Gunnar Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Vi trenger en liten drittbil å "pendle" til jobb med - altså da hovedsaklig madammen. Hun vil ha en ikke for gammel (rundt 10 år?) liten driftssikker sak som drikker minimalt med bensin, til en 20-30 lapper. Vi har tenkt i baner Ford Fiesta, Ford Ka, Fiat Punto, Seat Ibiza, Opel Corsa, VW Polo, m.fl.. Det er mange av disse som ser pene ut, og ser ut for å være mye bil for pengene, men jeg har bortimot null erfaring med slike biler. Hva er driftssikkert? Hva er ikke? Hvor langt går disse småbilene? Den vil nok gå 15k+ i året.. Det skader ikke at bilen ser litt ålright ut, og har litt passiv sikkerhet i behold (airbager). Har også tittet litt på Toyota, men de er dyre. Spesielt Corolla ligger høyt i pris. Yaris er fortsatt såpass nye at de sikkert kan forsvare prisen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Jeg har hatt noen VW Polo (6N), å det er driftsikre biler. Jeg hadde med 1.6 75hk bensin motor, å den gikk på 0,5l/mil på langkjøring, og 0,7l/mil på blandet kjøring. De er ikke så verst å se på heller, å foruten vanlige servicer, så er det ikke noen store problemer med disse bilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Hva med en pent brukt Peugeot 306 ?... De er reltaivt billige, holdbare og ganske morsomme å kjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
compact Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 toyota starlet er jo driftsikre og BILLIGE biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Peugeot 306 er absolutt gode biler, men sats på en etter facelift (april 97) i tilfelle, de ser mye bedre ut. 206 er vel heller ikke så ille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 23&tot=182 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hedfelt Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Fransk driftsikkert? Har vel egentlig kun hørt det motsatte jeg da men... Polo er jo artige biler, så denne karen i Ski her om dagen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kuanov Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Fransk driftsikkert? Har vel egentlig kun hørt det motsatte jeg da men... Har selv hatt 2 Peugeoter...min aller første bil som var en -84. 305SR Break, og en -01. 406Coupe. (nydelig bil forresten) Var veldig fornøyd med de begge, så jeg hvertfall ikke redd for å kjøpe fransk igjen Men kjøregleden kan jo ikke sammenlignes med BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Men kjøregleden kan jo ikke sammenlignes med BMW Det er korrekt... av og til tilbyr Peugeot faktisk mer kjøreglede enn BMW. Etter 4-5 forskjellige Peugeotmodeller våger jeg påstanden at nettopp 306 (spesielt etter faceliften) er en av de beste modellene fra Peugeot i relasjon til driftsikkerhet. Det er få seriøse problemer med modellen og den kjører som på skinner selv med de små motorene. Den beste motoren er uten tvil 2.0 HDI dieselmotoren, men den er også dyr. Det beste kjøpet er derfor 1,6 literen (bensin) som antiloop også har funnet frem til. Det er i dag etter min mening en myte at franske biler generelt er mindre holdbare enn f.eks tyske middelklassemodeller. Den generelle kvaliteten på franske biler er nå så bra at PSA seriøst vurderer å introdusere Peugeot på det nord-amerikanske markedet. Det beste med de franske alternativene er imidlertid at selv de enkleste modellene har en kjøreglede som f.eks VW, Opel, Toyota m.fl. mangler. Det nest beste med de franske alternativene er at de jevnt over har en sympatisk pris... iallefall i forhold til f.eks BMW som generelt er kronisk overpriset... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Opel pleier gjerne å være helt greie biler. De er ikke så spennende og heller ingen fartsmaskiner, men ok biler som dekker behovet for transport. En annen fordel er at siden Opel har relativt gode dele og servicepriser. Opel Corsa 1,4i med AC og takluke. kr 32.000 / 162000km http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 236&page=2 Opel Corsa 1,5 diesel med 4 dører. Kr 30.000 / 217000km Kanskje ikke akkurat lekkert, men det er lettere med tanke på småfolk og passasjerer og greier... Jeg har ikke kjennskap til akkurat denne 1,5 liters motoren, men den bør gå billig iallefall. Har vært veldig fornøyd med vår Astra diesel, og den går nå "bare" 20.000km/året så og si problemfritt. http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 236&page=2 Dette var selvfølgelig bare to eksempler og det er en litt vanskelig prisgruppe å finne biler med lav kilometerstand og fin motor, men de finnes sikkert om man leter lenge nok. Jeg ville nok prioritere kilometerstand før farge osv, men mange velger gjerne motsatt... For min del er poenget med en "nr 2 bil" at den er rimelig å holde på veien både med tanke på service/vedlikehold og forsikring, og da kan/bør Opel være med i vurderingen. Jeg er forøvrig forsiktig med å kjøpe biler med mikro-motorer så jeg synes 1,4 er grensen. Innbiller meg at mindre motor = fortere slitt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Men opel har et stort problem RUST Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Men opel har et stort problem RUST WORD Kjøp deg en liten golf, polo eller en fiesta. Ikkje kjøp deg noe fransk dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Citroen saxo er sportslige/lekne småbiler som er billige i forbruk! 5-trinns manuell og sitter på veien som go-karter (litt dyre biler da men.. ) (har sittet på med en slik en i over 150km/t og den viser ikke anntydning til å slippe i svingene til tross for små tynne dekk.. Hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 dette er vel av di mest driftsikre biler som er laget! og kræsjer du så har du iallefall en sjans til å overleve(i motsetning til gamle småbiler for dær dør du!) http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=7981938&sid=11a-QckUZt984907&pos=11&tot=245 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kuanov Skrevet Oktober 15, 2006 Share Skrevet Oktober 15, 2006 Men kjøregleden kan jo ikke sammenlignes med BMW Det er korrekt... av og til tilbyr Peugeot faktisk mer kjøreglede enn BMW. Hehe, kanskje på komfort ja Jeg har alltid vært rolig med gassen, men etter at jeg kjøpte min første BMW, så har jeg nok blitt litt mere aggresiv traffikant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå