Gå til innhold

en heelt sinnsyk ide ::) Oljetrykk før oppstart av motor

Anbefalte innlegg

Skrevet

en todelt oljepanne og dermed også to oljepumper (dual-pickup oilpan og duocentric oil pumps).

Gt`n har to oljepicup`r, men ikke to oljepumper.

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hvorfor har enkelte motorer fått oljepluggen montert såpass høyt oppe at det blir igjen opp til noen DL olje igjen ved oljeskift??? er dette gjort for at motoren ikke skal holde lengere en det de har beregnet?? den lille skvetten som er igjen, er jo den skvetten som inneholder mest forurensing fordi den ligger i bunn.

det er stor forskjell på hvor mye olje som er igjen nede i bunnpanna, hvis man sammenligner motorer.

tips:

Bruk bilverksteder som kun bruker oljesuger ved skift av olje :)

Skrevet

tips:

Men kommer man til ordentlig med en slik oljesuger uten for mye jobb? Hvis det er litt jobb, så tviler jeg på at verkstedene gidder å bruke så mye ekstra energi for å få opp de ekstra dråpene som ligger igjen i bunn..

Skrevet

tips:

Men kommer man til ordentlig med en slik oljesuger uten for mye jobb? Hvis det er litt jobb, så tviler jeg på at verkstedene gidder å bruke så mye ekstra energi for å få opp de ekstra dråpene som ligger igjen i bunn..

jeg snakker av erfaring (har holdt på i 18 år) :)

noen ganger så bruker man Oljesuger før man tar av bunnpanna, andre ganger ikke. forskjellen på mengden av olje som ligger igjen er enorm!!

bruker man bare bunnpluggen til å tappe med, så ligger det en god del desiliter igjen. bruker man sugeren riktig, så er den nesten tom..

edit: dette har jeg ikke lesti Autofil eller Gatebil. heller ikke sett det på Fifth Gear eller Top Gear så ta det med en klype salt :D

Skrevet

noen ganger så bruker man Oljesuger før man tar av bunnpanna, andre ganger ikke.

Tar du av bunnpanna hver gang du skifter olje.. :roll:

Skrevet

Min far kjøpte en toyota camry i 1987 :roll:. ihvertfall så laga han det til slik at han kan kjøre starteren uten tenninga er på. Da har han olje trykk når han vrir om tenninga. Argumenter så mye dere vil men bilen har i dag gått 640000km uten bytte av andre ting enn regreim vannpumpe og plugger og olje\filter...

Skrevet

noen ganger så bruker man Oljesuger før man tar av bunnpanna, andre ganger ikke.

Tar du av bunnpanna hver gang du skifter olje.. :roll:

burde vel strengt tatt egentlig gjor det, men på et bilverksted så tar man av bunnpanna av mange ulike grunner ;)

Skrevet
Min far kjøpte en toyota camry i 1987 :roll:. ihvertfall så laga han det til slik at han kan kjøre starteren uten tenninga er på. Da har han olje trykk når han vrir om tenninga. Argumenter så mye dere vil men bilen har i dag gått 640000km uten bytte av andre ting enn regreim vannpumpe og plugger og olje\filter...

Vist startmotoren går rundt så går også motoren rundt. da vell den slit lik mye om du skal bare start den opp helt vanlig.

Må ha minst en Elektrisk olje pumpa vist man skal bygg opp trykket før start.

Skrevet

så må jeg jo bare kommentere Fredriks evne til å bli ekspert bare ved hjelp av bilblader og engelske bilprogrammer!! det må det stå respekt av. selv om ingen av de folka der har mekket på biler selv, så kan de jo alt :) utrolig :D rRespect

Jeg hadde håpet at vi kunne slippe flere spydigheter og fornærmende uttalelser mot enkeltpersoner i dag. Jeg aksepterer ikke flere slike kommentarer fra deg... være seg de er rettet mot meg eller mot andre. Du er herved advart... hold deg til saken og bruk de argumentene du har. Det er de færreste her inne som har fagbrev som mekanikere og du kan da ikke mene at vi dermed er diskvalifisert fra å uttale oss... bare fordi du mener noe annet. Dette er et diskusjonsforum og hvis alle var enige med deg ville mye av poenget med forumet være borte. Din mening er absolut relevant, men det er ikke din jobb å dømme andre og deres meninger nord og ned. La oss forsøke å komme videre i denne tråden.

Skrevet

Vist startmotoren går rundt så går også motoren rundt. da vell den slit lik mye om du skal bare start den opp helt vanlig.

Må ha minst en Elektrisk olje pumpa vist man skal bygg opp trykket før start.

feil, dette er faktisk smart gjort! hvorfor???

det er utrolig stor forskjell på Arbeidstrykk vs kompresjonstrykk !!

fikk en lys ide om å koble til en sak som ikke gir tenningstrøm før oljetrykket har oppnådd et gitt minimum ;)

Skrevet

så du mein at du skal opp nå olje trykk ved å snur på startmotoren?

jeg har lagt merke til vist en motor går veldi laft på turtall så lyser olje lampen svakt. rundt på 400rpm.

må ikke pumpa ha vist RPM for at den skal få ladde nok?

Skrevet

Aroid...

her er det egentlig ikke om å gjøre å få opparbeidet maks oljetrykk, men for å få opp et minimumstrykk og olje opp til toppen før arbeidstrykket får lov til å virke inn..

ved kald motor så bygges det trykket mye raskere en ved varm motor.. men oljen bruker mye lengere tid på å nå opp til toppen..

Skrevet
denne Olje kondensatoren må seff monteres etter Oljepumpa !! så ingen misforstår noe her

hvis man starter bilen 10 ganger pr dag i 1 år og bilen bruker 5 sekunder på å opparbeide seg et minimumstrykk så blir det ganske mange minutter uten oljetrykk. så kan man jo regne seg frem til hva en 10 år gammmel bil har gjennomgått

Synes idéen høres god ut, jeg, men med god, syntetisk olje, og oljefilter med tilbakeslagsventil, så er nok behovet veldig lavt. Faller man for fristelsen å kjøpe billige oljefilter så tar det gjerne ekstra lang tid før man har trykk.

Skrevet
driftstemperaturen er vel så viktig ja, men det finnes et enda større problem og det er i det øyeblikket motoren blir satt i bevegelse av starteren og til trykket har bygget seg opp til et minimumsnivå. det er her det oppstår metallfriksjon. altså jo flere ganger du startter opp en motor i løpet av bilens levetid, jo kortere kan du kjøre med den.. spesiellt vintrene sliter mest, ofte så kjøper man altfor kjukk olje eller lar være å skifte før vinteren setter inn.

jepp, den kan kalles for en Oljekondensator ;)

du har et poeng,, helt klart :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...