Gå til innhold

en heelt sinnsyk ide ::) Oljetrykk før oppstart av motor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har M3 GT tørrsump? Den var ny for meg!

Jeg tror også problemet ligger i temperatur. Lav temperatur gir lavt oljetrykk. Men hva med å få varmet opp oljen i bunnpanna? Ett varmeelement mot denne eller inni.

Og det er ikke snakk om sekunder før oljetrykket er høyt nok eller før det er skikkelig sirkulasjon av oljen, men ved skikkelig lave temperaturer, kanskje rundt 15-20 minutter. Alt annet enn 0W-XX eller 5W-XX olje er bannyst om vinteren.

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Har M3 GT tørrsump? Den var ny for meg!

Nei det har den ikkje..

Så er tiden inne for meg til å innrømme en feil... E36 M3 GT har ikke en tørrsump (jeg må i farten ha blandet den sammen med GTR modellen), men den har på en måte en tørrsump light... en todelt oljepanne og dermed også to oljepumper (dual-pickup oilpan og duocentric oil pumps).

Skrevet
jeg har kjøpt en del liter med 10w 40 olje...

er d ikke brukbart på vintern det da? til m50 motor f eks?

Joda, den er fullt brukende. barre pass godt på og la motoren bli sikkeler varm får du drar på.

På M5, ved kald start, og til temp på oljen når 75-80grader tar det ca 10min (merk CA) ved kjøring i 80km/t,

10w40 olje er på ingen måter en dum kombinasjon på en normal motor, der folk sliter litt, er å vente til drifts.temp. for så og dra den ut på turtall.

Men desto kaldere det er i luften, desto mindre slitasje er det ved å bruke ein f.eks. 5-30 olje.

F.eks. 5w-30.

Det første tallet "5" indikerer oljens viskositet (Tykkelse for dei som forstår det bedre) når den er kald, desto lavere, desto tynnere, desto "lettere" kommer den fram der den skal.

og 30, er oljens viskositet når den er varm, gjelder samme som beskrevet oppe med kald, men desto tynnere olje en bruker når motoren er varm, desto mer bruker den.

På Cosworth´en står det Mobil 1 5w-50 i instruksjonsboken, eg kjører Castrol RS 10w-60, og som alle vet står det M5 approved på denne. denne er tykkere enn 5w-30 både når den er varm, og når denne er kald, men cosworth´en blir kun brukt fra mai til august.

Håper den som ikkje frostod dette, forstår det litt bedre no.

Men det var sikkert ein dårleg forklaring :wink:

Skrevet

På M5, ved kald start, og til temp på oljen når 75-80grader tar det ca 10min (merk CA) ved kjøring i 80km/t,

Kun 10 minutter? Kjetil Somme kom jo med den påstanden en gang at man må kjøre flere mil (ved sommertid) før oljen er varm nok.

Skrevet

Dersom man starter en fabrikk ny motor og skifter kontinuerlig olje på den, og lar den går til den ikke orker mer, er vel alle enige om at den går en stund.

Alt avhengig av motstand og turtall sefølgelig.

Dersom du starter en kald motor, og lar den gå på tomgang en stund før du begynner å kjøre, må jo dette egentlig være den ultimate oppstart spørr du meg. En kald motor er mer utsatt for slitasje, men det må jo også være et utgangspungt for slitasje, altså motstand.

Det er kontaktfletene som slites av motstand, pga ikke god nok smøring. Men igjen så har jo ikke motoren noe motstand i fri. Den er jo dimensjonert til å klare høye turtall og 100-200hk normalt.

Det finnes nok mange gode ideer til hvordan man kan gjøre en oppstart mer skånsom, men etter min mening er det ikke verre enn å la motoren gå varm på lav motstand.

Skrevet
10W olje er tykk som sirrup ved noen minusgrader og annbefales ikke nei.

Eg har ALDRI hatt problem med dette, verken på Golf GTI, Cosworth, M5, M3 og ja lista er lang..

Hmm, har aldri hatt problem med dette på noen som helst måte, verken lyder, slitasje eller forbruk. Kun Cosworth som har vert vinter parkert.

Skrevet

Kun 10 minutter? Kjetil Somme kom jo med den påstanden en gang at man må kjøre flere mil (ved sommertid) før oljen er varm nok.

MERK CA....

Ska ha mer nyaktig tid når bilen ska på veien igjenn.

Skrevet

De lærde strides om hva som medfører minst slitasje av å la en kald bil gå en stund på tomgang før man kjører med et moderat turtall eller å kjøre bilen umiddelbart ved moderat turtall uten å kjøre på motoren på tomgang først. I instruksjonboken for min E46 318dT står det at man skal unngå tomgangskjøring i størst mulig grad. Det anbefales også... for å gi motoren lengst mulig levetid... at man kjører med et moderat turtall til motoren når en normal driftstemperatur. Intet nytt ved dette... :wink:

Skrevet

Om man lar bilen gå varm på tomgang og man har mye småkjøring vil jo motoren egentlig ha gått dobbelt så langt som det viser på km.telleren. Man får også et bensinforbruk som er ekstremt høyt. Bilen bruker veldig lang tid på å bli varm på tomgang, derfor er ikke det en god ide. Motoren har ellers ikke godt av å gå lenge på tomgang enten den er varm eller kald. I instruksjonsboken til min tidl.535 1991 mod ble det opplyst om at om man hadde hatt mye tomgang eller køkjøring burde den kjøres noen km på 3000 omdr. Det må vel bety at oppvarming på tomgang ikke er lurt.

Skrevet

Man skal kjøre med en gang man har startet motoren, og man skal kjøre på lave turtall og ikke belaste motoren hardt. Om jeg skulle ha full last i bilen og tung henger ville jeg derimot la den varme seg litt på tomgang først fordi jeg da måtte belaste motoren helt fra start.

Skrevet

hmm var vist ingen som forstår hvorfor det er slitasje under start av bil i opp til 5 sekunder!??

en av dere skrev at det er oljefilm der selv uten trykk, det er helt korrekt. men det hjelper ikke på lagrene i råder og veiv, for disse er avhengige av oljetrykk for å unngå touch.

Må også kommentere slitasjen dere nevner under varmkjøring, den er på langt ner så farlig. Her er det Oljen som sliter, eller polerer lagrene pga den egenfriksjon...

så spurte jeg om hvor lenge dere tror en motor kan gå om man bare tok vekk oljetrykket?

så må jeg jo bare kommentere Fredriks evne til å bli ekspert bare ved hjelp av bilblader og engelske bilprogrammer!! det må det stå respekt av. selv om ingen av de folka der har mekket på biler selv, så kan de jo alt :) utrolig :D rRespect

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...