Gå til innhold

e38 730d stopper av og til. PROBLEMET LØST!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er nå ikke min lengre men skal gi beskjed hvis jeg hører hva det var. Kan ikke ha en bil jeg ikke kan stole på...har tre unger og pendler en del i jobb så det har nesten vært katastrofe for meg med alle verkstedopphold og stopp. Heldigvis har kona hatt permisjon fra jobb slik at vi har kunnet dele på hennes kjære 320d.

• 3 weeks later...
Skrevet

Verdens ærligste mann som jeg kjøpte bilen av, sa for noen uker siden at nå hadde jeg hatt nok tull. Han opphevet kjøpet,betalte meg tilbake kjøpesum og tok hele verkstedregningen! Må bare rette en stor takk til han og si at han holdt kontakten med meg hele veien og så han skulle ordne opp og det gjorde han til de grader.

Nå har feilen på bilen endelig blitt lokalisert og høytrykkspumpa er nå byttet. Bilen fungerer nå perfekt. Han skal nå selge bilen og den kan jeg varmt anbefale. Skal vel lete lenge for og finne en mer strøken og påkostet 730d. (ingenting kan vel gå galt med den bilen nå siden alt er nytt av styringer :D ).

Link til annonsen: http://www.finn.no/finn/car/object/iadi ... de=9251673

Skrevet

Nå har feilen på bilen endelig blitt lokalisert og høytrykkspumpa er nå byttet. Bilen fungerer nå perfekt.

Dette er ett kjent problem på common-rail motorer som Bavaria burde tatt tidligere..

Feilårsak er som oftest att det er skiftet dieselfilter med for dårlig utlufting etterpå. Dieselpumpa får da for dårlig smøring og får skjæreskader inne i høytrykksdelen. Den klarer med tiden ikke å opparbeide høyt nokk dieseltrykk,det registrerer trykksensoren og motoren får beskjed om å stoppe.

Vill en common-rail motor ikke starte er det egentlig max 10 sekunders kjinning på starter. Da er det noe gæli..

Eneste trøsta får være att våre venner fra Stuttgart sliter enda mere med dette, da de som oftest ikke har matepumpe i tanken.

Skrevet
Verdens ærligste mann som jeg kjøpte bilen av, sa for noen uker siden at nå hadde jeg hatt nok tull. Han opphevet kjøpet,betalte meg tilbake kjøpesum og tok hele verkstedregningen! Må bare rette en stor takk til han og si at han holdt kontakten med meg hele veien og så han skulle ordne opp og det gjorde han til de grader.

Nå har feilen på bilen endelig blitt lokalisert og høytrykkspumpa er nå byttet. Bilen fungerer nå perfekt. Han skal nå selge bilen og den kan jeg varmt anbefale. Skal vel lete lenge for og finne en mer strøken og påkostet 730d. (ingenting kan vel gå galt med den bilen nå siden alt er nytt av styringer :D ).

Link til annonsen: http://www.finn.no/finn/car/object/iadi ... de=9251673

Hallais til forumet :)

Jeg er da selgeren som m-blå i sin tid kjøpe bilen av, blir litt flau av all den gode omtalen :) Men jeg vil gjerne poengtere at m-blå er også en utrolig ærlig person, og vi hadde god dialog hele tiden med tanke på problemene på bilen.

Verkstedene som har hatt bilen har totalt fakturert for mer enn 60.000 kr for dette problemet, som til syvende og sist viste seg å være HP dieselpumpen. (7500 kr + arbeide)

Under er oppsummert det meste av "reparasjonene" som er gjort på bilen for å finne feilen :

* Utallige arbeidstimer på feilsøking/testing osv...

* Byttet commonrail reguleringsventil.

* Byttet trykksensorer commonrailsyst.

* Byttet motorstyringsenhet DDE

* Byttet dieseldyse

* Byttet ledningsnett/harness i motorrom

* Byttet HP dieselpumpe (som endelig løste problemet....)

* + alt annet som verkstedene har "slettet" pga sympati fordi de ikke fant feilen....

Nesten til å få tårer i øyene av.

Har jeg glemt noe får du plusse det på m-blå :)

Så til alle dere som har 530/730 anno 1999/2000/2001 - sliter du med kutting - sjekk HP dieselpumpen. Feil på denne vil ikke registreres noe annet sted enn at du har en eller annen bug på selve commonrail systemet (pumpen er mekanisk).

Så slipper dere å gå i samme fellen.. :)

FastFWD

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...