Gå til innhold

Vakum til styring av spjeld i bakpotte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags styring er det på vakum som styrer spjeldet i bakpotta på E36 328?

Skal ha 328 anlegg på min E36 og lurte litt på hvordan dette kan kobles opp.

Er ikke noe problem å bruke det uten noe styring på dette, da det er åpent i utgangspunktet, men hadde vært litt artig å kunne dempe lyden litt samtidig som en får litt motstand på eksos da jeg tror dette kanskje blir litt åpent på en M50B20.

Skrevet

Jepp. Det er et spjeld der. Er orginalt på 328. Sitter helt i bakkant av bakpotta. Det er lukket opp til et visst turtall for deretter å åpne fullt. Er visst en sånn fiffig sak for å få bedre moment på lave turtall.

• 6 years later...
Skrevet
Veldig gammel tråd, men ble nysgjerrig, hvorfor finnes ikke dette spjeldet på 528 dersom det har no for seg på 328?

Godt spørsmål, men svaret er vel at 328 er mer sportsbilaktig enn en 528 som er mer en cruiser kanskje?

En annen ting er jo at M52TUB28 aldri ble levert til E36 mens motoren kom i både E39 og E46 og man trengte kanskje ikke dette spjeldet pga det.

Spjeldet åpner når man kommer over 2500rpm og skal som sagt over gi ett bedre moment på lavere turtall og hjelpe på med effekten på høyere turtall.

Skrevet
Veldig gammel tråd, men ble nysgjerrig, hvorfor finnes ikke dette spjeldet på 528 dersom det har no for seg på 328?

Godt spørsmål, men svaret er vel at 328 er mer sportsbilaktig enn en 528 som er mer en cruiser kanskje?

En annen ting er jo at M52TUB28 aldri ble levert til E36 mens motoren kom i både E39 og E46 og man trengte kanskje ikke dette spjeldet pga det.

Spjeldet åpner når man kommer over 2500rpm og skal som sagt over gi ett bedre moment på lavere turtall og hjelpe på med effekten på høyere turtall.

Ja, den er nok mer sportsbilaktig, men tenkte at dersom dette var en "enkel" måte å få mer utav motoren så hadde de laget dette til 5'ern også selv om den er mer en cruiser.

M52B28 som min 528 er utstyrt med, ble levert også i E36 328 da med dette spjeldet, derfor jeg undret meg. Men kanskje det likevel er forskjell på M52B28 i e36 og e39 som gjør at dette ikke ble laget for 528..?

Skrevet

Dette spjeldet har såvidt jeg vet kun en funksjon, og det er å dempe lyden på lave turtall pga det var noen endringer i tyske lover ang støy på den tiden.. ;) er vakumstyrt fra innsuget.

E46 330ci har denne også forøvrig, eneste E46 som har det.. :)

Skrevet

Har bygget om min 318iS 93 til 328 96.(M52B28) Den har det spjeldet på eksosen bak.

Bilen er nesten lydløs på lavt turtall :D

Da jeg skulle demontere eksos så jeg at vakumslangen som gikk inn i bagasjerommet var koblet i et rele av no slag. Jeg flyttet alt over og det fungerer utmerket !

Vet ikke hva som styrer dette, vakumslangen gikk til undersiden på Innsuget. de ledningene fra releet i bagasjerommet må jo få signal fra ECU ? tror ikke dette lar seg ettermontere :(

Skrevet
Dette spjeldet har såvidt jeg vet kun en funksjon, og det er å dempe lyden på lave turtall pga det var noen endringer i tyske lover ang støy på den tiden.. ;) er vakumstyrt fra innsuget.

E46 330ci har denne også forøvrig, eneste E46 som har det.. :)

Har også dette, på 325xi ;-)

Skrevet

Forstår egentlig fortsatt ikke hvorfor ikke 5 serie har dette spjeldet da, er det generelt mindre lyddempere på 3 serie da så dette spjeldet trengs for å dempe lyden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...