Gå til innhold

Ombygging-forsikring-registrering.


TheMan
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at det selges en del ombygde biler, og har en del spørsmål angående dette.

Om jeg f.eks. setter inn en m5 motor og bygger om min 520:

1. Om jeg får den godkjent, vil den da fremdeles være registrert som 520 eller m5? Sett en ombygd 525, godkjent med m5 motor og den registrert som 525, hva avgjør dette?

2. Vil jeg da betale forsikring som en 520 eller m5?

3. Om jeg bygger om, og ikke godkjenner den eller forsikrer den etter forskriftene. Hva skjer da om jeg blir stoppet i kontroll, eu-kontoll, eller kræsjer? De ser jo og hører at det er en annen motor.

4. Etter det jeg leser er det mange som kjører rundt med ombygde og ikke godkjente biler, er ikke dette en stor risko å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok tryggest å ringe biltilsynet, bare så synd at du kan regne med å få forskjellig svar alt etter hvor du ringer.

Absolutt interesange spørsmål ifm med at prisen på ombygde E34 M5 begynner å bli akseptabel nå, og etter hva jeg har skjønt må en bil være registrert for å kjøre på bane under feks BMWCCN treff. Selv om jeg kunne tenkt meg å bruke den som banebil så hadde det også vært greit å kunne kjøre lovlig på veien, billigst mulig.

Kanskje er det andre på forumet som kan svare deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være en 520i så lenge du har rammenr til en 520i.

Ja du vil også betale forsikkring på en 520i selv med en M5 motor.

Det er rammenr som avgjør hva slaks bil du kjører rundt i.

Bytter du rammenr så er det svindel.

De som kjører rundt uten å godkjenne større motor i bilen sin tar en stor risiko. Kjører du feks en person ihjel så blir du sannsyneligvis gjeldsslave resten av livet og litt til.

Hvis ikke bilen er godkjent med større motor er den heller ikke Typegodkjent for norske veier.

Vet litt selv siden jeg har en E30M3 som er godkjent med S50B30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo si at en 520 med m5 motor er billigere å forsikre enn en original M5, kan det virkelig stemme?

Det stemmer.

Kjenner personer som har E30 316 med M3 3,2L motor i og de betaler forsikkring på en 316. Forsikkringselskapet bryr seg ikke noe om hvor mye hk du har i bilen, den skal bare være godkjent av biltilsynet for de bryr seg om mottoreffekt.

Bakdelen med å ha en gammel 316 med dyr M3 motor i et at hvis bilen blir stjålet så får de bare igjen forsikkring for en 316 så der kan man tape litt penger.

Det er ikke mulig å gjøre feks en 520i om til en M5 på papiret.

Hvis du får godkjent en 520 med M5 motor så står det bare tillegsinfo i vognkortet om at den har større motor kraft osv, men det er forsatt en 520i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo betale noen 100lapper mer å få opp summen på ekstrautstyr.

Jeg hadde tenkt å gå opp fra 10tusen i ekstrautstyr, til 30-50tusen.

Eneste de krevde var 300kr mer i året, og at jeg kom innom for at de skulle ta bilde av ekstrautstyre, anlegg,styling, felger etc

I dette tilfelle en m5 motor.

Så må du brukt forsikringen så slipper du å tape hele m5 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikkrinsselskapet nekter feks å forsikkre en gammel 316 for 250000kr. Samme hvor mye du har kostet på den så er det forsatt en gammel 316 hos forsikkringen. Dvs at blir den stjelt eller lignende så får du penger igjen som at det var en original 316.. Slik er det bare, desverre.

Ja det lønner seg å kjøpe en ombygd M5 å bruke til bane, hvis den er godkjent. Er den ikke godkjent er det ikke verdt annet en det du får for den i deler siden den ikke er typegodkjent for norske veier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to godkjenningsformer for ombygde biler til gatebruk.

1:

Du har en 520 og en M5-motor samt bremser etc. Monterer alt på 520'en å viser den på BT. Bilen blir godkjent som en 520 med M5-motor. Å du kan forsikre som 520.

(Det er også mulig å bygge om bilen din, å så dra til bt å godkjenne med en ny verditakst. Da kan du få en avtale med selskapet som forsikrer bilen at du får en spesiell forsikring so vil gi tilbake penga BT mener bilen din er verdt. Dette forutsetter at du kan dokumentere det og at forsikringa godtar det)

2:

Samme som over, men du registrerer den hos BT som en M5, du må da forsikre en M5 også, da får du også igjen hva en m5 er verdt i forsikringsselskapets register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Om jeg bygger om, og ikke godkjenner den eller forsikrer den etter forskriftene. Hva skjer da om jeg blir stoppet i kontroll, eu-kontoll, eller kræsjer? De ser jo og hører at det er en annen motor.

EU-kontrollantene kan lage trøbbel for deg. Har hørt om tilfeller hvor biler med feil motor har blitt rapportert inn til BT og må på visning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en kompis som mener at bilen må være importert før -95, ellers må en betale hk avgift, Stemmer det? Tror bilen min er importert noe senere.

Dette med når bilen ble importert finner du i vognkortet.

Hvor gammel selve BILEN er, kan du også finne i vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...