Gå til innhold

Oppskrift på GOD vinterlagring av bil?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er det best for en bil å stå lagret?

Tak er en selvfølgelighet, men skal det være helt tett eller luftig? Betonggulv? Tregulv? Grus? Annet?

Svigermor må få lagret Minien sin, og jeg setter kanskje 535en også der i noen måneder i vinter (hun skal 3 måneder ut på reise, så da har vi andrebilen hennes). Det gjelder en liten gammel låve. Den har nytt metalltak og er ellers i tre. Gulvet er grus (på jord) der bilene kan stå. Det er relativt åpent under portene, ved takbjelker og ellers andre steder. Svigermor mener at det er best at det er luftig. Jeg mener motsatt. Når det er luftig vil fuktigheten om kveldene og på regnvåte dager slippe inn. Det beste vil vel være å få tettet helt og få ut fuktigheten?

Har også hatt en del deler liggende der i vinter, og de er rusta som bare pokker. Det må være noe der som ikke er helt bra, så jeg er rett og slett litt skeptisk til å parkere bilen min der inne. Vet ikke om det er grusgulvet (fuktig?) eller åpningene som gjør det, eller begge deler? Gidder ikke sette inn bilene for å finne de igjen med masse rust til våren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

dirtydicky, vanlig garasje er nok som oftest helt fint, men det hjelper lite når man ikke har garasje. Dessuten vil man vanligvis ha garasjen til bruksbilen på vinteren for å slippe isskraping og iskald bil. Dette er snakk om vinterlagring av biler, biler som ikke skal brukes i det hele tatt..

antiloop, men blir det virkelig lav luftfuktighet når det er mye luftgjennomstrømning??

Bilene og det som ellers er inne der avgir jo ikke fuktighet, så om man har det veldig tett burde jo det være det beste. I mitt hode betyr åpninger fuktighet inn på våte dager, og ellers på nettene når det blir fuktig.

Det er noe helt annet om man har en låve med høy eller lignende, da det avgir fuktighet som må ut et sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med antiloop,trur det er det beste valget ditt Gunnar og sørge for god utlufting..Da tørker fuktigheten opp..

I motsetning til hvis du skulle ha det stengt, ev fuktig da vil gjøre mye mer skade på bilen..

Men kanskje kjekt å dekke over med en presenning så det ikke blir for mye dritt og fuglemøkk på bilen i løpet av vinteren.

Dessuten kanskje sette bilen på treklosser,så dekkene slipper å stå rett på grusen gjennom hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er helt sikker vil jeg tro at den relative luftfuktigheten utendørs er avgjørende for hvordan man kan oppbevare ting i et hus som ikke er isolert. Her i Danmark (og i kystnære strøk i Norge vil jeg tro) finnes det f.eks ikke et stabbur... nettopp fordi luftfuktigheten er for høy til tørking av mat. Vi har et havehus som er tørt... dvs. at jorden er tørr under huset, men huset ellers ikke er isolert. Allikevel kan vi f.eks ikke oppbevare verktøy eller maskiner av stål der ute uten at det ruster. Ergo tror jeg at en evt. "korrekt" vinterlagring i ditt område krever enten en isolert garasje eller en vakumpose for biler. Trolig kan mye gjøres med en skikkelig understelsbehandling og fett på lakken a la den typen bilene har når de kommer direkte fra fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega har en STØKEN 68modell Camaro som han tar godt vare på. Den står vinterlagret i en gammel låve, uten noen som helst form for oppvarming. God luftgjennomstrømming er det også. Finnes ikke rust på den bilen værtfall, så ser ut som det funker.

EDIT: Skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte med det første og att god luftgjennomstrømming ville være det beste..men trur det kanskje kommer ann på hvor fuktig luften er..men om vinteren trur jeg ikke det er noe problem..

Nok verre med det på høsten og om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så god luftgjennomstrømning er greit, men hva med jord/grusgulv? Jeg antar det kanskje er det som er synderen til at det ruster såpass der inne. Fjærbein, kalippere og bremseskiver jeg har hatt liggende der er helt ødelagt av rust, på tross av at det har ligget på tregulv (halve gulvet i låven er på en opphøyning med tregulv). Kanskje hele gulvet burde vært dekket til for å hindre for høy luftfuktighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn fra byggteknisk: der kald og varm luft møtes oppstår gjerne kondens noe som i mange tillfeller kan løses med god utlufting.

Så vil tro om noe skulle bli fuktighet er det bra med utlufting slik at det tørker.

Tror derfor god tetting med svart papp rundt vegger samt god utlufting gjør susen. Grus som gulv med bilen jekket opp på klosser skulle vel funke.

Polert/vokset bil, full tank og muse felle er vel et must på en låve vil jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min M3 står i en uisolert garsje som er tørr og fin hele vinteren. Jeg trekker over den slik plast som de bruker på lakkversteder slik at den ikke skal støve ned.

Jeg har en slik smart lader på batteriet slik at det ikke går tomt iløpet av vinteren. Ellers så rører jeg den ikke før den skal ut av garasjen rundt påske tider. Pleier også ha lite bensin på tanken.

Bilen tåler frost så garasjen MÅ ikke være isolert, men den bør stør tørt.

Etter å ha stått i 5 mnd så startet den med en gang i sommer når jeg hentet den ut. Da hadde jeg ikke rørt den på 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...