Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jøss, Alle Biltama oljene klarer de høyeste krav (A3 B3 er som det jeg har fått vite høyeste krav). :)

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
vel, det er ikke oljens kvalitet, selv om det kanskje kan forståes sånn. de bruker kanskje det som et salgsargument, og pådytter det da som almennviten.

Her er fakta:

Det du ser når den kula triller har ingenting (100% ingenting) med kvaliteten å gjøre.

Når i himmelens navn benyttet jeg betegnelsen KVALITET da jeg brukte sammenligningen mellom de 2 kulene. Alt jeg vet er en klinkekule faller raskere i et glass med vann enn et glass med grease. Og om oljeprodusenten på noen måte vil vise en konkurrents "tilsvarende oljetype" (som selvfølgelig aldri står nevnt ved navn) så vises det til fordelen ved å være tyntflytende.

Så du mener de bruker en 0W-40 olje i sitt eget rør og SAE50 olje i konkurrentens rør?

Skrevet

hmm det de vil frem til er hvor viktig det er å bruke en olje som er flyter lett ved kaldstart !!

Når motoren er varm så er saken en annen. her bremser viskositeten oljen opp slik at den har en bestemt hastighet igjennom systemet. for å smøre og opprettholde trykk i systemet. bruker du for tynn olje, så daler oljetrykket til under det bilfabrikanten har satt som minstekrav.

• 1 month later...
Skrevet
Både biltema og Reginol.no olja er henta rett fra Statoil.

Så den skal holde bra kvalitet.

(10w40 syntet)

Dette er meget feil, Reginol har avtale med Hydro Texaco når det gjelder oljelevering på alt bortsett fra sagkjedeolje som kjøpes fra Statoil (håper det ikke var dette du siktet til). Når det gjelder olje fra Biltema så er dette litt hipp som happ, da det blir bestemt av anbudsrunder. De som tilbyr best pris på de gitte spesifikkasjonene blir valgt. Og er det f.eks. Statoil som leverer olje til Biltema, så betyr det ikke at det er den samme oljen som de bruker selv. To forskjellige 10-40 oljer kan ha forskjellige kvaliteter selv om viskositeten er oppgitt til å være den samme. Ved bruk så forandres viskositeten på oljen, og da spesielt ved hard kjøring samt mye småkjøring.

Skrevet

JOda Kuanov har riktig her.

På din bil kan du fint kjøre med 15W40 olje. Det går helt bra. Kanskje du burde kjørt 15W50 for å ha tykkest mulig olje til ventilene dine. går helt fint.

Viskositeten er langt fra så lav at du ikke får start på den kalde dager. 15W40 er jo typisk olje til dieselmotorer eller til biler med tikking :)

KJør på

Skrevet

JOda Kuanov har riktig her.

På din bil kan du fint kjøre med 15W40 olje. Det går helt bra. Kanskje du burde kjørt 15W50 for å ha tykkest mulig olje til ventilene dine. går helt fint.

Viskositeten er langt fra så lav at du ikke får start på den kalde dager. 15W40 er jo typisk olje til dieselmotorer eller til biler med tikking

KJør på

• 5 weeks later...
Skrevet

Blir jo helt skør i hovedet av alle disse meninger og forskellige påstande om det ene og det andet :shock::wink::D

Fra instruksionsboka til min 525IA -90 M20 B25 ville jeg ha valgt en 15W-50

Ekstremt sjeldent at der er under -20 da jeg ikke skal kjøre i den til daglig, men større sandsynlighet for at jeg kjører mere i den om sommeren hvor temp til tider kan gå over +30 (Håper jo altid på god sommer)

Ref : olje2di1.th.jpg

Men jeg er egentligt veldig usikker på om hvilken type jeg burde kjøpe, Syntetisk eller ikke????

Her er resten av olje beskrivelsen :

olje1cl0.th.jpg

Ventiltikking, som jeg helt sikkert ville få ved kall start og lavere W verdi er vel lik å slå i motoren med en hammer ikke sant??

Tikkingen opstår vel fordi der blir et lille mellemrum mellem løfter og ventil, hvilket da medføre et lille slag hver gang position ændres??

Skrevet

Jeg er jo selvsagt en Castrol-bruker, og vil anbefale 2 versjoner Castrol: om det er M20 eller M50/52, så er det GTX5 eller TXT som gjelder. Så kan en selv velge om en vil ha "billig" eller "dyr" olje på motoren.

Selv bruker jeg TXT på egne biler.

Og før alle begynner å snakke om hva kvalitet eller viskositet det står på de 2 flaskene, så skal jeg være den første til å innrømme at jeg ANER ikke hva "ingrediensene" på de to oljene er. For meg så er det "real life" som teller, og ikke alltid teoretisk (selv om fakta på oljeflaskene selvsagt ikkje er tull og vas).

MEN... Jeg har nå åpnet flere M20 og M50 motorer gjennom årene enn de fleste her inne vil jeg tro, og sett veldig mye forskjellig.

Castrol, Valvoline og Mobil-oljene ser best ut synes jeg, og Shell snakker vi selvsagt ikke om. Noen husker kanskje tråden jeg skrev for lenge siden som jeg kallte "Et oljeeventyr...." ??? Just for the record: Har vel faktisk aldri hatt en BMW i garasjen min med Biltema-olje... :wink:

Skrevet

Det står vel ganske greit i inst boken hva som er anbefalt.

Og er det noe man lurer på utover det, så er det derfor vi har BMW verksteder og ringe til.

Skrevet

mitt neste oljeskift skal je prøve coop obs sin fullsyntetiske olje til 149.- for 4ltr ;) og biltema ölfilter.

filtrene kom bra ut i test for en stund siden, så det er nok ingen grunn til bekymring.

Mahle koster jo 150* kontra biltema 50*

*ca

M20B23

Skrevet

Jeg handla 10 liter 5-> 40 olje på Felleskjøpet. Noe super syntetisk noe.

Bilen funker fortsatt, men får se hvordan det går når jeg skal ned til Oslo i helga.

blir mye kaldstarter i Oslo nå i januar februar så tok det istedet for en 15-50 eller lignende.

750 for 10 liter.

Skrevet

Skjiftet olje i dag.

Kjøpte Biltema 5W-50 bare for å teste, da jeg desværre har opdaget hvit guffe i olje dækslet.

Fylte også næsten 2 liter kjøle væske, hvilket jeg også gjorde i går kveld :shock:

Har kjørt ca. 50 km i kveld siden olje skjiftet........og det så ikke helt bra ut da jeg akkurat for 5min. siden kjikket ned til ventilerne, men dette er en anden sag.

For at spørge mere direkte da:

I instruksions boka

http://img63.imageshack.us/my.php?image=olje1cl0.jpg

står der noget tekst om kvaliteten på oljen.

Er denne kvalitets betegnelse for syntetisk eller mineralsk olje?

Noen som veit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...