Gå til innhold

Byjeep veltet


Viko
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe.. jeg fant jeg fant.. om enn med litt fucka tegnsett, en arkivert kopi.

http://web.archive.org/web/200503170328 ... cle_id=853

200 000-TEST: TRAKTOR FRA SUZUKI

Suzuki Jimny er en av f� biler med firehjulsdrift og offroadegenskaper som passer inn i Vi Menns test av biler til 200 000 kroner. Priskravet er det eneste bilen innfrir.

BILENE I TESTEN: Ford Focus femd�rs kombikup�,

Skoda Octavia stasjonsvogn, Citro�n Berlingo,

Seat Ibiza, Suzuki Jimny, BMW 325 Coup�

1993-modell og Volvo 850 stasjonsvogn

1994-modell.

Suzuki Jimny JLX Lux med 80 hestekrefter fra en motor p� 1,3 liter er siste bil i v�r test av nye og brukte biler til 200 000 kroner. Tidligere har vi testet Ford Focus, Seat Ibiza, BMW 325 Coup� 1993-modell, Skoda Octavia stasjonsvogn, Volvo 850 1994-modell og Citro�n Berlingo.

Det er sjelden vi kommer bort i regelrette drittbiler n� for tiden. Jimny er unntaket som bekrefter regelen.

Bilen hopper bortetter veien som en liten sprettball, fj�ringskomfort og veif�lelse er begge like frav�rende. Interi�ret burde omverden egentlig sk�nes for, det f�r et gutterom fra 80-tallet til � virke smakfullt. Billig hardplast, ja vel, men innfellinger av bl�spraglete biter? Skrekk og gru!

Uten styring

Styringen gj�r knapt nok det vi forbinder med ordet. Retningsstabilitet? Ikke i n�rheten. Styref�lelse? Fremmedord for Jimny. Faktisk begynte jeg � lure alvorlig f�rste gang jeg svingte opp til kontoret, en skarp h�rn�l som krever fullt rattutslag. Midt i svingen, like f�r maks styreutslag, forsvant all f�lelse med underlaget som om det skulle v�rt is under forhjulene!

Og st�yniv�et er rett og slett infernalsk, man legger ikke ut p� langtur i en Jimny frivillig. Som Seemann Berg uttrykte det: - Skal dette v�re en livsstilsbil, s� m� det v�re for sadomasochister!

Arbeidsredskap – for noen

Dersom vi anstrenger oss, finner vi enkelte formildende omstendigheter: Forsetet funker greit til � sitte i. Betjening av gir og pedaler er smidig, i alle fall i forhold til prim�rtraktoren p� bruket. Mekanikken med aner fra 80-tallets SJ 413 er solid, og Jimny b�r ha et visst potensial som arbeidsredskap for et og annet energiverk som skal langt inn p� fjellet for � sjekke sine anlegg.

Men dette er biltest, ikke en yrkesbiltest. Da levnes kj�ret�y som Jimny liten �re.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bevis for at Suzuki er et utdatert jallamerke. Det har de bevist gang på gang med biler som Baleno og LIANA. En annen ting er at du ser at det er spart inn MYE på billige løsninger som ramme, bladfjærer, trommelbremser(også på nye Gran Vitara og SX4) og ufattelig stygge motorrom.

Har også sett meg dritt lei de derre "norsk familiehygge"-reklamene. Ser med glede på at de fleste Suzuki-modeller blir dyrere neste år. Beviser at Suzuki på ingen måte henger med på notene. (gjelder også Subaru)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bevis for at Suzuki er et utdatert jallamerke. Det har de bevist gang på gang med biler som Baleno og LIANA. En annen ting er at du ser at det er spart inn MYE på billige løsninger som ramme, bladfjærer, trommelbremser(også på nye Gran Vitara og SX4) og ufattelig stygge motorrom.

Når man snakker 4x4 så må jeg si at jeg personlig ser på en god gammal kraftig H-ramme som en positiv ting.

Jeg kjører daglig på skrå over en kant opp på veien borti her, og kjenner at det på en måte gir litt etter i biler med selvbærende karosseri. Det samme gjelder om man jekker opp bilene ganske mye i et hjørne - noen dører kan bli trangere, og man kan se at glipene rundt forbi i karosseriet kan endres. Også begge E34ene mine, som er kjent for å være en av de mest solide og sammenskrudde konstruksjonene BMW har laget. Mens med madammens nylig solgte Sportage med skikkelig H-ramme var det aldri antydning til vridning noe som helst sted, samme hvor pokker man kjørte. Midt i dypeste granskogen eller i fjell eller hvor det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det som er poenget.. med en solid H-ramme slipper man slike problemer. Desverre betyr også en kraftig H-ramme mye vekt og en litt mindre fleksibel konstruksjon på andre områder. Selvbærende karosseri er jo den moderne måten å gjøre det på, men jeg prøvde bare å presisere at det ikke nødvendigvis er best på alle områder. Jeg er ganske sikker på at mye av interiørknirkingen i nyere biler hadde vært kraftig redusert med en skikkelig solid ramme. Lav vridningsstivhet i selvbærende karosserier fører til knirking... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leigte en jimny på kreta for noen uker siden, og etter de første 5 metrene tenkte eg: herregud, for en drittbil!!

Som det stod, ingen veifølese, stabilitet osv. Trodde først at alt som hette foringer var utslitt, til eg såg at den bare var gått 45k.

Første 180 graders svingen, der eg prøvde å gje litt på, så smalt eg nesten rett i fjellveggen!

Eneste positive med bilen var soft-top, og høy og lavgearserie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...