Gå til innhold

Hvor fort 0-100 Km/t ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har da lest i et eller annet bilblad at hestekrefter og effekt er noe som til liten grad blir påvirket av bilens levealder. snakker da om sjølve motoren, altså ikke luftfilter, coiler tennplugger etc etc :roll::?

Hvis du med levealder mener ant. kilometer er det du har lest i bilbladet direkte feil... finn deg et annet og mer seriøst bilblad... som f.eks AMS eller CAR Magazine... :wink:

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

har da lest i et eller annet bilblad at hestekrefter og effekt er noe som til liten grad blir påvirket av bilens levealder. snakker da om sjølve motoren, altså ikke luftfilter, coiler tennplugger etc etc :roll::?

Hvis du med levealder mener ant. kilometer er det du har lest i bilbladet direkte feil... finn deg et annet og mer seriøst bilblad... som f.eks AMS eller CAR Magazine... :wink:

men hvordan mener du denne slitasje-syklusen påvirker en bil? du mener altså at en bil som har gått 200.000km har mistet 30-40 hk.det er ikke min erfaring ihvertfall :wink: hva med en bil som har gått 100.000km, eller 150.000 km. har de mistet 10-30 hk? eller en bil som har gått 300.000km? har den mistet 50 -60 hk?vet at jeg er litt kverulerende nå,men service, vedlikehold og kjørestil er vel det mest avgjørende for en motors levetid :roll::D men alt har jo en levetid.. også biler :lol:

Skrevet
men hvordan mener du denne slitasje-syklusen påvirker en bil? du mener altså at en bil som har gått 200.000km har mistet 30-40 hk.det er ikke min erfaring ihvertfall :wink: hva med en bil som har gått 100.000km, eller 150.000 km. har de mistet 10-30 hk? eller en bil som har gått 300.000km? har den mistet 50 -60 hk?vet at jeg er litt kverulerende nå,men service, vedlikehold og kjørestil er vel det mest avgjørende for en motors levetid :roll::D men alt har jo en levetid.. også biler :lol:

Som Håkon også er inne på... kikk litt på disse Top Gear episodene, lær og få deg en god latter... :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=JKsOit11NOk

http://www.youtube.com/watch?v=ek9965Ju0XQ

http://www.youtube.com/watch?v=9fnkOZ8vyLQ

http://www.youtube.com/watch?v=C3XILCcmyNw

Skrevet

Det er mange biler som er gått over 200.000 km som fremdeles er like spreke som da de var nye, det kommer kun an på hvilken behandling de har fått opp gjennom årene. Min tidligere 745iA klarte f.eks 0-100 innenfor det som stod i instr.boken, den var gått 265.000 km. Leste også i et svensk bilblad der de testet en gammel E23 728,med høy km, den klarte også 0-100 på det fabrikken hadde lovet.

Skrevet
Det er mange biler som er gått over 200.000 km som fremdeles er like spreke som da de var nye, det kommer kun an på hvilken behandling de har fått opp gjennom årene. Min tidligere 745iA klarte f.eks 0-100 innenfor det som stod i instr.boken, den var gått 265.000 km. Leste også i et svensk bilblad der de testet en gammel E23 728,med høy km, den klarte også 0-100 på det fabrikken hadde lovet.

Klart... det finnes motorer som ikke er nevnverdig slitt etter 200000 Km, men generelt er nok dette unntaket som bekrefter regelen. Slitasjen er dessverre ikke lineær, men øker mer og mer ettersom div. toleransegrenser for sylinderforinger, ventilseter, kamaksel etc. blir overskredet. Det vil med andre ord si at slitasjen under normale betingelser er vesentlig større fra 200000 Km til 300000 Km enn den er fra 100000 Km til 200000 Km. Hvor stort effekttapet er og hvor hurtig det er merkbart varierer med motortypen (kompresjon, ant. sylindre, effektuttak), oljekvaliteter, drivstofkvaliteter og ikke minst kjørestil. Men det er ikke et spørsmål om motoren mister effekt over tid (kilometer)... for det gjør den... :wink:

Skrevet

200.000 km er ikke mye på en bil i dag, det er nok mindretallet som yter mindre, man må nok passere minst 30000km før slitasjen er merkbar. Gamle biler kan gå dårlig, men det er ofte bagateller som gjør det. Husk at det finnes knapt en BMW i Tyskland som er kjørt noe særlig under 200.000 km når de er 10 år gamle, men som oftest gode som nye maskinelt.

Skrevet

det er det jeg også tenkte, greit at bilen har gått 230000km, men motoren går helt fint, ikke noe tikkeng eller noe og girkassa girer like fint som 2000 mod som faren min har. så trur det er en liten sak som gjør dette, noen som har konkrete forslag uten om dem som er nevnt fra før i tråden,

takker får alle svar så langt

Skrevet

Det beste er å kjøre en diagnose på den selv om det koster litt, da kan de se forbrenningen i den enkelte sylinder. Det gjør det så mye lettere for deg, da kan du se motorens tilstand og du kan fikse det som sannsynligvis er en bagatell. Det er verdt litt penger å slippe å kjøre en 525 som går som en 520.

Skrevet

Og i Top gear kan man høre så mye uintelligent piss at det halve kunne være nok. Ikke er de særlig morsomme heller, tv flommer over av dårlige komiserier, og Top Gear er en av dem.

Skrevet
Og i Top gear kan man høre så mye uintelligent piss at det halve kunne være nok. Ikke er de særlig morsomme heller, tv flommer over av dårlige komiserier, og Top Gear er en av dem.

Så dårlig humor du har da... :lol: ... (bare kødder)... "JC" er er absolut ikke alles kopp te, men jeg liker ham faktisk godt. Saken er imidlertid at Tiff Neddell sier det samme om motorslitasje i dette innslaget fra Fifth Gear. En bensinmotor som har kjørt 300000 Km er en godt brukt motor enten den er ny eller gammel, men den behøver ikke nødvendigvis være klar for dynga av den grunn.

Skrevet

Syns 11.9sekunder virket mystisk tregt.. Kompis hadde tidligere en 93 525iA og den gikk MYE bedre enn min 93 320i coupe. Stillestående og i fart..

320'n hadde vel 0-100 på en rundt rundt 9.5..

Skrevet

Det er også en del biler, særlig tidligere som aldri gikk så bra som fabrikken lovet. Et eksempel er første utgave av Golf GTI der VW bløffet aksen et helt sekund, og det er mye. Tester man en slik Golf i dag vil den jo allerede i utgangspunktet gå 1 sekund for sakte. Jeg sier derimot ikke at en motor ikke blir sliten, bare at mange motorer kan ha topp komp selv etter 300.000km. At ënkelte bruker litt olje etter så mange km behøver ikke bety at motorer har dårligere effekt. Hvor mange kjører rundt med en bil de tror er veldig sliten mens det egentlig bare er en fløer om er defekt? Eller på eldre biler en sliten eller feiljustert forgasser.

Skrevet

da har bilen vert en tur på tronrud uten hell, tok diagnose og fant fire feilmeldinger på girkassen, slettet disse til ingen nytte, så nå er gode råd verdt gull i mine øyne, har renset luftfilteret også men det heller hjalp ikke.

bilen får i allefall nok bensin, målte den til 1,5L på mila nå med blandet kjøring, er dette over snittet eller, veit at disse skal bruke litt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...