Aama_Racing Skrevet Oktober 7, 2006 Share Skrevet Oktober 7, 2006 hæ? lager bmw fly? Det her må jo være drømmen, flyskole og "billige"? bimmere? hvordan er prisene i USA? Hva slags fly-sertifikat skal du ta? Grattis hvertfall! vet ikke hvordan det er nå, men det var hvertfall det BMW startet med, derfor merket ser slik ut i dag, skal forestille en probell:) jcvold: jeg misunner deg noe sykt.. grattulerer med nytt land.. så får du skrive om det er bedre en dette molbolandet her.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 7, 2006 Share Skrevet Oktober 7, 2006 vet ikke hvordan det er nå, men det var hvertfall det BMW startet med, derfor merket ser slik ut i dag, skal forestille en probell:) Det er korrekt at BMW startet med produksjon av flymotorer (fly har de aldri bygget), men rondellen forestiller ikke en propell (som forumets tidligere moderator Erik Einum i sin tid påpekte). Formen og fargene i rondellen er derimot hentet fra Freistaat -Bayern´s våpenskjold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FTE Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Rondellen forstiller en propell i fart (hvit) mot blå himmel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 The BMW logo is a circle (known as a roundel) divided into quadrants of alternating white and light blue colour. The logo is intended to be a stylized representation of an aircraft propeller against a blue sky. The colours of the logo are those of the flag of Bavaria. http://en.wikipedia.org/wiki/BMW Ikke det at wikipedia nødvendigvis er korrekt, men allikevel så står det samme her som FTE sa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/BMWIkke det at wikipedia nødvendigvis er korrekt, men allikevel så står det samme her som FTE sa. Det er feil... les her hva BMW selv sier vedr. rondellens design... side 38. Rondellens primære design er hentet fra Freistaat-Bayerns våpenskjold, men den ble også brukt til markedsføring av bl.a flymotorer. Man kan med andre ord ikke stole 100% på Wikipedia. Det er kanskje på sin plass å nevne at heraldiske tradisjoner beskriver jmf. heraldisk stil selve våpenet som det stiliserte skjoldet i midten av våpenskjoldet. Alt rundt er pynt eller stafasje. Freistaat-Bayern der München er hovedstad... har det samme blå-hvite mønsteret som vi også ser i rondellen. Dette er som det går frem av BMW´s beskrivelse neppe en tilfeldighet... Et eksempel på en førkrigsreklame der rondellen linkes til flymotorer/propeller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Jeg vil tørre å påstå at utformingen av rondellen er hentet fra flyindustrien (propellen) og fargene fra bavaria flagget/skjoldet. Så får resten av dere si hva dere vil... I´m not listening EDIT: Grattis med USA, jcvold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Jeg vil tørre å påstå at utformingen av rondellen er hentet fra flyindustrien (propellen) og fargene fra bavaria flagget/skjoldet. Så får resten av dere si hva dere vil... I´m not listening EDIT: Grattis med USA, jcvold Ja... dette er jo egentlig jcvold´s tråd... som noen av oss andre har kuppet. Beklager det, men rondellens historie er viktig... Balleknalle: ... så med uttrykket "dere andre" mener du vel også BMW... Fargene og utformingen på rondellen er uten tvil fra Bayerns statsvåpen... koblingen til flymotorindustrien og komersiell reklame kom noen år senere. De første årene produserte BMW kun flymotorer til militæret (det fantes ikke engang en egentlig flyvåpengren i militæret) og dermed var det ikke nødvendig å aktivt lage reklame for flymotorene. Når den sivilie luftfarten kom igang på 20-30 tallet (inkl. forbudet mot et flyvåpen - som et resultat av 1. verdenskrig) ble det imidlertid nødvendig å aktivt selge produktet... og dermed skape et image og et komersielt uttrykk med bl.a rondellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Balleknalle: ... så med uttrykket "dere andre" mener du vel også BMW... Er veldig sta skjønner du... The blue-and-white roundel BMW still uses, alludes to the blue and white checkered flag of Bavaria and also indicates the origin of BMW by symbolizing a spinning white propeller on a blue-sky background. Kan det hende at vi begge har rett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 The blue-and-white roundel BMW still uses, alludes to the blue and white checkered flag of Bavaria and also indicates the origin of BMW by symbolizing a spinning white propeller on a blue-sky background. Kan det hende at vi begge har rett I dag kan vi kanskje si at rondellen symboliserer en roterende propel, men det var ikke slik til å begynne med... og utformingen/fargene er som kjent hentet fra Bayern´s statsvåpen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Selve utformingen kan umulig stamme fra statsvåpenet, helt feile proporsjoner. Fargene/mønsteret derimot kan jeg være enig er hentet derifra. Hvis de skulle basert seg kun på statsvåpenet ville vi fått et emblem alla det Porsche har... Det, og at BMW startet som en flymotorprodusent, ser jeg en god grunn til at de ville implementere en propell i emblemet. Det ville jo vært ulogisk om de ikke ville ha med sin opprinnelse i emblemet... Bayern og flymotorer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Selve utformingen kan umulig stamme fra statsvåpenet, helt feile proporsjoner. Fargene/mønsteret derimot kan jeg være enig er hentet derifra. Hvis de skulle basert seg kun på statsvåpenet ville vi fått et emblem alla det Porsche har... Har du i det hele tatt lest BMW´s egen utlegning vedr. historien bak rondellen ? Som jeg skrev i et tidligere innlegg er heraldiske tradisjoner basert på selve våpenet (jmf. heraldisk stil) ...altså det stiliserte skjoldet i midten av våpenskjoldet. Ergo var kun en fortolkning av det blå-hvite rutemønsteret aktuelt... resten er pynt og stafasje. Det handler med andre ord ikke om proporsjoner eller om en 100% kopiering av Freistaat-Bayern´s kjennemerke. Porsche´s emblem i relasjon til byen Stuttgart er med andre ord kun skjoldet med hesten. Porsche´s emblem er forøvrig designet i nyere tid... faktisk på oppfordring fra den amerikanske importøren en gang tidlig på 60-tallet. Han mente at man ikke kunne selge en skikkelig sportsvogn i USA uten et fasjonabelt emblem a la Ferrari, Lamborghini etc. Ergo ble skissen til et emblem tegnet ved et besøk på en bedre restaurant i New York under et av Ferry Porsche´s besøk i USA. Konseptet var ganske enkelt at Porschefabrikken var og er lokalisert i Stuttgart... og nettopp det ønsket man å fremheve... resten av emblemet er pynt og stafasje. Porschefamilien (inkl. Piëch) var og er forøvrig hovedsaklig fra Østerike. Freistaat-Bayern´s lille våpen Byen Stuttgart´s våpen En tidlig Porsche 356 uten emblem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Vet ikke om det er vi som missforstår hverandre gang på gang eller hva det er... The blue-and-white roundel BMW still uses, alludes to the blue and white checkered flag of Bavaria and also indicates the origin of BMW by symbolizing a spinning white propeller on a blue-sky background. Altså rondellen er basert på det bayerske statsvåpenet og BMW´s bakgrunn som flymotorprodusent, propellen. Tvetydig emblem? Vet ikke om det er med meg på den tankegangen? Hvis de kun skulle basert seg på statsvåpenet, hvorfor smekke alt i en runding, skru sjakkmønsteret til siden og sette BMW på toppen? Hvorfor da ikke bare sette det "stiliserte skjoldet" på bilen og "call it a day"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Vet ikke om det er vi som missforstår hverandre gang på gang eller hva det er...The blue-and-white roundel BMW still uses, alludes to the blue and white checkered flag of Bavaria and also indicates the origin of BMW by symbolizing a spinning white propeller on a blue-sky background. Altså rondellen er basert på det bayerske statsvåpenet og BMW´s bakgrunn som flymotorprodusent, propellen. Tvetydig emblem? Vet ikke om det er med meg på den tankegangen? Hvis de kun skulle basert seg på statsvåpenet, hvorfor smekke alt i en runding, skru sjakkmønsteret til siden og sette BMW på toppen? Hvorfor da ikke bare sette det "stiliserte skjoldet" på bilen og "call it a day"? Hmmm... kommunikasjon kan være vanskelig... ... Jeg tror også at vi mer eller mindre er enige. Jeg har ikke svaret på hvorfor rondellen ble som den ble... jeg forholder meg primært til det BMW skriver. I tillegg vet jeg litt om våpenskjold og hvordan man bruker heraldisk stil i f.eks slektsvåpen, byvåpen, statsvåpen etc. BMW har åpenbart ikke en 100% forklaring på fenomenet og dermed får vi vel heller aldri en skikkelig utlegning på hvorfor rondellen ble som den ble. Jeg tror imidlertid ikke at rondellen i utgangspunktet forestilte en stilisert propell... den viste og viser kun BMW´s tilhørighet til delstaten Bayern på samme måte som Porsche´s emblem kun viser tilhørighet til byen Stuttgart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 Jeg kan være enig i storparten av innlegget ditt. Helt til du skriver "Jeg tror...." Da er jeg delvis enig Vi får være enige i at vi er "litt" uenige. Som du sier ingen vet helt 100% omstendighetene rundt emblemet, så får vi leve med hver vår oppfattede versjon. Jeg tviholder på mitt dype og tvetydige emblem Så lar vi jcvold få ha det morsomt i USA, lykke til på flyskolen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Oktober 8, 2006 Share Skrevet Oktober 8, 2006 hehe,jo takk Adminedit (Fredrik): Jeg splittet jcvold´s "da var jeg flytta til USA" tråd iom. at bl.a jeg mer eller mindre kuppet tråden for å dra igang en lang diskusjon vedr. BMW rondellens historie. Sorry til jcvold, men nå burde alt være OK igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå