Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som deg BoSJo sjekket jeg oljen og fant hvit guffe. Kjører på GTX Magnatec 5W/40. Har ikke rukket å få kjørt bilen helt varm (til fra jobb) og lurer på om det kan være noe årsak.

Var idag på mekonomen å kjøpte GTX 5 Lightec 10W/40 men ble litt i tvil om denne kan brukes for sjekket med castrol.com å fant denne ikke som en av de 3 anbefalt for M40 motorer. Men får sjekke med kravene i instruksjons boka om det er innefor kravene. Om noen da ingen vet her inne da?

Var også på Torshov og kjøpte Qmi motor behandling m/PTFE som jeg har sett noen anbefalle i noen tråder her på bimmers.

Så spm: er den hvite guffa et signal på noe galt?

Noen med erfaringer rundt Qmi og hva slags olje ble brukt i sammen med qmi?

• Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men "hvit guffe" i oljen, rundt påfyllingen kan være så enkelt som at det dannes kondens i toppdekselet..

Vet gamle vag 8v motorer har "problemer" med dette

Skrevet

hvit guffe tyder vel på at topp pakningen har kvelda? eller kondens i motoren som vi har på huyndaien. på den er det visstnok vanlig og menden øker med småkjøring.

Skrevet

Kondens er noe jeg også har hatt i tankene men hvordan påvirker dette motoren eventuelt over kort og lang tid ?

(Vært bare på vinteren denne hvite guffe.Hadde jeg kunnet dette med å legge ut bilder her på bimmers skulle jeg ha tatt et.Tviler på det ruster får å si det sånn når en bruker bilen hver dag til å fra arbeide).

Skrevet

tok av lokket på accenten igår og det var masse grå/hvit seig guffe på undersiden. mer nedi motoren også. har vært sånn helt siden den ble nr2 bil hvor den går 10-20min flatt jern på kald motor 5 dager i uka...

stakk ned på huyndai/mercedes verkstedet her nå siden jeg synes det var litt mye. de så på det og beskjeden var at hvis det hadde vært en mb så var topp pakningen kjørt,men på accenten var det bare å skifte olje litt oftere og kjøre på.

men iom at det er vann i olja vil jeg tro smøringen kan forringes...?

Skrevet

Ja vann og olje skilles om det oppnås kontakt sånn overfladisk eller kapsles inn. På jobben bruker vi spesiel shell kjølevæske til cnc maskiner under bearbeiding ved fresing/dreiing. Dette er enn olje som blir blandet i en mixer med vann under en egen prossedyre for dette.Brukes da som kjøler og smøring.Ingen rust der og det legger seg en olje hinne som gjør ting enklere å rengjøre. Tror det sikkert er viktig å få byttet olje veldig ofte på vinters tid når enn har slike problemer som eventuelt kondens i bilmotor.Presser aldri turtallet når bilen er kald.

(P.s kunne startet egen tråd men håper det er greit om denne brukes da det omhandler olje).

Skrevet

Ser umiddelbart ut til at det bare var/er kondens i mit tilfelde.

Har kjørt bilen minimum 50Km ture etter olje skjifte nr 2 fra da jeg opdagede det første gang.

Har kjørt den hver dag.

Der er ikke tegn til guffe i topstykket nu :applause: og det ser ut til at jeg holder på kjølevæsken og (fannt en del lekasjer her og der)

Lurer på om der finns et eller andet overtræk til topdækslet som kan vere med til å minimalisere dette problemet uten at det holder for mye på varmen når bilen ruller???

Skrevet

Ja blir borte her også tur på lengre turer når bilen blir god å varm.

Overtrekk,måtte kansje trekt om undersiden av panseret og deler under motoren med brannbestandig og isolerende matter da. Rockwoll matter blir vel for tykke samt når motoren blir varm hadde den trengt egne spejld eller egne luft kanaler . (Blitt en vanvittig støy demping i så fall eller hva med bjørne skinn å legge over:-) ).

En Defa warm up hadde nok vært tingen om enn hadde bodd slik til med tilgang for ute kontakter.

Skrevet

Tænkte mere på et overtræk til topdækslet og ikke noe annet.

Kunne tenke meg at kondensen kommer fordi det kjøles ned for fort og er for følsomt over for temp. svingninger når bilen står stille.

• 1 year later...
Skrevet

Har selv kjøpt olje fra biltema (5W-40 helsyntetisk) og er knallfornøyd. Hadde tikking ved kaldstart med den gamle oljen (statoil 10W-50 helsyntetisk kjørt 6K km) og nå etter olje og filterskifte så starter motoren uten tikking og oppfører seg helt normalt.

Det er også lurt å sjekke smøretabellene til castrol. Der stod det at det høyeste jeg kunne gå i var 5W-40 helsyntetisk, og det var også det jeg kjøpte.

Husker å lese at i 2004 så har biltemaolje vært statoil lazerline olje og bilbatteriene deres var varta...

Skrevet

Men som sagt, jeg skal ikke sverge til biltema hehe. Bytter den ut ganske snart etter at jeg har fått montert kompressor. Syntes bare at oljen deres har fungert bra nok til vanlig bruk. Trengte bare noe til å fylle opp motoren med noe "ok" og rimelig i mellomtiden...

Er det noen som har anbefalinger når det er snakk om olje til en M50 motor som skal kjøre ca 7PSI (0,5bar) med IC, men uten oljekjøler? Kompressoren blir ikke kjølt av oljen.

Er ganske overbevist til å kjøpe castrol, men aner ikke hvilken type og viskositet jeg burde velge...

Skrevet

Anngående Biltema olje, har jeg hørt at den skal være ganske bra. Så hvis det viser seg at den har like gode smøre og vedlikeholds egenskaper som Castrol oljen, så ser jeg ingen grunn til å betale mye mer for Castrol.

Når det gjelder hvit guffe i oljen, har jeg fått vite at det skyldes kjøleveske. (?) Syns det blir litt rart hvis det bare er vanelig kondens som skal bli hvit. Kondens er jo vann, etter egen erfaring skal ikke det klare å bli til guffe. Kjøleveske er jo kjemikalier så det har kansje større sjangs til å bli guffe.

Dette er kun mine meninger, er ingen mekaniker så hvis jeg har feil, så rett meg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...