Gå til innhold

E28 525i bilcross-prosjekt


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Da har skolen bestemt at vi 4 mekanikerklassene skal bygge en stk bilcrossbil hver! :)

Det første halvåret er det 2 klasser som skal bygge bil, og det andre halvåret skal de to andre klassene bygge bil, så skal vi når alle bilene er byggd konkurrere mot hverandre på bilcrossbane (hvis ikke elevene lar være å jobbe og spolerer hele opplegget så noen ikke blir ferdige) men det tror jeg vi skal klare å unngå, for alle er godt engasjerte i prosjektet, og har gått inn for at dette skal vi ha på banen når året er omme. :wink:

Og heldig som jeg var, så var det min og en annen klasse som skulle bygge det første halvåret, så må de andre bygge vedkløyvere mens de venter på vi skal bli ferdige :lol: (men det skal vi også når de bygger bil.. :? )

Så det lærerne sa først: Skaff bil, planlegg/kartlegg, hvilket vi gjorde.

Vi var da den første klassen som skaffet bil, en BMW E28 525i (etter mitt og de andre BMW intresserte i klassen sitt ønske)

Bilen har fra før vært malt for å bygges crossbil av, men aldri kommet noe spesiellt lengre på, samt at den har stått ute i 3 år før vi henta den, så den er ikke akkurat pen, men den blir sikkert det når vi er ferdige :wink:

Så første dag gikk med til å begynne å tegne opp og planlegge hva som skulle gjøres, samt at vi var innom høggern å henta ett batteri og noen bensinslanger i samme farta.

Måtte bytte bensinslanger da disse var store lekkasjer på, og det kom ikke en dråpe bensin frem til motoren enda pumpa surra som bare det.

Fortsatt får den ikke bensin, og det blir ikke noe vacum i slangen når pumpa går, så vi har enda ikke fått starta den på annet enn startgass, men neste time skal vi bytte bensinpumpe (har liggende) så da skal det forhåpentligvis bli full fres :wink:

Skal PRØVE å oppdatere med bilder av og til av hva vi egentlig styrer med.

Tror dette kommer til å bli ett morsomt skoleår om vi bare står på å gjøre disse bilene ferdige :wink:

(btw: Den andre klassen som skal bygge det første halvåret sammen med oss har skaffa seg Ford Sierra rekkefirer på 2,0 liter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mere spennende oppgave enn når jeg gikk på skole. Breivika eller?

Regner med at dere kommer hit inn til Ramfjord for å kjøre? Det MÅ jeg bare få med meg. :lol:

Den 525`n har 150 hk ikke sant? Burde glatt kjøre fra en gammel avdanka ford sierra.

Sleng ut noen bilder så vi får se. Lykke til hvertfall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er breivika jeg går på.

Skal nok til ramfjorden å kjøre ja :wink:

Får sende deg PM når vi skal kjøre.

Er M30 motor i 525`n, så ja: Det er nok 150hk ca.

Og turbo var ikke lov.. :whatever:

Hadde ikke verksted idag, så tok ikke med kamera, for trodde det liksom skulle være låst der så jeg ikke kom inn der idag, men det var det slett ikke :?

Får ta med meg kamera å knipse noen bilder i mårra om det ikke har blitt låst til da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet dere et bra objekt her ja! Lykke til, bilcross er tøfft! Prøv å unngå billige jalla løsninger, det angrer dere på når det ryker midt på løpsdagen. Husk at kjøre-egenskapene har mer og si en stor motor!

Ja, det og sjåføren, så motor kommer sist.

Har en lærer som er MEGET opptatt av at tingene blir gjort skikkelig, så tror nok neppe noe blir å ryke under løpet.

Såfremst ingen er så dårlig å kjøre at de ruller på tak eller kjører av banen å oppå en stor stein eller ett eller annet såklart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo som nytt meddele at bensinpumpen er byttet og at vi nå får bensin frem til motoren og det korrekte bensintrykket, og det strømmer tilbake bensin gjennom returen som det skal, så alt med bensinsystemet er nå greit.

Men fortsatt vil ikke motoren starte..

Den bare hoster og harker litt, men når vi tar ut pluggene, så er de to i midten våte, resten tørre, så da er det mest sannsynlig 4-5 av dysene som har hengt seg i og med at bilen har stått ute i nesten 3 år uten start.

Så nå har vi begynt arbeidet med å ta ut dysene for å få litt bevegelse i de, samt for å smøre de opp og se om vi får de til å virke.

Ellers har vi begynt å tegne veltebur og sånn smått begynt å sveise litt rør og slikt for å trene litt nå før vi sveiser det ekte buret. (noe som skal være gjort skikkelig)

Vi har også begynt å skrape litt asfaltplater og slipe litt for å klargjøre for diverse karosserisveising.

Vi har også fjernet alt av lister og slike ting og planlegger hva vi skal gjøre med fronten for å tilfredsstille reglene samtidig som vi skal ha en noenlunde pen front.

(framfanger må bort ifølge reglemanget)

Skulle jo ta bilder idag, hadde jo med kameraet, men ble så opptatt av å prøve å få liv i motoren, så ble jo til at jeg glemte helt av å knipse.. :roll:

Vi har i allefall kommet igang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta av hele galleriet med dysene iog så sviv på starteren. Da ser dere hvilke dyser som ikke åpner/forstøver slik de skal.

Har tatt av hele greia og alle dysene hver for seg.

Så har vi hatt rustløser oppi alle dysene og utsatt de for trykkluft, og da var det ett par dyser som det støva ut av når vi satte trykk på.. (noe de IKKE skal før de får signal fra hjernen om å gjøre det) åsså har vi kjent på de spissene på dysene for å se hvem det var bevegelse i og hvem som var treg og ikke.

Har nå fått smurt opp og fiksa 4 av dysene, som er helt greie nå, så med andre ord: Etter å ha gått over alle dysene og smurt de opp og renset de, så sitter vi igjen med 2 stk. defekte dyser.

Den ene defekte dysa mangla den spissen frempå seg og nekta å slippe ut noen som helst form for bensin.

Den andre som var defekt klarte vi ikke få til å la være å sprute bensin når den egentlig skulle være lukket.

Så hvis noen vet av 2 dyser, eller omså ett helt sett til E28 M30 motor og ikke skal ha så sykt mye for de, så ville det vært til stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt prosjekt dere har satt igang her =) Jeg kjører selv bilcross, og har kjørt både sierra og bmw.. Etter min erfaring er m30 motoren litt for treg fra bunn av til å henge godt med i løps sammenheng. Jeg har alltid brukt 3-serie med m20b25 motoren, den henger greit med. Men en orginal sierra greier dere nok å ta, men er lett å gjøre sierra motoren litt sprekere, så får satse på at de 2 andre klassene ikke gjør det. Men jeg heier på dere, bmw er tøft.. Jeg kjører alltid bmw i blcross, og det er gøy. Mitt forslag til dere er å få taki en kardang fra en bmw 518i, da får dere lavere utveksling og bilen vil være litt sintere fra bunn av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..

Den andre klassen FJERNER jo bare sine krefter istedenfor å skape flere...

Første dagen gikk eksosanlegget av fra manifolden og bak.. Rake rør de skal ha vettu..

Så står de ellers bare å blåser vekk skitt og støv av bilen.

Så også ei vaskebøtte med svamp i der borte her om dagen..

Men det er vel bare vi som er "sjalu" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt prosjekt dette her..hvilken nmk klubb er dere medlem av og på hvilken bane skal dere kjøre på?

har selv kjørt bilcross, rallycross og rally med mange forskjellige biler siden 2003, da jeg begynte i bilcross junior 15 år gammel.. tror ikke dette vil være noen vinnerbil, de er meget tungkjørte og slappe motorer (bmw motorene har krefter på veien, ikke på bane, hvor rask respons på motoren er viktig. vanskelig å forklare, må prøves for å skjønne det..)

bygde selv en e28 528i i år, og den fikk jeg bare kjørt to løp med før den gikk på bud.. :cry: beste resultat ble en 7 plass av 40 påmeldte. det er vel den mest seige og tungkjørte bilen jeg har kjørt, og jeg har prøvd masse forskjellig! men moro var det jo da :wink: dere tar nok en original sierra lett, men det skal bare en kvass kam, høvla topp og letta svinghjul til på en sierra før den tar dere glatt! grep på drivhjulene, respons i motor og balanse i bilen når du ligger i sladd kan ikke sammenlignes på de to bilene, i favør forden..

når det gjelder feil på disse bilene, er det vel at ventilløfterne knekker (jeg tok to på min første løpet, en vanlig m30 feil) drivakslingene er holdbare til å være bmw fra 525 og oppover, så lenge den ikke er for blaut bak, da blir det voldsomme vinkler på drivleddene og de ryker med èn gang.. mindre motorer enn 525 har den tynne typen drivakslinger, de holder bare ett løp eller to hvis du er heldig.. :P ikke for å være negativ, jeg sier bare sannheten etter tidligere erfaringer og etter å ha snakket med andre kjørere..

Det var en som sa her at dere kunne prøve med 518 diff, for å få bedre akselerasjon. det kan jeg være enig i, 528`en var veelig langbeint, men 525`en skal ha litt kortere utveksling da 8) dessuten tror jeg ikke 518 diffen passer på 525 drivakslingene, da er det nok enklest å bytte hele bakakslingen, men da holder ikke drivakslingene igjen..

Jeg kan være behjelpelig med ting og tang hvis dere lurer på noe, jeg kan jo si oppskriften på mitt bygg i korte trekk her. dette var et "kjapt og gale-bygg" for å få den klar til løp midt i sesongen da jeg var lei av å stå som tilskuer noen løp..

Bil: bmw 528ia fant den forlatt og avskiltet på en brygge i byen, bilen var åpen, vognkortet lå ini, jeg ringte eieren og fikk den for 4000..

Rensking: rensket alt inni utenom ledninger og dashbord. lys ble fjernet utevendig og støtfanger framme tatt av.

Utvendig/innvendig arbeid: tettet lyktehullene med blikkplater og malte bilen. that`s it. sveiste stolfeste og kroker til selene.

Oppsett: det var senkesett på hele bilen, beholdt fjærer og dempere bak, foran satte jeg på ganske nye dempere og originalfjører for å få høyden på den.

drivverk:, bygde om til manuell, brukte alt av deler fra en 633 delebil (mellomaksling passer fra 6 serien, så da vet dere det) kjøpte short-shift girspake fra kimmit sport, og brukte 525 svinghjul da det er lettere enn 528 og 633 svinghjulene. Sveiste 100% sperre på diffen.

Eksos: kjøpte 2stk 50mm muffer på biltema å satte dem på med èn gang under bilen, deretter ett Y-stykke som fikk eksosen sammen til ett rør og gikk rett bak med 2,5 toms rør og en simons potte bak.

Elektrisk: flyttet batteri bak, av/på knapper til visker og spyling og hovedstrømsbryter. biltema bremselys montert på hattehyllen

Bur: tok mål og bestilte hos pedersens racing. 2700 kr tror jeg det kom på med plater og alt. (NB! når dere borrer hull til boltene i buret på hovedbøylen på førersiden, pass på bensin/bremserøyrene under der..)

Annet: ikke fjern instrumentpanelet, da slutter den å lade. Jeg brukte 15/40 olje på motoren, men kanskje 25/40 racingolje fra pennzoil er bedre? brukte vannpumpe fra 633 motor, den ga bedre kjøling og den har en genial patent med å få løsnet vifta! hvorfor beholdt ikke bmw den patenten??

kjørte på gullabo akropolis dekk på bilen noe som fungerte meget bra. men ville hatt et sett med gullabo evo6 i tilfelle regn (www.gullabodackfynd.se)

ellers er det ikke noe mer jeg kommer på nå vertfall.. Lykke til videre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...