Gå til innhold

Tikking M50?!


Søreng
 Share

Anbefalte innlegg

Ok, igjenn tak for mange informative svar.. Har ikke startet bilen igjen etter jeg hørte den tikkelyden.. mest fordi jeg ikke har hatt tid, men også for å hørre hva det kunne være her.. Men skjønner jo nå at det ikke er noe "krise".

Men alle meninger tas i mot.. Kan jo være andre som en gang får samme problemet som meg og finner denne, eller en annen tråd som de kan lære av!

Og bimmerdude, hvis det med rusingen var til meg, vet jeg at en kald motor ikke skal ruses, derfor jeg spesifiserte sånn halveis hvor "mye" jeg hadde ruset for å slippe hets :P Som i den første posten, ruset jeg ikke mer enn 2-max 3000rmp..!

Håper å få fikset dette i helgen dersom det er der når jeg starter bilen neste gang :P..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

slapp helt av.. det er normalt at motorer tikker i noen minutter etter oppstart når det er kaldt..

ikke bruk tilsettninger til oljen eller noe rens bullshit... det er kun for å tjene raske penger.. alle som har litt greie på motorer inkludert BMW fraråder slikt... har til og med vist seg at det ødelegger motorer... motorer skal kun ha olje og bensin

Så du mener at det er helt OK at en motor er full av avleiringer som tetter oljekanaler og reduserer smøreeffekten?

Jeg tror nok at når en motor har gått noen hundre tusen km er det greit å ta en motorrens. Hadde i allefall en merkbar effekt på min motor og det kan virke som det er flere som har gode erfaringer med motorrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå er jeg litt enig med blue pearl her.. Begynner å bli litt forvirret på hva jeg skal gjøre med dette.

Men uansett begynner jeg med å skifte olje for å se om det hjelper! Ser dere skriver jeg bør ha 0W-30 olje.. Å som den kjempetekniske personen jeg er spør jeg et par dumme spørsmål :D

Denne oljen skal være syntetisk reiner jeg med? Og er det noen spessielle merker dere vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på M50 motoren skal det brukes Castrol TXT Softec 0-30W.

har samme motoren selv, bare 2,5 litern av M50.

til meg tikker det i det første sekundet når motoren ruser når jeg starter den så slutter det helt.

men som sagt tidligere her i tråden også, om den tikker når den er varm så er det mest sannsynlig gammel olje.

tror motoren din skal ha 6,5 liter olje. oljefilter koster 90kr.

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha konferert med BMW her i Århus ble jeg fortalt at problemet med motorrens er at avleiringene blir løst opp, men flyter rundt i systemet som små klumper. Disse klumpene kan sette seg fast i de små oljekanalene og der sitter de godt... omtrent som blodpropper. Konklusjonen er at det er bedre å skifte olje og filter ofte enn å plutselig bruke motorrens på en gammel motor (spesielt dieselmotor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker MotorFlush ofte på biler med tikking, ofte så forsvinner problemet helt. kundene lurer på om vi tryller :D .. spesiellt Audi 5 ventil sliter om de ikke får hyppigere oljeskift en anbefalt :)

MotorFlush anbefales på det sterkeste, og Fredrik: Oljefilteret løser det problemet.. ;)

ikke glem at oljen kun går i en retning og MÅ igjennom filteret før en ny runde.. skift filteret en ekstra gang etter motorflush om du er usikker..

påstand: jeg vil tro at en motor som har vandret 200 000km eller mere, så drar du motorens tilstand tilbake med ca 50 000km ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker MotorFlush ofte på biler med tikking, ofte så forsvinner problemet helt. kundene lurer på om vi tryller :D .. spesiellt Audi 5 ventil sliter om de ikke får hyppigere oljeskift en anbefalt :)

MotorFlush anbefales på det sterkeste, og Fredrik: Oljefilteret løser det problemet.. ;)

ikke glem at oljen kun går i en retning og MÅ igjennom filteret før en ny runde.. skift filteret en ekstra gang etter motorflush om du er usikker..

påstand: jeg vil tro at en motor som har vandret 200 000km eller mere, så drar du motorens tilstand tilbake med ca 50 000km ;)

Jeg vil ikke påstå noen ting i denne forbindelse, men emnet er absolut omdiskutert blandt fagfolk. I forbindelse med en tidligere tråd fant jeg imidlertid denne siden på nettet som jeg mener er verdt å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det omvendt på min faktisk :? Er litt antydning til tikking når motoren er kjørt god og varm. Skifta olje for 2 måneder siden, samt oljefilter. Lurer på om det kunne ha hjulpet med en sånn motorrens.

sånn tikking kan komme av lavt oljetrykk, forsvinner tikkingen når du gir litt turtall?

om så tilfelle, så kan det lønnes å bruke 0W - 60 olje

eller rett og slett finne ut om kanskje oljepumpa bør skiftes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale motorrens på en motor som er gått over 200000km hvis det aldri er blitt brukt på den før..

Det blir som sagt fullt av avleiringer inni motoren, og når motorflush'en renser dette så løsner avleiringene og hvis en er skikkelig uheldig så tetter disse avleiringene oljekanaler osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på M50 motoren skal det brukes Castrol TXT Softec 0-30W.

har samme motoren selv, bare 2,5 litern av M50.

til meg tikker det i det første sekundet når motoren ruser når jeg starter den så slutter det helt.

men som sagt tidligere her i tråden også, om den tikker når den er varm så er det mest sannsynlig gammel olje.

tror motoren din skal ha 6,5 liter olje. oljefilter koster 90kr.

lykke til:)

Min motor begynner og tikke når den får varme i seg... kjører på casterol 5w-40. Den tikket føre jeg byttet oljen og den tikker fortsatt (kjørt 4000km). Kjøpte også et vidundermiddel som skulle rense motoren men kan ikke si at det hjalp noe i mitt tilfelle...(tappet seff ut den gamle olja og på med nyt filter og olje) tikkinga mi kan du kun høre vis du står på høyre side av bile (passasjersiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått skifta olje i helga fordi vi ikke rakk verstedet vi skulle stå i pga dritt vær hele helgen.

Men har derimot kjørt bilen et lite stykke sånn at den ble varm.. Tikkingen forsvant etter jeg hadde kjørt ca et par 100 meter.. Bilen tikkert før jeg startet å kjøre, men ble borte nesten med en gang jeg hadde kjørt litt..

Men tror jeg skifter olje uansett. Aner ikke når det ble gjort sist, men den oljen som står i nå har fin form og farge og den holder seg på akkuratt rette nivået også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...