Gå til innhold

Vinterglatta med brede hjul

bowler300
 Share

Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg også på, da jeg også skal kjøpe nye dekk til vinteren.

Om man skal satse på tynne eller brede piggfriedekk

Har hørt en regel som sier at med pigger skal de være smale, og uten skal de være brede.

Men om dette stemmer eller ikke har jeg ikke snøring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 225 brede piggfrie dekk før og det fungerte veldig bra på "fast" snødekke osv. Men de dagene det snør vannvittig mye og det er mye slaps/snø i veien, så sporer det litt. Men jeg synes fremkommeligheten var kjempebra. Jeg hadde forøvrig Michelin Maxi Ice. Bilen de sto på var en Golf 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 225 brede piggfrie dekk før og det fungerte veldig bra på "fast" snødekke osv. Men de dagene det snør vannvittig mye og det er mye slaps/snø i veien, så sporer det litt. Men jeg synes fremkommeligheten var kjempebra. Jeg hadde forøvrig Michelin Maxi Ice. Bilen de sto på var en Golf 4

Det sporer ikke når det sner kraftig og det er mye slaps/sne på veien... du mister rett og slett veifestet. Bilen flyter ovenpå sneen/slapsen og du har mistet styringen... en slags sneplaning (les: vannplaning) som bare blir forsterket av brede dekk. Hvorfor ikke gå for et kompromis ?... 205/55-16 vinterdekk/felger ser nogenlunde fornuftig ut samtidig som de er smale nok til å tilby rimelig god fremkommelighet/sikkerhet.

Personlig har jeg hatt 195/65-15 vinterdekk/felger på både min tidligere 1997 E36 323i og min nåværende 2003 E46 318d Touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1146,80kr på Dekkoline.com. Vet ikke om det er så billig?

1100kr for piggfrie vinterdekk en sånn dimensjon er billig!

Jeg skulle kjøpe to stk Nokian Hakkapelitta i dimensjon 195/65-15 og de fant jeg ikke til under 1300 kr stykke.

Det var nå litt dyrt.

Har en kompis som jobber på dekk sjappe. Og han sa Nokian Hakkapelitta kostet ca 1000lappet.

Og at det kom Nokian Hakkapelita 5 nå og da ville 4 blir enda billigere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WRC kjører jo med ekstremt smale dekk.

Til smalere dekka er, jo mer tyngde får du planta ned i bakken per centimeter dekk. Ergo, mer traction.

Ser sikkert fett ut med breie dekk om vinteren også, men liker å ha godt grep...

kjører ikke de på pigg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...