Gå til innhold

bmw 535i rallycrossprosjekt!


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har funnet ut hvordan man legger ut bilder, tenkte jeg at jeg kan starte denne tråden om prosjektet mitt :D

Det var jeg som startet tråden om bmw 633csi bilcrossprosjektet hvis noen husker det, bilen ble byttet ut i en mye bedre 528i som jeg bygget, fikk kjørt 2 løp med og mistet på bud.. derfor går jeg nå igang meg å bygge ny bil, denne gang til rallycross. løpene går på stort sett de samme banene, bare at budregelen er fjernet, men i gjengjeld er nivået på bilene en del høyere, jeg tror jeg kommer ti å ligge langt bak i feltet med denne bilen, men det er bedre enn å miste den på bud! :?

Litt info om bilen og planene med den:

BMW 535ia, 1982 modell. Kjøpt inn for 7000 kr.

Den har automatgir som skal selges og bilen skal konverteres til manuell (har 525 girkasse clutchpedal og 633 svinghjul og clutch liggende klart)

Av "smågodt" så har den kvass kam, lamellsperre og noen har hvisket om at det kan sitte chip i den, det er jeg litt usikker på om stemmer, men bilen gikk vertfall styggort når jeg hentet den med prøveskilter :shock:

av luksusutstyr (som skal selges) så har den cruisecontoll, skinnseter (solgt) og kjørecomputer.

Kan hive inn litt bilder før jeg fortsetter:

seternypk5.th.jpg

framsetene

535dahbordnycp2.th.jpg

535dashbordnynj8.th.jpg

hjulbuenybk1.th.jpg

litt rust her og der som må tas..her fra hjulbuen bak.

535motornybo1.th.jpg

535motor2nyjw0.th.jpg

535nyvi8.th.jpg

slik ser bilen ut..

5353nyea3.th.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fremgangsmåte:

først renske bilen innvendig. dette ble gjort i går da det kom en og kjøpte interiøret for 1000 kr.

Det neste jeg begynner på nå er å legge opp elektrisk. Det er påbudt med vippebrytere AV/PÅ på visker og spyler, samt hovedstrømsbryter og også en hovedstrømsbryter utvendig som banemannskap kan slå av i tilfelle det skulle oppstå noe. og så skal jeg montere biltema bremselys på hattehyllen og legge opp til startknapp, da den originale tenningslåsen er ødelagt. Montere batteri baki og ta bort originaltanken og montere båttank baki.

Stoler ikke helt på temperaturmåleren , så jeg skal bytte føler og lage meg en plate som skal inneholde vann tempmåler, oljtrykksmåler og ojletempmåler. Tror ikke oljen blir så varm da det er oljekjøler på denne,men det er da greit å følge litt med mens man kjører..

Så skal jeg bestille bur fra pedersens racing og så må jeg kjøpe 6 punkts stol og seler (sparco) fra gundersen motorsport, så tenker jeg det kommer seg :P

ting som dekk, demper og fjær oppsett, utvendig farge har jeg ikke tenkt ut enda, men det kommer.

Da er det ikke så mye som gjenstår, bare å bygge om til manuell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for støtte bmwrasaren :P vi vet å bruke skjeldne bmw`er i billøp. tror jeg skal våge å si at du brukte en e21 323i i bilcross, det er vel en mer spesiell bil enn en 535 vil jeg tro..hehe.

Jeg kjører Rallycross Nasjonal. Denne klassen er delt inn i over og under 2,4 liters volum. Det betyr at jeg må delta i den store klassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for støtte bmwrasaren :P vi vet å bruke skjeldne bmw`er i billøp. tror jeg skal våge å si at du brukte en e21 323i i bilcross, det er vel en mer spesiell bil enn en 535 vil jeg tro..hehe.

Jeg kjører Rallycross Nasjonal. Denne klassen er delt inn i over og under 2,4 liters volum. Det betyr at jeg må delta i den store klassen..

Ja, vet den er inndelt i 2 klasser. Søskenbarnet mitt kjørte den store klassa i fjor med sin 2,8l evo motor. I år kjører han klasse 3 i super nasjonal med 2,9l evo m/innsprut. Jaggu går det bra..

Men stå på med prosjektet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for støtte bmwrasaren :P vi vet å bruke skjeldne bmw`er i billøp. tror jeg skal våge å si at du brukte en e21 323i i bilcross, det er vel en mer spesiell bil enn en 535 vil jeg tro..hehe.

Jeg kjører Rallycross Nasjonal. Denne klassen er delt inn i over og under 2,4 liters volum. Det betyr at jeg må delta i den store klassen..

Ja, vet den er inndelt i 2 klasser. Søskenbarnet mitt kjørte den store klassa i fjor med sin 2,8l evo motor. I år kjører han klasse 3 i super nasjonal med 2,9l evo m/innsprut. Jaggu går det bra..

Men stå på med prosjektet. :D

Ja og det er slike jeg skal kjøre mot med denne bilen..haha! Har ikke sjangs men det er for å ikke miste bilen og kjøpe en slik grom volvo er for dyrt for meg nå så da er dette eneste løsningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for støtte bmwrasaren :P vi vet å bruke skjeldne bmw`er i billøp. tror jeg skal våge å si at du brukte en e21 323i i bilcross, det er vel en mer spesiell bil enn en 535 vil jeg tro..hehe.

Jeg kjører Rallycross Nasjonal. Denne klassen er delt inn i over og under 2,4 liters volum. Det betyr at jeg må delta i den store klassen..

Ja, vet den er inndelt i 2 klasser. Søskenbarnet mitt kjørte den store klassa i fjor med sin 2,8l evo motor. I år kjører han klasse 3 i super nasjonal med 2,9l evo m/innsprut. Jaggu går det bra..

Men stå på med prosjektet. :D

hva heter søskenbarnet ditt da :?: kjenner til de fleste som kjører i landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den e21 323 som bmwrasaren kjørte endte jeg opp med tildligere i sommer =P har solgt den nå da, trur jeg skal holde meg til e30 gitt. Har en 535 e34 som skal gjøres til bilcross bil i vinter.

Tøft prosjekt du har her å, blir kanskje ikke vinner bilen. Men greit å beholde bilen og det er absolutt en morsom bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg begynt på girkassen, den manuelle og klargjort denne. har byttet alle leddene i giroverføringen, vasket den, lakkert den sølv og rød. Det gjenstår å bytte girolje, bare jeg får løsnet pluggene. De sitter jo ganske godt! :roll:

Tror ikke jeg bytter utløserlageret, selv om jeg kanskje burde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...