel er det veldig strenge vilkår for å kunne heve.

Mvh Magnes samboer.

Forøvrig har han å dra seg inn i stuen å underholde meg, ikke sitte her på et mer eller mindre harry BMW forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det at bilen har vært skadet å anse som en mangel da? så lenge skaden er reparert på skikkelig vis har det vel ingen ting å si. om skaden ligger i bilens bærende konstruksjon er det raskt en annen sak! spesielt om bilen viser seg å være skjev etter en kollisjon og tidligere eier ikke har rapportert skaden til forsikrings selskapet!! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk akkurat hatt med ein liknande sak å gjere...

Ei venninne av meg solgte ein Passat med kraftig slakk i endeleddene foran noko som gjorde at den vibrerte ein del når ein køyrte over 80. Venninna mi trudde at dette var på grunn av noen 18" felger hun hadde på den!

Hun solgt bilen som den stod, og kjøper hadde den på verksted og fikk beskjed om at det var trafikkfarlig. Kjøper meinte selger skulle selge dette, men det var ikkje aktuelt meinte eg når hun spurte meg om råd!

Snakka ein del med Naf og dei sa at dersom det er noko kjøper visste om men ikkje opplyste om, så kan kjøper heve kjøpet eller få dekket verkstedrekninga!

I ditt tilfelle så har kjøper dessverre ingen rett til å heve kjøpet! Du som selger visste ikke om det og kan derfor ikke klandres!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har såvidt jeg vet opplysningsplikt på alle kjente feil/skader ol. Men det er jo ytterst vanskelig for deg å opplyse om ting du ikke vet om. Er hun så opptatt av dette burde hun kanskje tenkt på å undersøke det _før_ bilen ble kjøpt. Men samtidig, skulle hun ha mulighet til å nå frem med heving av kjøp (ville krevd grundig dokumentasjon på årsaken fra andre enn venner & bekjente), så er du i din fulle rett til å gå videre mot de du kjøpte bilen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som har vært skadet og er skikkelig reparert har ingen mangler. Har bilen ingen feil så har den ingen feil. Er ikke engang sikker på om du er pliktig til å opplyse om skaden om den nå er feilfri. Om du blir påkjørt og bilen må fikses, får du erstatning fra forsikringselskapet til å reparere bilen, du får ingen kontanter ekstra som plaster på såret for at bilen din nå har vært skadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil som har vært skadet og er skikkelig reparert har ingen mangler. Har bilen ingen feil så har den ingen feil. Er ikke engang sikker på om du er pliktig til å opplyse om skaden om den nå er feilfri. Om du blir påkjørt og bilen må fikses, får du erstatning fra forsikringselskapet til å reparere bilen, du får ingen kontanter ekstra som plaster på såret for at bilen din nå har vært skadd.

Skal opplyse om at bilen har vært kollisjonsskadet dersom man veit om det... Men dersom kjøper her klarer å heve kjøpet, så skal selvfølgeleg du som selger kunne heve kjøpet mot vedkommende du kjøpte den av!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var i hvertfall og "etterforske" litt. Kontakte forhandleren du kjøpte den av, samt og spore opp og kontakte alle tidligere eiere for å høre hva de har å si. For å finne ut om den i det hele tatt har vært skadet

Har kontaktet tidligere eier, og han stiller seg like sjokket som meg, da han hørte om dette. bilen er importert fra tyskland i 2002...

Antakelser fra "bekjente" kan vel umulig holde som argument til heving av kjøp. Her ville jeg på en eller annen måte dratt inn en fagmann for å finne ut hvorvidt bilen har vært skdet eller ikke. Om deler av bilen har vært omlakkert pga steinsprut,riper etc så er vel det neppe av noe verdiforringelse på en 7-8 år gammel bil. Men jeg vet inderlig godt at venner som attpåtil er "eksperter" kan skremme bort folk med å si slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier bilen er importert, vel, hvis skaden skjedde i Tyskland, står det i vogn kortet hvis det er skadet, og hvor den er skadet.

:D

Litt av problemet mht reperasjoner i Tyskland er at de velger ofte den billigste og enkleste måten og fikse skaden på, nærmeste Esso stasjon type...

Så er ikke alltid skade utbedringen er gjort på den beste måten...

Driver litt med import selv og hadde ved en anledning en E39 som bl.a var tidligre skadd, denne var reparert på BMW Tyskland, og så ut til å være i perfekt stand - men allikevel rustet det til der.. så skadet bil, nei takk!

Mht skyld og salg, kjøper må vel bevise at du ikke visste om skaden, hvis det da er noe skade?

Lykke til hvertfall!

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde å klage på min da den hadde flere lakkskader som var blitt sjult av et lakk-behandlingverksted og først kom frem ved dyprensing av lakken (alnabru karroseri mente også at jeg var blitt svindlet),ac trengte stor service og litt annet mekanisk og elektrisk tull.

jeg mente selger visste om det da det var han personlig som hadde tatt siste to eu kontroller (han driver eget bilverksted),er spesialist på bla ac og er venn av en som driver med lakkshining. fikk beskjed av forbrukerrådet å la være å klage da klager på bruktbilhandel mellom private går i selgers favør i 99,9% av tilfellene. så mitt råd er: la henne klage så mye hun vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun klager til forbruker rådet, og de finner ut at hun har rett til å heve kjøpet... hva skjer om jeg nekter? må hun gå videre rettens vei da?Advokaten min mener hun har en dårlig "case"

Han-hun har nok ingen god sak. men det koster og komme seg igjenom mølla med advokat osv. så lenge du ikke med vilje har solgt bila til ny eier med vesentlige feil og mangler. har du ingenting å frykte.

Ny eier må da ovenfor forliksråd bevise at hun har blitt lurt og at du faktisk viste om alle feil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...